• tovaminmio

Bo utomlands under mammaledighet - sambo får jobb i NZ

Hej alla!

Jag tror jag befinner mig i en liten speciell situation, men hoppas ändå någon här kan komma med lite tips :)

Jag och min sambo landade i Sverige i våras, då vi tyckte det var det bästa för oss nu när vi väntar barn i Juli. Han är engelsman och jag är svensk. Då jag har ett arbete så kommer jag att få mamma penning. Han har däremot inget arbete och är fortsatt skriven på sin engelska socialförsäkring.

Vi har drömt om Nya Zeeland länge.. Det vore så härligt att få spendera sin mammaledighet i detta vackra land! Det tycker vi båda, varpå min sambo redan börjat leta jobb där borta. Så till min fråga, om han nu skulle få tag i ett jobb, kan jag ta med mig mamma penningen till NZ om vi är borta under ett år (efter födseln)? Min sambo kommer alltså inte kunna ta ut någon pappa ledighet då han är arbetslös, och att han får jobb där borta, borde väl inte påverka min mammaledighet / mammapenning?

Sedan tänkte jag också höra om någon har erfarenhet av att bo i NZ med en bebis? någon som vet lite om sjukvård m.m.

Tack!

• Svar på tråden Bo utomlands under mammaledighet - sambo får jobb i NZ
  • aleydis

Jag tror att det är 6 eller 12 mån man kan vara utomlands med fp.

Jag har bott i nz och har rötter där, men vet tyvärr inget mer om vården utifrån att vara svensk, eftersom jag är medborgare.

• Galia

Om ni ska bo där i ett år anses du inte längre bosatt i Sverige o då upphör rätten till fp (och barnbidrag) redan när ni åker.

• Seven Costanza

Om du är borta kortare tid än ett år får du lov att ta med dig fp och barnbidrag tror jag, men läs själv på fk:s hemsida vad som gäller. Det kan vara sex månader också.

• Galia

Utanför EU är gränsen för utlandsvistelse med rätt att ha kvar ersättningar fr FK sex månader

• tovaminmio

Okej, tack för era svar! Hur vet försäkringskassan när man lämnade Sverige? 
    Vi planerar att stanna där i strax under ett år..

• Galia

Hur menar du då?

tovaminmio skrev 2016-03-29 21:09:37 följande:

Hur vet försäkringskassan när man lämnade Sverige? 

• Alexi
    Du är skyldig att meddela det.
  • Monkii

Om du inte meddelar när ni flyttar så utreder de vart ni bor genom att kolla bostadsadress, arbetsgivare mm.
  • Seven Costanza
    Monkii skrev 2016-03-30 13:03:07 följande:

Om du inte meddelar när ni flyttar så utreder de vart ni bor genom att kolla bostadsadress, arbetsgivare mm.

Görs det för varenda en som tar ut föräldrapenning menar du?
  • Imse

Det är ett brott att lämna landet och fortsätta ta ut fp och barnbidrag. Du blir straffad + återbetalningsskyldig. Och ja, de kollar, för folk försöker fuskar - kan du tänka dig?

• Monkii
    Monkii skrev 2016-03-30 13:03:07 följande:

Nej inte alla
  • Alexi
    Seven Costanza skrev 2016-03-30 19:51:43 följande:
    Görs det för varenda en som tar ut föräldrapenning menar du?
    Om du visste vad många anonyma anmälningar det görs om fusk med bidrag, av grannar, vänner, släktingar osv...
  • Seven Costanza
    Alexi skrev 2016-03-30 20:48:21 följande:

Om du visste vad många anonyma anmälningar det görs om fusk med bidrag, av grannar, vänner, släktingar osv...

Jo så är det nog. Själv bor jag utanför EU och tar inte ut någon föräldrapenning - är det sex månader jag behöver jobba när jag kommer hem för att få en SGI igen? Blir de första 180 dagarna jag tar ut grundnivå?

