Inlägg från: Hallondricka |Visa alla inlägg
  • Hallondricka

BF December 2016

Hej på er! Har med följt tråden men inte skrivit i den. Här där jag bor är det så ont om tider så mitt första besök på mvc kommer vara i vecka 16. Känns inte helt ok med många missfall och graviditetsdiabetes i bagaget. Har en dotter på 1 år. Känner inga direkta symptom och hade blivit gladare om jag fick göra ett vul (är i vecka 12). Bf 1 december.

• Hallondricka

I förrgår var vi äntligen på RUL. Blev flyttad från 1 december till 11, likadant som med vårt tidigare barn, jag verkar få små barn så då blir dem daterade lite yngre.

jag har ju inte känt något så jag var glatt överraskad att det fanns en bebis där över huvud taget. Livmodern i framvägg med vilket kan ha bidragit att jag ännu inte känt något. Hon kunde inte se kamrarna i hjärtat och hjärnhalvorna (eller vad det nu är dem kollar) pga att bebisen låg precis bakom ärrvävnaden från mitt förra kejsarsnitt så vi ska tillbaka om 2 veckor och kika igen, men vad hon kunde se såg allt bra ut :)

• Hallondricka

Förstår er med att man kan såra andra om man inte vaktar sin tunga. Jag och en kompis var riktigt bittra förr, hon blev inte gravid över huvud taget och jag fick bara missfall efter missfall. Sen när jag fick min dotter förra året målade hon upp en bild att hon inte alls ville ha barn. Valde att inte prata mer om det med henne för jag vet ju hur det känns när alla andra verkar få barn på löpande band.

Har inte vågat/velat berätta för henne ännu att jag är gravid igen. Trodde inte det skulle gå så snabbt, då det tog flera år med första barnet. Vår dotter kommer vara 1 år och 7 månader när denna föds. Vill så gärna inte såra henne :(

• Hallondricka

Tycker det är svårt med vagn. Har en emmaljunga superviking sen innan och älskar den vagnen. Den går att göra om till syskonvagn på längden men vår dotter skulle aldrig stå ut med att dels vara så lågt ner samt inte se nåt för att liggdelen till den kommande bebisen skulle hamna bara några centimeter från huvudet.

Dottern kommer vara 1 år och 7 mån när syskonet kommer, så jag tror inte vi kommer klara oss på en åkbräda. När vi båda föräldrarna är hemma så är det inga problem då vi har en ny sittvagn till dottern och kan använda den vanliga till bebisen. Men när jag ska ut med hunden själv på morgnarna med båda barnen... kanske får köpa en syskonvagn ändå. Hade jag haft råd hade jag köpt den från bugaboo som kan göras till enkelvagn när behovet finns.

• Hallondricka
    Mariro skrev 2016-08-17 20:04:57 följande:

Nu har jag en till föräldraledighetsrelaterad fråga (har nästan blivit tokig på FK, det är som att läsa kodord när man läser på deras hemsida): efter att barnet har fyllt 1 år, så måste man ta ut 5 förldradagar/vecka för att skydda sin SGI. Men säg att jag som är förälder nr 1 som sitter hemma först, tar ut 3 dgr/v och då kan vara hemma i typ ett år. Är det förälder nr 2 som då MÅSTE ta ut 5 dgr/v efter 1 år, oberoende av om han har varit föräldraledig förut? Om han gör det, på vilket sätt skyddas då min SGI, eftersom jag har varit hemma innan 1 årsdagen och inte kommer att sitta hemma mer?

Gaah blir tokig så snälla, ni som vet hjälp.

Den som är hemma med barnet (spelar ingen roll vem av föräldrarna) måste ta ut 5 dagar/vecka. Dem som inte längre är hemma med barnet skyddar sin sgi till exempel genom arbete eller arbetssökande och inskriven på arbetsförmedlingen från första dagen efter föräldraledigheten. Hur det är med studerande är jag inte säker på.
  • Hallondricka

Det här med magen börjar bli lite komiskt. Jag är tjock från början men en topp har flyttat sig upp på magen som är ganska svår att dölja. Är i v.24 och har inte sagt något på jobbet ännu (jobbar som inhyrd på ett företag, dock vet min konsultchef på uthyrningsföretaget om det). Och nu käns det nästan som jag väntat för länge med att berätta. Just nu lever jag på att ingen frågar en tjock person om den ska ha barn haha!

• Hallondricka
    MP88 skrev 2016-08-18 17:28:18 följande:

Peppar, peppar ta i trä så känner jag inte av någon foglossning än. Jag jobbar som förskollärare så jag har också ett relativt tungt jobb. Mina kollegor blir oroliga så fort jag lyfter ett barn, "tänk dig för, jadajada, var rädd om dig osv." Men jag känner ingenting så jag tänker att så länge det inte känns nånting borde det vara lugnt. Jag har endast en liten, liten mage och kan fortfarande lätt dölja den för föräldrarna. Alla i min närhet säger att det är inte normalt att ha så liten mage i v 23, medans jag njuter. Så skönt att inte vara så stor, men en vacker dag kommer det väl smälla till och man kommer rulla fram ;) 

Jag hoppas att jag kommer stöta på en förstående läkare om det blir så att man får foglossning och behöver bli sjukskriven. 

