• lynx vox

BF December 2016

Jag plussade för en vecka sen och det känns helt otroligt????
    Bf 22 december så risk för jul-bäbis;)

• lynx vox
    Tjifftjoff skrev 2016-05-02 18:18:55 följande:

Går in i vecka 7 nu och fy tusan nu har illamåendet kommit, inte bara på morgonen heller utan hela dagarna :/ Sugen på allt och inget, och magen är som en ballong. Fick veva ner rutan i bilen på väg till jobbet för att motverka känslan av att jag skulle spy :/

Väntar ju andra barnet och magen är riktigt tydlig redan, känner att det är svårt att dölja.. Någon annan som väntar andra barnet och redan fått tydlig mage?

Jag väntar mitt andra barn men min första fyller 10 år så jag antar att jag räknas som förstföderska???
    Hur som så skulle jag prova kläder idag och jag har en riktig liten putmage :/
    Antog att det var tarmarna som svullar ut magen?? Eller kommer magen ihåg hur det är och släpper ut magen direkt? *hahaha*
  • lynx vox
    Tjifftjoff skrev 2016-05-02 20:43:43 följande:
    Hihi! :) Vilken vecka är du i?

När jag träffade bm på mvc förra veckan så sa hon att vecka 5 kan kännas som månad 5 för en omföderska! Så kroppen kommer nog ihåg! ;)
    Gick in i v.8 idag :)
    Du då?

Hihi! :) Vilken vecka är du i?

När jag träffade bm på mvc förra veckan så sa hon att vecka 5 kan kännas som månad 5 för en omföderska! Så kroppen kommer nog ihåg! ;)
  • lynx vox
    Mliiii4 skrev 2016-05-09 17:13:42 följande:

Fick en tid för tidigt ultraljud på torsdag men en hade lämnat återbud så vi får komma redan imorgon kl 13.30. Det är en privat gynmottagning och besöket kostar oss 1000kr ???? men vill verkligen se så allt ser bra ut och att hjärtat har kommit igång, speciellt eftersom jag knappt har några symtom. Har inte mått illa nånting alls och tröttheten har lagt sig, fortfarande något öm i brösten men är ändå väldigt, väldigt orolig trots vetskapen att man faktiskt kan må väldigt bra under en graviditet
    Är i vecka 7 (6+5)

Jag mår också oförskämt bra;)
    Gjorde jag iof med dottern för 10 år sen också... Trött och lite öm i tuttarna när jag red idag, men "knappt" något tecken på illamående alls!
    Håller stenhårt på att jag är en av de 30% som inte mår illa vid graviditet :p
    Brukar alltid tillhöra minoriteten annars. En av 10% som inte p-piller hjälpte mot menssmärta, en av få % som inte kan äta minipiller utan att blöda konstant... En av typ 10% som inte blev gravid under mer än 2 års försök (dottern är IVF-barn) och jag har haft ytterligare en partner jag aldrig blev med barn med...
    Så att jag sen får vara en av typ 4 som blev med barn på 1-a IVF-försöket och sen inte mådde illa... Det låter helt rättvist:)
    Den här gången blev det iof barn gjort på naturlig väg och efter bara typ 6 månader...
    Men jag tycker fortfarande att det är helt ok och rättvist att slippa illamående ;0)
  • lynx vox
    Y o L o skrev 2016-05-09 21:07:10 följande:

Är era magar ömma? Min känns så spänd och öm. Min 2-åring råkade sparka mig i magen och det gjorde så ont. Likadant med brösten, de har växt så det syns och är totalt ömma de med. Fler som har så?

I vissa lägen kan det dra o ömma i magen. Ffa blir jag väldigt lätt svullen...
    Brösten är synligt större än vanligt och småömma. När jag red utan säkerhetsväst idag (vilket är skit-korkat) guppade dom i traven o ömmade rejält :/
  • lynx vox
    sillencillasill skrev 2016-05-10 05:51:07 följande:

Var på jourcentralen igår och fick penicillin för borelia, envis hemsk liten fästing som bara satt en kort stund men hann ändå smitta mig. Kände att jag ville kolla upp det, hellre en gång för mycket nu när man är gravid. Dumt att ta onödiga risker och bara låta tiden gå.
    Går in i vecka 9 idag och kämpar på med nytt jobb och jobbar kvar på gamla parallellt... Och mår så fruktansvärt illa hela tiden;( Det där med att vila mycket och inte stressa känns sådär men på lördag gör jag sista dagen på gamla jobbet och har då gjort 13 dagar på rad. Hoppas att det lugnar ner sig då. Och framförallt hoppas jag att penicillinet gör att jag mår bättre. Har inte känt igen mig sista tiden, inte orkat träna eller ens gå en promenad..
    Orkar ni träna?

