• Äldre 22 Mar 09:50
    1573 visningar
    16 svar
    16
    1573

    Vilken ras passar oss?

    Hej!
    Jag skulle behöva lite nya idéer!
    Det är förvisso ett tag kvar till hundköp, men det hade ju varit trevligt att ha god tid på sig att bestämma sig och bekanta sig med framtida rasen.

    Vi är ett par, än så länge utan barn, men det planeras i framtiden.
    Jag har stor hundvana, han har i princip ingen men vill gärna lära sig.
    Vi kommer bo på en liten gård på landet och vara ute mycket. Vi kommer jobba deltid och "gå om varandra" lite, så hunden kommer ha sällskap större delen av dygnet (självklart dygnet runt när den är liten).
    Vi söker en hund av mellanstorlek, utan för mycket päls, så vi slipper få med halva gården in när den har varit ute.
    En pigg och glad hund, inte för "mesig" utan gärna en som kan sätta emot lite. Den ska kunna springa lös med träning, och hålla reda på gården. Sällskaplig och kontaktsökande, men gärna varna om det kommer något hot utifrån.
    Vi kommer kunna erbjuda medelmycket motion och mental stimulans. En och annan rejäl promenad, men inget i den övre skalan. Tränar gärna med hunden efter dennes behov, men har inga specifika preferenser i nuläget.

    Några förslag?

  • Svar på tråden Vilken ras passar oss?
  • En amstaff är en snäll och kelig hund som även gillar långpromenader

  • Äldre 22 Mar 15:56
    #2

    Om jag förstår dig rätt är du ute efter en aktiv sällskapshund? Titta närmare på mellanpudel, dvärgschnauzer och västgötaspets.

  • Äldre 22 Mar 16:04
    #3

    Nå låter jag väl gammaldags, men titta på gårdshundarna. Det finns som en orsak till varför de kallas för "gårdshundar". =P


    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Äldre 22 Mar 16:32
    #4

    Dexter dot ovan gav bra förslag... Men Kanske nån av dessa med.

    Staffordshire bull terrier

    Finsk lapphund

    Welsh corgi

  • Äldre 22 Mar 17:10
    #5

    Tack så mycket för svar!
    Ja, jag är nog ute efter en hund i kategorin "gårdshund", men det är svårt att veta vilka raser som kvalificerar sig till det. När jag googlar så får jag inte fram mer än ett par specifika raser.
    En hund som är lite självgående, "håller ordning och reda", månar om gården och gärna håller sig där eller med oss, varnar om det skulle komma räv till hönsen etc.

    Jag är egentligen lite utanför "mitt område" då jag sedan tidigare mer är van vid hundar av vallhundstyp (samt Rottweiler) (och pudlar, men det är ingen ras jag riktigt har fastnat för).
    Jag är sugen på BC i en avlägsen framtid då vi förhoppningsvis har många får och köttkor, men det är för långt dit för att det ska vara en idé till gårdens första hund.
    Jag tycker verkligen om att arbeta med hundar och gillar när jag blir lite utmanad, så det får inte vara en hund som är för "vek och snäll", men samtidigt får den ju inte vara för tuff och svår för min ovana karl och våra förhoppningsvis kommande barn. Lite lagom "full i fan" och envis sådär.

    Den får gärna vara lite större än några av förslagen här. Någonstans på gränsen mellan medel och stor.
    Jag har funderat ganska mycket på någon sorts lämplig terrier, men har inte riktigt fastnat för amstaff eller staffordshire, trots att jag fått ett allämnt gott intryck av raserna.
    Finsk eller svensk lapphund har jag kollat på, men är osäker på hur de funkar med pälsen samt hur de funkar som gårdshundar.

    Tack igen för att jag får bolla med er, här ifrån min tunna is ;)

  • Äldre 23 Mar 20:25
    #6

    Australian Shepherd? :) Väldigt lättlärd, allsidig och följsam inte lika intensiv som en BC :) Min pojkvän har aldrig haft hund förut (vi har en aussie) men de funkar väldigt bra :) Hon går lös väldigt mycket även fast vi bor i ett mindre samhälle. Inte alls mesig eller vek och i grunden en gårdshund

  • Äldre 23 Mar 21:38
    #7
    Swadilfare skrev 2016-03-23 20:25:33 följande:
    Australian Shepherd? :) Väldigt lättlärd, allsidig och följsam inte lika intensiv som en BC :) Min pojkvän har aldrig haft hund förut (vi har en aussie) men de funkar väldigt bra :) Hon går lös väldigt mycket även fast vi bor i ett mindre samhälle. Inte alls mesig eller vek och i grunden en gårdshund
    Tack så mycket för tipset! Kollade runt lite och det låter ju verkligen som en hundras för oss! Riktigt fina att titta på också.
    Det här är helt klart ett alternativ! (Berätta gärna mer om du vill :) )
  • Äldre 23 Mar 21:55
    #8

    Har du inga speciella planer på att aktivt jobba med hunden så skulle jag inte rekommendera en Australian Shepherd. Det är en bruksras som kräver mer stimulans än att vara lös på gården för att må bra och att anpassa sig och säga att man kan träna om hunden kräver det är inte bästa vägen att gå. Skaffa istället en hund som passar in på dina kriterier snarare än att behöva anpassa dig i 10 år framöver.

