Barnet kommer VARJE natt
Våra barn kommer sällan in till oss numer, de är nio och sju. När det händer får de sova hos oss.
Men när de var yngre och det blev en vana att gå in till oss varje natt gick en av oss tillbaka med barnet till hennes rum och lade oss med henne i hennes säng. Maken var vaken tills barnet somnade och kom sedan in till oss, jag brukade somna och sova resten av natten hos barnet. Jag har läst en del barnpsykologi och som förälder "tankar " man saker med trygghet som gör att barnet tar med sig lite av föräldern när de tar med sig gosedjuret som föräldern hållit i en stund innan. Jag tänker att samma sak gäller sängen, om jag ligger i barnets säng tankar jag den med min trygghet så att barnet känner att det kan vara tryggt i sin egen säng och inte bara i vår.
Våra har fått 90-sängar när de flyttade ur spjälsängen just för att vi ska kunna lägga oss hos dem.
Jag tycker att din man smiter från ansvaret, ta ett snack med honom om att det är hans ansvar att hjälpa dottern att känna sig trygg på natten, inte ditt.
Kanske behöver ni köpa en ny säng till henne som hon kan sova i tillsammans med sin pappa.