Inlägg från: fjanten |Visa alla inlägg
  • fjanten

Plugga på universitet med hund?

Tips:

- Dagnatte som du betalar 50-100kr per dag han/hon passar hunden (man behöver generellt sett inte vara i skolan varje dag, och heller inte allt för länge när man väl är där)

- Ska du ut och festa någon kväll så kan du ju höra med din eventuella dagmatte om denna kan vara kvällsmatte en natt, emot någon hundring extra?

- Tacka endast ja till boenden som tillåter hund. Jag känner vissa som bott i kollektiv, och då har rumskamraterna passat hunden nån kväll här och där. Ibland har alla haft varsin hund och turats om att passa hundarna.

- Vill du väldigt gärna delta i nollningen (inget krav för att få vänner, men ganska kul) så kanske dina föräldrar har möjlighet att ha hand om din hund under de två första veckorna? Då hinner du ju även komma i ordning i ditt nya hem.

Lite så har några av mina kursare med hund sett till att lösa livet. Generellt sett är det ju oftast lättare att hinna ha hund som student än som heltidsarbetande, eftersom du pluggar en hel del hemifrån, och allt är inte obligatoriskt i skolan.

• fjanten
    Anonym (Rickard) skrev 2016-03-27 16:57:11 följande:

Och varför har du inte redan löst det, med tanke på att du har haft hunden ett bra tag och bestämt dig för att plugga ett bra tag?

Jag tycker att du och några andra har lite väl taskig attityd mot TS. Börjar ts plugga är det först i augusti-september, så det är väl bra att hon börjar tänka på praktiska saker resan nu..?
  • fjanten
    Anonym (Rickard) skrev 2016-03-27 17:30:37 följande:

Redan nu? Jag tycker hon borde tänkt på det redan innan hon köpte hunden.

Hon har väl antagligen tänkt på det, men menar du att hon skulle ha fixat dagmatte, hundtillåtet boende och så innan hon skaffade hunden eller? Det är väl ganska uppenbart att man börjar ordna sådant när man sökt in tycker jag. Många väntar inte 10-15 år med att studera (eller jobba eller flytta eller liknande) innan man skaffar djuret. Man kanske kan ha en idé om hur man ska göra, men detta är ju liksom inte en vecka innan TS börjar. TS har gott om tid på sig att planera, fixa och ordna nu. Kan man studera med en nyfödd bebis så kan man nog fixa det med en hund. ...med lite framförhållning.
  • fjanten
    Anonym (Rickard) skrev 2016-03-27 19:41:38 följande:

Ja, hon snackar ju om att låta hunden bo 3 år hos hennes föräldrar....

...för att hon inte vet att det kan fungera väldigt bra att plugga samtidigt som man har hund. Har du ens läst trådstarten? Det är därför jag har skrivit tips på hur man kan lösa livet med hund som student.

För övrigt är det inte helt ovanligt att skaffa hund medan någon i familjen bedriver högskole-/universitetsstudier just för att man oftast har en hel del tid övers för hund.
Svar på tråden Plugga på universitet med hund?