• AnkiC

Sjuka barn på förskolan?

Litet My skrev 2016-03-19 18:21:55 följande:
    Instämmer, sitter man på möte är det inte okej att sitta och kolla mobilen. Det hör till god ton att ha den i fickan/väskan avstängd.
    Fast nej. Om man har barn stänger man inte av sin telefon på jobbet. Tänk om det händer nåt allvarligt med barnet och den förs till sjukhuset med ambulans! Man måste alltid vara tillgänglig och nåbar som förälder. Det är självklart.
  • AnkiC

Det är nog inte alltid så lätt att avgöra om barnet är sjukt på morgonen. Om barnet insjuknar under dagen kan man ju inte rå för. Jag tror att de flesta föräldrar gör så gott de kan och kommer så fort som möjligt. Det finns säkert vissa som chansar också och det är onödigt förstås. Snuva behöver man inte hålla barnet hemma för om allmäntillståndet är bra men det är ju de första dagarna då snoret börjar rinna som man smittar mest och då bör man hålla barnet hemma någon dag. Vissa tänker inte på det. Sen är en bra riktlinje att om man är osäker så håller man hemma också. Vissa hakar upp sig på feber. Att barnet måste ha feber för att vara sjukt. Det är ju också fel.

• AnkiC
    Litet My skrev 2016-03-21 11:30:19 följande:
    Jo, det gör man definitivt om man sitter på möte. Alt att man lämnar numret till arbetsplatsen så förskolan kan ringa dit. Det är otroligt ohyffsat att sitta och kolla sin privata telefon på möten tex.
    Huvudsaken är ju att man kan bli nådd snabbt. De flesta har ju bara mobiltelefon nuförtiden och då är det extremt dumt och stänga av den. Därmed inte sagt att man ska sitta och titta i den under ett möte men ringer telefonen och det är från förskolan så svarar man hur viktigt mötet än är. Barnen är väl viktigare? Skulle du inte vilja bli nådd om det hände ditt barn något?
  • AnkiC
    Välling skrev 2016-03-21 12:43:56 följande:

Men alltså jag har blivit hemringd i tid och otid säkert 20 ggr, har 1,5-2 timmars restid. Ibland ringer de tex 45 min innan jag brukar hämta. Vad kan jag göra, jag sitter ofta i bilen redan då. Blir bara stressad.

Har flertalet gånger hämtat "hur pigga barn som helst", man blir tyvärr lite "vargen kommer" då. I början hastade jag från jobbet snabbast möjliga och mer än en gång körde för fort hem. Nu avslutar jag, lämnat över jobb till kollegor och säger hej då i lugn och ro.

Nej det finns ju ingen anledning till att stressa om nu inte barnet har 40 graders feber eller slagit i huvudet eller nåt men man bör ju avsluta och åka direkt. Sen är det ju faktiskt så att även om barnet verkar piggt så kanske inte hen klarar av att vistas i förskolemiljön och vistas ute ett par timmar etc. Det är skillnad på att vara hemma och i förskolan. Detta är något många föräldrar inte tänker på. När personal ringer är det alltid för barnets bästa i åtanke. Man ringer inte i onödan. Ofta går man och funderar länge på om man ska ringa eller ej och oftast tycker man det är rätt jobbigt att behöva ringa hem föräldrar just för att många blir irriterade. Man drar sig för det. Synd att det ska vara så. Man borde ju vilja sitt barns bästa tycker man.
  • AnkiC
    Välling skrev 2016-03-21 13:19:31 följande:
    Fast ringer de 30 min - 1 timme innan man brukar hämta (eftermiddag) då man är på väg hem och säger att barnet är lite hängigt så blir jag trött efter ett tag vid upprepningar. Då kan man inte göra något ändå.

När det började sammanfalla tidigare på dagarna och med frånvarande personal kändes det som att "ringer vi familjen X tar de hem alla sina barn = mindre barn kvar"
    Nej du kanske inte hinner hämta tidigare om de ringer en timme innan hämtning men däremot hinner du förvarna på jobbet att du ev. måste vabba dagen efter. Att ringa hem barn för att få färre barn är det ingen som gör kan jag lova.
  • AnkiC
    Välling skrev 2016-03-21 13:28:55 följande:
    Jag vet inte om du noterade att jag hade 1,5 - 2 timmars restid och alltså redan gått från jobbet för länge sen om de ringer då. Jag förvarnar jobbet lika bra hemifrån med ett mail efter hämtning om de meddelar vid hämtning.
    Jaha men varför tror du dom ringer vid den tiden då? Det kanske är bra att vara förvarnad. Jag själv uppskattar iallafall att få reda på det i god tid. Tror säkert inte pedagogerna på ditt barns förskola har någon konstig baktanke med det. Vad skulle det vara isf?
  • AnkiC
    Litet My skrev 2016-03-21 13:53:20 följande:
    Jag blir nådd och sambon går alltid att nå. Mina patienter och min chef skulle dock inte uppskatta om jag kollade min mobil på möten eller vid patientkontakt. Vi får inte ens ha mobilen förutom på rasten, jättebra tycker jag.
    Man behöver ju inte kolla sin mobil under mötet. Jag menade inte så utan jag menar att man bör svara om förskolan ringer. Men visst, om man kan bli nådd på annat vis så är väl det bra. Många har ju bara mobil så då är det den vägen man blir nådd på.
  • AnkiC
    Litet My skrev 2016-03-21 13:55:26 följande:

Fast nu pratar jag generellt, inte om din specifika arbetsplats. Många arbetsplatser tillåter inte heller mobil då det inte passar sig i yrket. Då får man lösa det på annat sätt.