Du ska se att det blir mer ork när penicillinet börjat verka... Är ju kroppens sätt att få dej att inte belasta kroppen mer än den redan belastas i o med graviditet och borrelia.
    Jag har känt mej väldigt trött och inte direkt sugen på att träna, men promenader har jag orkat och till och med känt ett sug efter.
    Men då har jag också (precis som du) haft en grymt stressig period. Då brukar kroppen vilja göra av med stressen genom rörelse i mitt fall. Samtidigt som den krävt mer vila än annars vilket jag så småningom insåg berodde på graviditeten;)
  • lynx vox
    Mariro skrev 2016-05-10 13:48:52 följande:

Nu vet jag att det troligtvis är väldigt långt fram i tiden, men är det någon som har tänkt på det här med graviditetspenning? Eller finns det någon som har erfarenhet av det? Jag menar, ens jobb förändras troligtvis inte under denna tid och om man vet med sig att man hanterar kemikalier/radioaktivitet eller har ett fysiskt påfrestande jobb, så kanske man har tänkt på att gå tidigare från jobbet och därmed inte ta ut föräldradagarna? Någon fler med dessa tankar?

Nu är det ju 10 år sen jag fick barn sist, men då jag har ett fysiskt jobb fick jag havandeskapspenning 2 månader innan bf. Dock fick man inte det de sista 2 veckorna innan bf för då kunde man ju ta ut mammapengen, något jag tycker är helt vansinnigt! Jag är ju troligtvis mindre rörlig sista veckorna och är barnet sedan lite envist o vill ligga kvar i magen ytterligare några veckor så "slösar" man ju dagar i förväg...
  • lynx vox
    Y o L o skrev 2016-05-10 22:15:36 följande:

Verkligen dåligt. När jag blev sjukskriven för foglossning blev jag det fram till bf och några dagar extra har jag för mig.

Ja! Kanske man kunnat bli sjukskriven om man pratat med en läkare... Ska tänka på det den här gången men lär ju be om det ett PR veckor i förväg då jag är egen företagare o får betala de första två veckorna själv i alla fall i annat fall:/
  • lynx vox
    BIX skrev 2016-05-10 23:36:50 följande:
    Fast de två sista veckorna är väl alla jobb för tunga för de flesta (även om det är att sitta på kontor) så då skulle de väl få betala ut havandeskapspenning åt alla ;)
    Troligtvis är det väl så för de flesta ;)
    Men fortfarande konstigt att man får beviljat havandeskapspenning då jobbet är för tungt, men inte de sista veckorna... Sen är ju ett bf något flytande... Gick över tiden en vecka med dottern. Brorsans fru gick över 3 veckor:/
  • lynx vox
    Paulinajonasson skrev 2016-05-11 01:10:45 följande:

Hej alla blivande mammor :) jag är i vecka 11 (10+0) och beräknad till 6e december :D jag ska på inskrivning idag, spännande! :) har redan varit på ett ultraljud (v.8+2) där allt såg jätte bra ut, ska på nästa ultraljud på måndag :) jag har ätit Pregotime en längre period, då vi har försökt i några år med att få barn, men nu äntligen har de hänt något :D fler här som fått hjälp med Pregotime? :) hoppar gärna in i någon Fb grupp om det fanns någon :)

Hej!!
    Jag har ätit pergotime tidigare i flera omgångar när första dottern var på planeringsstadiet... Tog som mest 6 tabletter, trots att de såg att jag hade ägglossning:/
    Slutade med IVF den gången.
    Den här gången har jag blivit bonusgravid utan några hormoner, så det känns superhärligt!! Det värsta med pergotimen tyckte jag var att man var tvungen att "planera" sexlivet. Tror det var en av grejerna som till slut dödade mitt o exets förhållande. Men då körde vi pergotime i typ ett år också:/
    Har du varit på vul?
Svar på tråden BF December 2016