    Aussien är en ras som är alldeles för "fin att titta på" för rasens eget bästa, tyvärr.

  • Äldre 23 Mar 22:08
    #9
    Bumbis skrev 2016-03-23 21:55:32 följande:
    Har du inga speciella planer på att aktivt jobba med hunden så skulle jag inte rekommendera en Australian Shepherd. Det är en bruksras som kräver mer stimulans än att vara lös på gården för att må bra och att anpassa sig och säga att man kan träna om hunden kräver det är inte bästa vägen att gå. Skaffa istället en hund som passar in på dina kriterier snarare än att behöva anpassa dig i 10 år framöver.

    Aussien är en ras som är alldeles för "fin att titta på" för rasens eget bästa, tyvärr.
    Tack för input! Ja mer stimulans än att vara lös på gården kommer hunden att få i vilket fall, men eftersom jag är ganska brett intresserad när det gäller hundar kan jag tänka mig att ta hänsyn till hundens anlag när jag spetsar in mig. Egentligen vill jag hemskt gärna hålla på med vallning, men vi kommer ha för få djur i början för att det ska vara schysst (jaga omkring tre stackars får i en hage varje dag bara för hundens skull känns inte helt ok).

    Ja finheten är ju mer en bonus för mig, men jag känner väl igen problemet från min rottweiler-period. Många sådana som köpts av helt oerfarna människor som egentligen vill ha en hund för gos och kvarterspromenader, bara för att "de är ju såååå fina", och så går det fel när de får mer hund än vad de var redo för. Just därför är det jättebra att ni också talar om vilka raser jag inte ska köpa ;)

    Har du några du rekommenderar?
  • Äldre 23 Mar 22:25
    #10

    Är du själv intresserad av träning och inte bara för hundens skull och kan tänka dig att lägga ner en del arbete (eller snarare inte arbete) på passivitetsträning kan aussien fungera.

    Speciellt bruksgrenarna där de får arbeta med nosen är super för att stimulera en aussie så att den ska må bra, men det är för många individer viktigt att man aktivt lär dem att ta det lugnt.

    Rasen är kroppsvallare och köper du en hund efter rätt linjer så kan du få en fin vallhund där också men som inte kräver att valla varenda dag.

    Man måste komma ihåg att hur söta de än är så gömmer det sig små terrorister där bakom. Viktigt också att man har humor för att trivas att leva med rasen :) Det du inte lär hunden, lär den dig själv ;)

  • Äldre 23 Mar 22:46
    #11

    Jag kan garantera dig att om du ger en amstaff chansen att fånga ditt hjärta så kommer det inte ta lång tid.
    De är mycket kärleksfulla, nyfikna och extremt lättlärda. Mycket glada och människokära hundar. Bland det bästa de vet är när de får visa vad de går för genom att kämpa på att lära sig nya saker. De gillar att få vara med, och verkligen vara en del av ens liv. Det finns inte en enda dag jag varit ledsen som min amstaff inte gett mig tillbaka glädjen på bara en sekund.

    Tränar man dessa hundar rätt och ger dem den tiden de behöver så har du en perfekt hund för dig och din kärlek.

  • Äldre 23 Mar 23:31
    #12
    Bumbis skrev 2016-03-23 22:25:49 följande:
    Är du själv intresserad av träning och inte bara för hundens skull och kan tänka dig att lägga ner en del arbete (eller snarare inte arbete) på passivitetsträning kan aussien fungera.
    Speciellt bruksgrenarna där de får arbeta med nosen är super för att stimulera en aussie så att den ska må bra, men det är för många individer viktigt att man aktivt lär dem att ta det lugnt.

    Rasen är kroppsvallare och köper du en hund efter rätt linjer så kan du få en fin vallhund där också men som inte kräver att valla varenda dag.

    Man måste komma ihåg att hur söta de än är så gömmer det sig små terrorister där bakom. Viktigt också att man har humor för att trivas att leva med rasen :) Det du inte lär hunden, lär den dig själv ;)
    Ja jag är absolut intresserad för min egen skull också, jag skulle nog ha svårt att ha hund om jag inte finge träna med den, men som sagt är jag väldigt bred (om jag måste säga något så bultar det kanske ändå lite extra för framför allt vall men även spår och lydnad) så därför känns det viktigare att välja hund efter de andra kriterierna.
    Vill även ha en hund som sätter emot och utmanar lite i vardagen. En hund som både kan ligga i "livslång träning" hos mig, men ändå fungera med karl och ev barn.

