• Emelia79

BF December 2016

Hej! Hoppar gärna in här!

Plussade väldigt svagt igår och blir en decembermamma om allt går vägen, bf 7-12:e väldigt olika var man kolla. Har inte riktigt tagit in det ännu och får testa igen efter helgen då det gått några dagar till. Har en son på 3,5 år sen tidigare (blir 4 år iår).

Grattis till er andra som också plussat!?

• Emelia79

Fyller själv år i december och har faktiskt aldrig tyckte att det varit dåligt. Så om jag nu får ett decemberbarn så får jag hoppas att barnet känner samma sak. Ge inte tomtar i födelsedagspresent bara.?

• Emelia79
    Liloolei skrev 2016-04-18 18:19:13 följande:

Hoppar in ! Bf 17 dec 2016. 3:e barnet. Jag är 35.8 år. Planerat att skaffa. Hoppas att det vill stanna kvar. Har också barn födda 2011 juli, 2013 dec. Lite orolig över att jag är 35 fyllda. Dock vet jag att kvinnor föder över 40 det med. Dock hoppas på hitta ngn som är i min ålder. Lycka till för alla kvinnor.

Jag är 36 år, det räknas väl som ungefär i din ålder? Ska ha mitt andra barn med Bf 8-12 om allt går vägen. Beroende på när liten vill komma så har jag troligtvis hunnit fylla 37, fyller i december. Är faktiskt också lite orolig.
  • Emelia79

[quote=76566365][quote-nick]sillencillasill skrev 2016-04-25 06:31:46 följande:[/quote-nick][quote=76565654][quote-nick]Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-04-24 20:44:56 följande:[/quote-nick]Härligt att man kan skaffa barn på egen hand om inte mr right dykt upp :).

Jag hade oxå funderat på det om jag inte hittat någon. Har du mycket stöd av familj och vänner?[/

Jag har massvis med stöd av föräldrar och familj/vänner. Pappa körde mig ner ull Danmark första gången och mamma kom med förslaget om att testa själv. Men det hade jag redan bestämt mig för men bra att de är med på resan. Blir en annorlunda resa jämfört med er som är två men hellre det än att vänta på en man och att åren springer förbi. Jag känner mig inte ensam.[/quote

Modigt att göra denna resa själv. Hade jag varit i din situation hade jag definitivt funderat i dina banor. Kul att du plussat!

• Emelia79

Vi har inte berättat nått för sonen. Vill nog helst vara mer säker på att allt står rätt till innan vi berättar. Skulle tro att det blir efter RUL om vi kommer så långt.

• Emelia79
    GrönaDruvan skrev 2016-04-27 05:25:41 följande:

Jag är 37, blir 38 i december!

Drömde inatt att jag fick missfall. En fin pojk... Hemsk dröm. Blödde lite nu när jag gick upp på toa också, det var ju inte så kul. Jag hoppas inte det var en sann dröm!!

Jag är 36 , blir 37 i december. Hoppas att det här går vägen. Blir mitt andra barn i så fall. Spännade!
  • Emelia79
    GrönaDruvan skrev 2016-04-27 05:25:41 följande:

Jag är 37, blir 38 i december!

Drömde inatt att jag fick missfall. En fin pojk... Hemsk dröm. Blödde lite nu när jag gick upp på toa också, det var ju inte så kul. Jag hoppas inte det var en sann dröm!!

Hoppas verkligen inte det är en sanndröm förresten.
  • Emelia79
    enilorac81 skrev 2016-04-27 16:38:06 följande:

Är det någon annan än Elin burström som kunde lägga till oss i fb gruppen? Jag har skickat vänförfrågan men inte fått något svar...

Tyvärr är gruppen mer eller mindre stäng för nya medlemmar. Det sattes ett maxantal medlemmar och de är uppe i det. Men det kan ju alltid bildas fler grupper om några är intresserade.
  • Emelia79
    GrönaDruvan skrev 2016-04-30 12:06:28 följande:

Tack alla för omtanken. Känns tungt, hade sett fram emot ett decembarn,.. Man hinner ju tänka och planera dum som man är.

Positiva är ju att kroppen ändå tar bort det som är fel...

Nya tag, nya försök..

Beklagar. Hoppas verkligen det går vägen för dig snart.
  • Emelia79

Har varit förskonad från illamående, men de senaste dagarna har det slagit till. Vill gräva ner mig och komma fram om någon vecka eller 2. Är i v 9 (8+2 ungefär). Borde vara påväg till jobbet om 10 min men vill inte lämna soffan. Måste verkligen göra mig iordning och gå snart, kan flexa som jag vill men då blir det senare dag istället. Usch.