Jag pratar också generellt. På min arbetsplats har vi arbetstelefon men jag nås alltid på min privata mobil. Det är dit mina barns lärare och pedagoger ringer i första hand.
  • AnkiC
    lena j89 skrev 2016-03-24 17:12:40 följande:
    Idag hade jag salstent och barnen var på förskola. Jag kan glömma allt vad telefon heter då den SKA ligga avstängd i väskan, dels för att intr störa mina kurskamrater, dels för att inte åka dit för fusk. Världen är inte svart och vit
    Så om det händer ditt barn något så kan du inte bli nådd då?
  • AnkiC
    Litet My skrev 2016-03-24 18:24:25 följande:
    Instämmer till fullo. Sedan lämnar man ju in fler namn till förskolan utfall föräldrarna inte kan nås (hos oss är det 3). Så att man promt måste vara nåbar är inte riktigt sant.
    Jo man måste väl vara nåbar som förälder! Om ditt barn råkar ut för en olycka bör väl du som förälder rycka in och ingen annan anhörig. Hur kan man inte vilja vara nåbar när man har barn?!
  • AnkiC
    streptokocker skrev 2016-03-24 18:52:25 följande:

Om jag är på tenta eller annat så ser jag alltid till att meddela det till förskolan och säga till vem dom kan nå i stället. Om jag inte hade haft någon annan så hade jag i alla fall informerat förskolan om när min telefon kommer vara avstängd.

Nu börjar jag kanske bli tjatig men om det är en nödsituation med ditt barn då? Du måste ju kunna bli nådd då. Om mitt barn förs in till akuten i ambulans skulle jag iallafall vilja åka direkt. Det vill nig mitt barn att jag ska också.
  • AnkiC
    Iarwain skrev 2016-03-24 18:56:41 följande:
    Jag har ställt in min telefon på att alltid släppa fram förskolesamtal,
    Dock har jag förmånen att kunna avbryta mitt jobb när som helst, även om det kan innebära kostnader för företaget jag jobbar för.
    Ja det var ju bra. Vissa tycks ändå tycka att man kan vara helt onåbar som förälder. Det tycker jag är konstigt och oansvarigt.
  • AnkiC
    streptokocker skrev 2016-03-24 19:04:58 följande:
    Som sagt, jag själv skulle haft någon annan som kunnat bli nådd, förslagsvis mitt barns pappa. Men, som någon skrev, ibland är inte allt inte svart eller vit och som någon skrev om man sitter på tenta så FÅR man inte ha telefonen på och då kan man inte göra så mycket. Obs, jag är fd. pedagog själv och ibland så är kanske båda föräldrarna på tjänsteresa och det kan man inte styra över själv, då talar föräldrarna om det och att vi ska ringa t.ex. mormor om det händer något. 
    Om man inte får ha mobilen påslagen på en tenta hade jag begärt att få ett nummer där nån kan ringa på för att få tag på mig i nödfall. Nåt nr till expeditionen på skolan eller läraren. Om mitt barn får livshotande skador hade jag aldrig velat få reda på det två timmar senare. Är man på tjänsteresa tar man ju första flyg hem i det läget.
  • AnkiC
    Brumma skrev 2016-03-24 19:18:27 följande:
    Alltså.

Jag kollar ju inte min mobil varje sekund. Jag kan absolut ha den på men OM de inte får tag i mig så ringer de pappan Får de inte tag i honom ringer de morfar.

Oavsett vem som kommer är sonen precis lika trygg med oss alla och huvudsaken är att ngn av oss kommer. Blir det inte jag så ansluter jag så fort jag kan om det inträffat något allvarligt. Är det ngt mindre allvarligt (förkylning, magsjuka osv) duger det precis lika bra med ngn av de andra och jag fortsätter att arbeta.

Men man kan inte gå runt och vänta på att en allvarlig olycka skall hända ens barn? Gör man det mår man nog inte så bra. Och kanske inte barnet heller :/
    Ja ok då tycker vi olika vad gäller allvarlig olycka då. Jag hade aldrig velat vänta med att åka till mitt barn i det läget. Och nej jag går inte och väntar på nån olycka. Däremot ser jag alltid till att vara nådd på något sett och jag mår inte dåligt över det. Tvärtom.
  • AnkiC

Den förälder som inte är gravid kan få ersättning för 10 dagars ledighet i samband med att barnet föds. Dagarna ska ge möjlighet att vara med vid förlossningen, lära känna barnet och ta hand om andra barn i familjen. Ersättningen du får heter tillfällig föräldrapenning.

Svar på tråden Sjuka barn på förskolan?