I min förra graviditet, med mitt första barn alltså, så syntes det i v. 38 att jag skulle ha barn, och blev igångsatt i v.38 blev snuvad på magen haha!
  • Hallondricka
    MP88 skrev 2016-08-19 07:22:51 följande:

Det är ju hemskt om man blir snuvad på magen, en liten fin gravtidkula vill man ju h a ;) Men slipper man bli gigantisk så är det ju underbart! 

Ja men eller hur. Jag hade föreställt mig en liten kanonkula på magen i all fall. Istället gick jag ner 10kg och såg bättre ut än någonsin och kunde ha kläder i garderoben som vart för små länge. Men fick en härlig och frisk dotter, det är det som räknas : )
  • Hallondricka
    Miaairam skrev 2016-08-21 20:32:28 följande:

Undrar hur det gått för dig som eventuellt blivit smittad av femte sjukan? Tänker på dig. Hoppas allt gått bra!

Jag har för mig att hon skrivit här i tråden att hon inte hade den : )
  • Hallondricka

Måste bara fråga. Kostar era ultraljud något? Rutinultraljudet var gratis men uppföljande ultraljud som jag måste göra kostar 300:- Det är ej privat utan inom landstinget. Tredje ultraljudet är denna veckan och tack och lov är kommer jag då upp i summan för frikort. Har graviditetsdiabetes så betalar för provtagning och läkarbesök varje månad med. Och mödravården säger dem är gratis...

• Hallondricka
    sillencillasill skrev 2016-09-20 17:15:46 följande:

Kanske en jättekonstig fråga men varför alla extra ultraljud? Tillväxt ul? Eller är det något annat?

Japp, TUL samt flödesultraljud. Precis som mitt förra barn är även detta lite litet, så dem vill hålla koll så att det bara är en liten bebis och att det inte beror på något annat. Nu är det ultraljud var tredje vecka sen om några veckor varannan vecka samt ctg-kurva varje vecka.
  • Hallondricka
    Anonym föräldraledig skrev 2016-10-01 18:42:13 följande:

Är det någon annan som väntar en liten bebis? Fick i veckan besked om att bebisen beräknas vara 24% för liten och alltså tillväxthämmad. Bebisen mår bra i övrigt, bortsett från storleken.

Ja, jag! Allt ser bra ut här med. Vet dock inte procenten den lille ligger efter med. Var likadant i min förra graviditet, då var dottern nere på -32% men växte till sig till -20% dem sista veckorna jag slutade jobba och bara tog det lugnt hemma.
  • Hallondricka

Tess1990, 2a barnet BF 2/12

BIX, 2a barnet BF 08.12

Vasilisat 1:a barnet BF 11/12

Hallondricka 2:a barnet BF 11/12

Mariro, 1a barnet BF 16/12

Ciz, 3dje barnet BF 19.12

Y o L o 2:a barnet, snitt 19/12

Sillencillasill första barnet via klinik 20/12

Marialia 1:a barnet BF 21/12

Ledilnaan 4:de barnet, BF 22/12

Mocha8676, 2:a barnet, ivf. BF 24/12

Babybluiee, första barnet, bf 28/12

• Hallondricka
    Y o L o skrev 2016-10-28 10:51:09 följande:

51 dagar kvar.. Inte alls redo. Känner stress inför hur det ska bli med två barn. Tankar som "herregud vad har jag gjort" kommer. Är nog rädd.

Känner lika dant. 44 dagar kvar och en viss panik börjar infinna sig. Känner mig taskig mot vår dotter som hinner bli 1,5 år. Hade önskat att hon fick mer tid att bara vara "bebis" och minst. Vi har haft svårt att få barn tidigare så vi hade inte en tanke på att de skulle gå så här fort.
  • Hallondricka

33 dagar kvar. Pust! Har börjat få riktigt ont i mitt gamla kejsarsnitt som är 1, 5 år gammalt. Är förkyld konstant, inte bara lite snorig utan helt igentäppt och svullna halsmandlar. Dottern är med hostig och sover inte på nätterna för det. Så sömnen är lika med noll just nu. Ja, gnäll och gnäll haha. Vill äta en häst (nja, men lika mycket...) men har graviditetsdiabetes så måste hålla igen med precis allt. Hungrig!

• Hallondricka

Jag har med fått bestämma själv på mitt jobb när jag vill gå hem. Preliminärt är det dags nästa fredag, ja, att gå hem alltså. Är så blandade känslor då jag inte är fast anställd där och med största sannolikhet går hem för gott därifrån.

Dock har dem inte hittat någon som kan eller vill (är ansvarig för företagets jobbigaste kund...) ta över mina arbetsuppgifter ännu, men det får dem lösa.

• Hallondricka

Stort grattis till alla nya bebisar här i tråden!

Igår hade jag BF men inget händer här. Var bombsäker på att han skulle komma tidigare men nu känns det som han aldrig ska komma. De senaste 3 dagarna har händer och fötter blivit svullna, ska kolla upp hos BM att det inte är havandeskapsförgiftning i antågande... Har gått upp 10kg på mindre än 4 veckor, jag gick ner i början av graviditeten. Är redan stor som ett hus så får lite panik att vågen bara rusar uppåt.

Känner även stress inför julen, vill verkligen inte ligga på BB på julafton. Vill kunna fira med familjen och vår dotter på 1,5 år som är väldigt mammig just nu. Ja, en massa gnäll men så ser det ut här just nu.

Svar på tråden BF December 2016