Jag hade ju en SGI när barnet föddes men har ju inte rätt att ta ut dagar här eftersom vi är borta över ett halvår, så jag antar att min SGI är nollad när vi kommer tillbaka. Vet du om det finns några omständigheter där jag kan slippa att de första 180 dagarna bara blir värda grundnivån?
  • Alexi
    Seven Costanza skrev 2016-03-30 21:24:22 följande:
    Jo så är det nog. Själv bor jag utanför EU och tar inte ut någon föräldrapenning - är det sex månader jag behöver jobba när jag kommer hem för att få en SGI igen? Blir de första 180 dagarna jag tar ut grundnivå?

Jag hade ju en SGI när barnet föddes men har ju inte rätt att ta ut dagar här eftersom vi är borta över ett halvår, så jag antar att min SGI är nollad när vi kommer tillbaka. Vet du om det finns några omständigheter där jag kan slippa att de första 180 dagarna bara blir värda grundnivån?
    Oj det där är ju jättesvårt. Det kan jag inte uttala mig om. Du bör verkligen se till att det utreds ordentligt när du kommer hem vad som gäller, dvs ifrågasätt och dubbelkolla...
  • Galia
    Seven Costanza skrev 2016-03-30 21:24:22 följande:

För att få SGI räcker det att jobba ett halvår. Det kan t o m räcka att påbörja en anställning som ska pågå minst sex månader för att få SGI (alltså redan innan man jobbat sex mån)

Att få rätt till mer än grundnivå första 180 dagarna med fp är något annat. Då måste du ha varit kvalificerad för SGI fr barnets födelse/beräknade födelsedag och 240 dagar bakåt i tiden (innan barnets födelse/beräknade födelse). Man kan alltså ha SGI men ändå bara få grundnivån första 180.

O tvärtom. Om SGI är nollad (så du inte kan få sjukpenning eller tillfällig föräldrapenning t ex) så kan fp:n ändå komma att beräknas enl tidigare SGI tills barnet blir två år om du uppfyller 240-dagarsvillkoret.

Detta är rent allmänt så exakt hur det blir för dig går inte att svara på utan att ha kollat på just din situation. Beror ju på vad din tidigare SGI baserades på, om du uppfyller 240-sdagarsvillkoret, hur länge ni varit borta mm.
  • Seven Costanza
    Alexi skrev 2016-03-30 21:36:20 följande:

Oj det där är ju jättesvårt. Det kan jag inte uttala mig om. Du bör verkligen se till att det utreds ordentligt när du kommer hem vad som gäller, dvs ifrågasätt och dubbelkolla...

Galia skrev 2016-03-30 21:54:57 följande:

För att få SGI räcker det att jobba ett halvår. Det kan t o m räcka att påbörja en anställning som ska pågå minst sex månader för att få SGI (alltså redan innan man jobbat sex mån)

Att få rätt till mer än grundnivå första 180 dagarna med fp är något annat. Då måste du ha varit kvalificerad för SGI fr barnets födelse/beräknade födelsedag och 240 dagar bakåt i tiden (innan barnets födelse/beräknade födelse). Man kan alltså ha SGI men ändå bara få grundnivån första 180.

O tvärtom. Om SGI är nollad (så du inte kan få sjukpenning eller tillfällig föräldrapenning t ex) så kan fp:n ändå komma att beräknas enl tidigare SGI tills barnet blir två år om du uppfyller 240-dagarsvillkoret.

Detta är rent allmänt så exakt hur det blir för dig går inte att svara på utan att ha kollat på just din situation. Beror ju på vad din tidigare SGI baserades på, om du uppfyller 240-sdagarsvillkoret, hur länge ni varit borta mm.