• Emelia79
    LyCKa55 skrev 2016-05-02 07:28:27 följande:

Nån annan som mår annorlunda än med första barnet? Då mådde jag väldigt illa o kräktes sen mellan v 11-16. Nu mår jag sällan illa. Kan få det nån timme då o då men inte på morgonen som är typiskt.

Blir rädd att nåt ska va fel. Tycker jag mår lite för bra. Visst jag är trött, men det känns milt.

Sen hade jag några mysko flytningar igår(ursäkta infon) som va typ tjockt som snor. Såg ut som snor med. O de va rätt mycket. Nån som haft liknande?

Mår väldigt annorlunda. Med sonen mådde jag illa nästan hela tiden mellan v 6-17, spydde ofta på morgonen eller på väg till jobbet, var trött, verkligen supertrött. Nu har jag ända fram till denna veckan mått ungefär som vanligt. Mår lite illa nu men det är inte i närheten en av hur jag mådde sist även om jag helst inte skulle vilja lämna soffa. Att inte må dåligt har jag märkt skapar en större oroa men det är samtidigt skönt att inte ligga och hylla över toaletten. Men vem vet, kanske kommer senare denna gång har ju börjat må illa.
  • Emelia79
    Emmask skrev 2016-05-07 13:39:43 följande:

Är det bara jag som upplever att det r en helt annan sak att få tvåan än ettan? Med ettan var alla superglada och entusiastiska, denna gång när vi berättar tycker vänner och familj att det är roligt men väntat. Jag hade önskat att jag skulle få samma respons som förra gången, just eftersom jag behövde ett lyft själv.

Upplever också att första trimestern är om möjligt ännu längre än förra gången. Hur är det möjligt för en trimester att vara så lång? Ingen mage, inga sparkar, ovisshet och väntan. Det vore min dröm att få upptäcka nästa graviditet i vecka tolv.

Har inte berättat än så ingen aning om hur de kommer reagera. De har nog gett upp om att vi ska få fler barn. Sonen kommer var 4 år när han får syskon.
  • Emelia79
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-05-20 10:36:09 följande:

Jag är så nervös inför kubtestet 1 juni. Allt var ju ok för ett tag sedan när jag gjorde vul men jag är ändå orolig att man kommer dit och så har ngt gått snett. Sedan ska man ju se så att det inte är ngt kromosomfel oxå..tålamod tålamod :).

Ska också göra Kub den 1:e och känner mig lite lagom nervös. Har inte gjort något vul innan så nojan för att det inte ska finnas något där finns ju också. Vet inte hur jag ska tänka över resultatet...
  • Emelia79
    elyse skrev 2016-05-24 11:50:37 följande:

Jobbar ni andra eller är ni sjukskrivna? Jag har varit hemma i några veckor nu. Är sååå trött. Illamåendet är mer hanterbart för jag kräks inte eller så. Har också problem med restless legs, dvs att det kryper i ben (och armar) på natten så jag måste få några timmars sömn på dagen. Har tvååringen på förskolan 9-15.

Jag jobbar heltid och kommer troligen göra det fram till någon/några veckor innan det är dags, om inget händer så det inte funkar. Har mått rätt illa ett tag nu och är galet trött på kvällen men jag kämpar på för att ta mig igenom dagarna. Det är inte kul att jobba just nu men den här graviditeten mår jag lite bättre än förra, jobbade heltid då med och det var en pina.
  • Emelia79
    Shhaw skrev 2016-06-01 13:56:32 följande:

Jag har varit på ultraljud idag och såg min lille sprattla och vända på sig herregud vilken känsla, dör typ av lycka!!!

Sen gick jag ner till vaccinationsavdelningen för stt bara fråga om jag behöver någon vaccination inför min resan till Bali nu 14/6 och där har dem skrämmt mig en del, behöver ta hepatit A vaccination men den är inte testad på gravida och sen tar jag inte den så är det ännu farligare om jag blir smittad! Vad ska jag göraaaa?? Jag kan inte avboka min resa pga all kostnad och de tär ju vår 2 års dag som gifta!! Vill verkligen resa men samtidigt vara säker på att inget händer bebis

Jag hade tagit vaccinet och åkt, men det är ju jag. Nu känner jag mig lite hemsk när jag säger så då flera andra är av motsatt åsikt. Men senast jag var gravid blev jag biten av en hund på en resa. Fick ta vaccin mot rabies och det är inte alls provat på gravida. Men alternativet var att jag skulle dö om det visade sig att hunden var smittad. Allt gick bra med barnet för övrigt. Nu är ju det en annan situation men jag älskar att resa och hade varit svår att stoppa från resande även om jag var gravid, dock har jag de flesta vacciner sen tidigare. Men du ska göra det som känns bäst för dig.
  • Emelia79
    Fian88 skrev 2016-06-01 14:37:22 följande:

Fast du kan ju inte jämföra en livshotande situation med en nöjesresa. Jag i alla fall hade aldrig chansat och planerar man barn så borde man ju kolla upp vilka vaccin man kan ta som gravid innan man bokar resan. Men det är jag det:)

Nej jag kan inte jämföra det precis som jag skrev. Men jag hade åkt på resan, det hade varit min bedömning men jag är ju inte personen i fråga. Man får ju såklart tänka på sin egen situation. Hade aldrig väntar så här länge på att vaccinera mig om jag skulle resa så snart heller. Allt är en bedömning utefter den egna situationen som man nog bara kan göra själv.
  • Emelia79
    Knyttan skrev 2016-06-13 21:06:00 följande:

Ok jag har dagens dilemma här då. Jag är relativt nyexad lärare i bristämnen (har arbetat som olegitimerad ett par år tidigare innan jag fick första barnet). Nu har jag haft ett vikariat sen årsskiftet. Jag misstänker att jag ej fick förlängt där jag är nu pga. att min närmaste chef fick reda på att jag var gravid. Mkt illamående mm så jag tyckte det var bäst att berätta.

Jag har även "övertalats" på en annan skola att tacka nej till en erbjuden tjänst när det kom fram att jag var med barn. Ville egentligen inte jobba där så det var ok ändå. Idag har jag varit på en annan skola där jag jobbat litegrann tidigare. De söker för ett föräldravikariat fram till i december. Jag har BF 3/12 så jag kommer ju inte kunna jobba ca sista månaden på vikariatet och kommer då sätta både chef och elever lite på pottkanten. Men rektorn jag pratat med sa vid intervjun att jag mer el mindre är förstahandsvalet iom att jag jobbat där innan och de varit nöjda. Evt kan det också bli öppning till anställning senare.

Om jag talar om att jag är gravid är det nog 100% säkert att jag ej får vicket. Om jag inte säger ngt kommer det att bli dålig stämning med chefen i augusti när jag kommer dit med stor mage, och chansen att få jobb där sen blir nog inte heller så stor... Men för mig är nog detta sista chansen att få ett jobb till hösten annars kommer jag antagligen vara arbetslös fram till BF. Jag vill ju jobba! Plus att jag kommer att få bättre FP om jag jobbar några månader till...

Vad säger ni? När ska jag säga att jag är gravid? Nu? När papprena är påskrivna? När skolan börjar i augusti?

Nu är jag inte i din branch men ställdes lite inför samma grej igår och önskar att jag hållt tyst ett tag till. Blev erbjuden fortsatt jobb i prokekt i höst men när jag berättade att jag var gravid och inte kunde jobba hela tiden blev det osäkert med jobbet. Kan troligen hitta annat jobb men kommer bli väldigt irriterad och ledsen om de inte hittar en lösning så jag kan jobba kvar. Dålig stil.
  • Emelia79
    Redoförnytt skrev 2016-06-14 08:48:59 följande:

Jag blir såå arg när jag läser sånt här! Det är inte bara dåligt och fel, utan även olagligt.

Stå på dig och ta ingen skit bara för att du är kvinna!!

Läs mer om doskrimineringslagen på do.se om du vill ha stöd i ryggen.

Lycka till!

Jag är fullt medveten om att det är olagligt men svårt att bevisa i den jobbform jag har. De kan bara välja någon annan. Nu löste det sig som tur var idag. Jag får jobba i höst tills det är dags, inga problem när det diskuterades vidare. Så jag har visst ganska okej arbetsgivare ändå. Men det är lite läskigt när tankarna börjar gå. Jag är ju inte fastanställd så sen blir det ut och söka jobb när föräldraledigheten är klar hur som helst.
  • Emelia79
    MP88 skrev 2016-07-27 00:47:27 följande:

Var på RUL idag och allt såg helt perfekt ut! Kändes så himla skönt :) Vi väntar en liten flicka med BF 17 december. Jag var helt säker på att det var en pojke;) Men det spelar absolut ingen roll! Kommer bli världens bästa julklapp! Vi är lyckligare än nånsin och längtar nu ännu mer, hoppas hon väljer att titta ut innan jul!

Min mamma har fött 7, 5 och 6 dagar tidigare med mig och mina syskon så jag hoppas att vår lilla också kommer ut lite tidigare ;) Vad tror ni? Tror ni på att det är ärftligt från ens mamma när man föder?

Min mamma födde både mig och min bror någon dag före BF, jag gick över 11 dagar så på mig stämde det tyvärr inte.
Svar på tråden BF December 2016