Bo utomlands under mammaledighet - sambo får jobb i NZ
Hej alla!
Jag tror jag befinner mig i en liten speciell situation, men hoppas ändå någon här kan komma med lite tips :)
Jag och min sambo landade i Sverige i våras, då vi tyckte det var det bästa för oss nu när vi väntar barn i Juli. Han är engelsman och jag är svensk. Då jag har ett arbete så kommer jag att få mamma penning. Han har däremot inget arbete och är fortsatt skriven på sin engelska socialförsäkring.
Vi har drömt om Nya Zeeland länge.. Det vore så härligt att få spendera sin mammaledighet i detta vackra land! Det tycker vi båda, varpå min sambo redan börjat leta jobb där borta. Så till min fråga, om han nu skulle få tag i ett jobb, kan jag ta med mig mamma penningen till NZ om vi är borta under ett år (efter födseln)? Min sambo kommer alltså inte kunna ta ut någon pappa ledighet då han är arbetslös, och att han får jobb där borta, borde väl inte påverka min mammaledighet / mammapenning?
Sedan tänkte jag också höra om någon har erfarenhet av att bo i NZ med en bebis? någon som vet lite om sjukvård m.m.
Tack!