Tack för svar. Jo jag får väl undersöka det själv och läsa på ännu mer på deras hemsida och sedan kontakta dem när vi är på väg hem. Jag är tjänstledig från tillsvidareanställning där jag jobbade heltid i flera år och jag uppfyllde 240-dagarsvillkoret innan barnet föddes fem månader efter vi lämnat Sverige. Skyddade min SGI fram till födseln genom studier. Har inte tagit ut en enda dag FP men varför jag undrar är för att jag skulle vilja arbeta deltid och fylla ut med FP direkt när vi kommer hem, men om jag inte har SGI kvar så undrar jag ju om jag måste jobba heltid i ett halvår innan jag kan gå ner i tid om jag vill att minskningen i tid ska kunna kompenseras av FP baserad på min lön. Krångligt.
  • Seven Costanza

Problemet för mig är alltså att de som jobbar på FK inte alltid ger korrekta svar, så även om de skulle svara mig via mejl att jag får behålla min SGI så kanske det inte stämmer när jag väl ansöker, och då är det (enligt vad jag läst från andra) inget att göra trots att man fått skriftligt svar - handläggarna har tydligen inget ansvar att ge korrekta svar när folk frågar i förväg. Jag måste ju ge besked till min chef några månader i förväg om vilken tjänstgöringsgrad jag vill ha, och det vet jag ju inte förrän jag vet om mina SGI-dagar baseras på min lön direkt eller inte. Helst skulle jag vilja arbeta 60% och fylla ut två dagar med FP, men om jag inte har kvar någon SGI så baseras ju då den nya SGI:n på endast 60% och det är ju "ingenting" så då känner jag ju att jag måste jobba heltid tills jag fått upp min SGI.

Till TS: som du märker är detta en djungel, så om du är rädd om din SGI bör du nog stanna i Sverige under din föräldraledighet.

• Alexi

Jag skulle nog kontakta fk centralt eller maila redan nu så att frågan hinner gå några varv.

• Galia
    Seven Costanza skrev 2016-03-31 00:00:08 följande:

Problemet för mig är alltså att de som jobbar på FK inte alltid ger korrekta svar, så även om de skulle svara mig via mejl att jag får behålla min SGI så kanske det inte stämmer när jag väl ansöker, och då är det (enligt vad jag läst från andra) inget att göra trots att man fått skriftligt svar - handläggarna har tydligen inget ansvar att ge korrekta svar när folk frågar i förväg. Jag måste ju ge besked till min chef några månader i förväg om vilken tjänstgöringsgrad jag vill ha, och det vet jag ju inte förrän jag vet om mina SGI-dagar baseras på min lön direkt eller inte. Helst skulle jag vilja arbeta 60% och fylla ut två dagar med FP, men om jag inte har kvar någon SGI så baseras ju då den nya SGI:n på endast 60% och det är ju "ingenting" så då känner jag ju att jag måste jobba heltid tills jag fått upp min SGI.

Till TS: som du märker är detta en djungel, så om du är rädd om din SGI bör du nog stanna i Sverige under din föräldraledighet.

Korrekta svar ska du såklart få, men det kan ju vara ett allmänt svar (som mitt ovan) o då kan det vara ngt du inte tänkt på att uppge som gör att svaret inte stämmer på just din situation. Har du ett skriftligt (felaktigt) svar som stämmer med din situation som SU anpassat dig efter, så har du dock grund att begära skadestånd o på den vägen få kompensation för i det här fallet kanske utebliven fp.

Att komma tillbaka o direkt ta ut fp ger dig inte rätt till heltidsSGI -helt riktigt - eftersom du då inte vare sig arbetar heltid ett halvår eller tänkt göra det. Däremot skulle du ev kunna få fp baserad på gamla SGIn utifrån att storleken på fp är skyddad tills barnet är två o du säger sj att du uppfyller 240-villkoret. Är inte helt säker på hur det gäller ihop med att du bott utomlands o "kommit ur" systemet. Men borde inte ha ngn betydelse.

Eller så jobbar du heltid ett halvår o går ner i tid sen (med fp) så borde det inte vara några bekymmer.
Svar på tråden Bo utomlands under mammaledighet - sambo får jobb i NZ