    Det hade varit en dröm att ha en hund som fungerade att valla med ibland, men som inte måste valla hela tiden, samt att kunna träna detta inför framtiden. Plus att jag ofta går väldigt bra ihop med vallhundsraser (i alla fall de individer jag har träffat). Det är något med temperamentet.

    Du får gärna förklara mer om hur du menar med terrorism! Jag brukar gilla djur med lite "Emil-mentalitet". Hade en häst en gång som gjorde de mest fantasifulla hyss i stort sett varje dag! Med honom fick man varken tråkigt eller normalt blodtryck ;) haha

    Inser att det är en väldigt komplicerad sak att få fram det här, och när jag skrev trådstarten så var jag lite stressad så jag fick bara med en del av hela bilden, samt kunde ha lagt mer tyngd på vissa saker.
    Men ni får mig att tänka efter och det är jättebra!
  • Äldre 23 Mar 23:35
    #13
    Entjej1994 skrev 2016-03-23 22:46:39 följande:
    Jag kan garantera dig att om du ger en amstaff chansen att fånga ditt hjärta så kommer det inte ta lång tid. De är mycket kärleksfulla, nyfikna och extremt lättlärda. Mycket glada och människokära hundar. Bland det bästa de vet är när de får visa vad de går för genom att kämpa på att lära sig nya saker. De gillar att få vara med, och verkligen vara en del av ens liv. Det finns inte en enda dag jag varit ledsen som min amstaff inte gett mig tillbaka glädjen på bara en sekund. Tränar man dessa hundar rätt och ger dem den tiden de behöver så har du en perfekt hund för dig och din kärlek.
    Låter urmysigt :)
    Jag har hängt med några stycken, och fått ungefär det intrycket du beskriver. Väldigt glada, goa, snälla (men inte mesiga) och sociala hundar som jag har tyckt mycket om.
    Trots det har det inte riktigt sagt "klick" om du förstår!
  • Äldre 24 Mar 02:33
    #14

    Håller inte alls med Bumbis :p Min hund mår alldeles super på den träning och stimulans hon får vilket inte är något överdrivet mycket. Lydnads träning 30 min 1h varje dag och apportera boll eller pinne, hon gillar att simma så när vi kan åker vi till nån sjö så hon får simma lite :) Hon har en väldigt tydlig av och på knapp och vet verkligen hur man kopplar av ^^ Men hon vet också hur man ger allt hon har när vi ska ut och träna. Hon har ytterst lite vall i sig nästan ingenting alls. Men vill man ha mer vall så finns de självklart linjer med mer vall i sig :) De ligger mycket på vad man väljer för linjer när de kommer till aussie, våran är en mix av arbetande linjer och utställnings linjer :) Fråga gärna om du undrar över något så ska utifrån min erfarenhet försöka svara på dom frågorna ^^

  • Äldre 24 Mar 17:21
    #15

    Det jag menade var att det är en hund som testar sina gränser och som har mycket egen vilja. Det gäller att som ägare ha en fast hans och kunna skilja på vardag och träning, i vardagen måste finnas tydliga gränser. Vill du ha en hund som utmanar dig (alltså på ett positivt sätt) så passar aussien bra, den kan du arbeta med under hela livet och den lessnar inte. Samtidigt är det en samarbetsvillig hund som mer än gärna arbetar med dig, absolut inte bara mot dig! :) Men många individer inom rasen kräver att man har "tummen i ögat" på dem.

    Sedan finns det individer, såsom någon skrev här då är vissa nöjda med mindre, lite promenader, allmän träning och att jaga bollar (vilket dock är en stressframkallande syssla om det upprepas).

    Men jag skulle aldrig med gott samvete tipsa om rasen till någon som inte aktivt vill arbeta med sin hund eftersom du inte kan veta att just din hund kommer att må bra av den livsstilen. (Det betyder ju inte att den inte ska kunna ha en bra avknapp och vila i perioder för det. Det är därför man måste träna passivitet.) Det är ju en arbetande brukshund och bör fortsätta vara det :)

    Helt underbar ras för rätt ägare! Jag själv är frälst av rasen men samtidigt har jag hundvänner som menar att de ALDRIG skulle skaffa en aussie efter att ha sett hur de kan vara ;)

  • Äldre 24 Mar 18:19
    #16

    Australien shepard låter som något för er! :)

Svar på tråden Vilken ras passar oss?