• stigmatiserad

Transfertider charter...

Vi var iväg på solsemester nyligen, inte för att skryta, åkte ju mitt i våren så hade väl gjort detsamma, men till saken.

Enligt charterbolaget (Fritidsresor) skulle bussen hämta oss på hotellet 3 timmar innan flygets avgång. Då cirka 40-50 minuters färd till flygplatsen. Okej tänkte jag som normalt brukar åka lite tidigare än så för att hinna samla sig innan flygresan, äta något osv. Men det är bara jag, alla är olika.

Bussen kom, sen åkte vi runt 1 timme och plockade upp folk innan vi ens kom ut på stora vägen. När vi var framme så var det knappt 1-1,5 kvar till avgång. Stod där i kön till incheck lääänge och sen direkt till säkerhetskontrollen. Fort till gaten och så knappt hinner vi fram innan de börjar ropa ut sista startutrop eller dyl på engelska.

Vi hann precis få i oss lite frukost innan vi åkte, men annars hade vi fått vänta i ett par timmar till innan vi ens fått mat för vi hade aldrig hunnit få mat på flygplatsen. Man kan ju inte begära att resenärerna ska springa från buss till incheckning.

Går det alltid till sådär? Vad gör man om man pga detta missar flyget?

• Svar på tråden Transfertider charter...
  • Duckan

De gånger jag har åkt charter så har vi kommit fram till flygplatsen i god tid.

• stigmatiserad
    Duckan skrev 2016-03-24 08:54:14 följande:

De gånger jag har åkt charter så har vi kommit fram till flygplatsen i god tid.

Vad är "god tid"?
  • Kjell2

Har varierat en del. Ibland har det efter trassel i trafiken, köer vid incheckning mm varit mer eller mindre direkt från bussen till planet. Andra gånga längre väntertid på flygplatsen.

Blir det inte totalkaos lär de hålla planet till busslasten är ombord.

• JPT

De gånger jag har åkt charter har bussen hämtat upp i väldigt god tid. Alldeles för tidigt om du frågar mig. 

Jag gillar inte att stressa, men att vara på flygplatsen och bara vänta... nej, inte min grej. Ofta har vi varit där cirka 2 timmar innan, vilket jag tycker är att ta i. 

• Duckan

Ja, vi haft tid att checka in, strosa grnom taxfreen och ta en kaffe ellef dylikt innsn boarding.

• stigmatiserad

De gånger jag åkt reguljärt tidigt på morgonen har jag endera bott en natt på flygplatsen eller åkt tidigt och ätit frukost där. Jag kan tycka det är lite charmigt att gå omkring och titta, så länge det finns något att titta på, beror väl på. Känns mycket värre att kasta sig från buss/taxi till flyget, vill gärna vara avslappnad när jag kliver ombord.

Å andra sidan är det fullt i stressade och trötta charterturister så blir det mindre charmigt. Reguljärflygplatser är nog värst över lag om det är mycket folk.

Undrar bara vad charterbolaget eller resebyrån har för skyldighet att få hem oss om vi pga bussen missar planet. I regel är det väl billigare att fixa hotell och mat för några få än att flyget står kvar på marken.

Frågan är om man då skeppas tillbaka till förra hotellet (fullt?), hotell på flygplatsen eller i närheten (fullt kanske risk?) eller om man tvingas till någon bänk till ev. annat flyg. Frågan är då om det finns platser kvar då de ju brukar fylla planen till bredden.

• MAN78

Hm, det var nog mer marginal än du tror. "Final call" kan det vara väldigt länge på charterflyg. Men ovanligt att bussen kommer in såpass sent. Prova att skippa boka transfer nästa gång. Brukar inte vara så mycket dyrare med taxi och dessutom mer tid på resmålet då ni slipper alla stopp :)

• stigmatiserad
    MAN78 skrev 2016-03-25 18:45:39 följande:

Hm, det var nog mer marginal än du tror. "Final call" kan det vara väldigt länge på charterflyg. Men ovanligt att bussen kommer in såpass sent. Prova att skippa boka transfer nästa gång. Brukar inte vara så mycket dyrare med taxi och dessutom mer tid på resmålet då ni slipper alla stopp :)

Menar att det var liksom väldigt knappt om tid från säkerhetskontroll till att gaten stängde. Hann nätt och jämt köpa vatten och nått tilltugg.

Frågan är hur ansvaret ändras om taxin skulle få problem och vi missar flyget därav. Annars är det naturligtvis ett bra förslag.
  • Kjell2
    stigmatiserad skrev 2016-03-24 23:32:42 följande:

De gånger jag åkt reguljärt tidigt på morgonen har jag endera bott en natt på flygplatsen eller åkt tidigt och ätit frukost där. Jag kan tycka det är lite charmigt att gå omkring och titta, så länge det finns något att titta på, beror väl på. Känns mycket värre att kasta sig från buss/taxi till flyget, vill gärna vara avslappnad när jag kliver ombord.

Å andra sidan är det fullt i stressade och trötta charterturister så blir det mindre charmigt. Reguljärflygplatser är nog värst över lag om det är mycket folk.

Undrar bara vad charterbolaget eller resebyrån har för skyldighet att få hem oss om vi pga bussen missar planet. I regel är det väl billigare att fixa hotell och mat för några få än att flyget står kvar på marken.

Frågan är om man då skeppas tillbaka till förra hotellet (fullt?), hotell på flygplatsen eller i närheten (fullt kanske risk?) eller om man tvingas till någon bänk till ev. annat flyg. Frågan är då om det finns platser kvar då de ju brukar fylla planen till bredden.

Flyger ni charter och åker med deras buss har charterbolaget stort ansvar att se till att ni får annat flyg om det blir trassel pga sen buss. Tar nu däremot taxi själva blir det mer ert ansvar.
  • stigmatiserad
    yllass skrev 2016-03-25 21:46:43 följande:

BIG deal?

Och med det vill du säga vadå? Att du är 13 år och precis kommit i målbrottet? Väx upp. Varsågod nästa.
  • annasv1980

Jag tycker att de hämtar på tok för tidigt istället och brukar ordna eget omtag känner till platsen. Finns inget värre än att vänta på en flygplats. Samma sak när jag flyger från Sverige, åker så sent som möjligt till Arlanda.

• annasv1980

Jag tycker att de hämtar på tok för tidigt istället och brukar ordna eget om jag känner till platsen. Finns inget värre än att vänta på en flygplats. Samma sak när jag flyger från Sverige, åker så sent som möjligt till Arlanda.

• yllass
    stigmatiserad skrev 2016-03-26 10:53:36 följande:
    Och med det vill du säga vadå? Att du är 13 år och precis kommit i målbrottet? Väx upp. Varsågod nästa.
    Känns mer som du är 13 och hispig som måste starta en tråd om en transferbuss som "kom sent".
    Ni hann med, hur kan det vara ett problem? Känner du dig kränkt?
Svar på tråden Transfertider charter...