Inlägg från: mocha8676 |Visa alla inlägg
  • mocha8676

BF December 2016

När jag läser om era tidigare förlossningar är jag så tacksam över min upplevelse. Jag ser till och med fram emot förlossningen även om det är det mest smärtsamma jag varit med om. Hann inte få epidural då jag kom in endast var öppen 2cm, pga en för övrigt tom förlossning skrevs jag in ändå och fick morfin istället då epiduraldn var för tidig att ge. Somnade efter morfinen jag fick och när jag vaknade två timmar senare då jagveekligen ville ha den där epiduralen var jag helt öppen, bara att krysta på. Kände mig nästan "lurad" av förlossningen :) hade sett framför mig vankandes i korridorerna, ta all smärtlindring som fanns osv.

• mocha8676
    Fian88 skrev 2016-05-29 06:44:42 följande:

Hade också en jättebra förlossning och längtar till nästa!<3

Men varför morfin? Det går ju över till fostret, hade jag aldrig velat ta som gravid om det inte var ett absolut måste. Trodde inte man gav morfin till födande i Sverige längre, just eftersom barnet kan komma ut slött och väldigt påverkat.

Just då tänkte jag inte. Hade inte fått nån info om morfin på föräldrautbildningen eller läst om det. Var så trött och hade så ont och ville bara sova. Sen efter förlossningen hade jag ingen tanke på att ifrågasätta tyvärr. Litade på barnmorskan fullt ut just då och hade ingen tanke på att det kunde vara skadligt. Det var hon som föreslog just morfin.
  • mocha8676
    Fian88 skrev 2016-05-29 07:21:50 följande:

Nej det förstår jag, var ingen kritik mot dig alls! Man litar ju på sjukvårdspersonalen. Men man undrar ju vad det är för bm som hellre ger morfin än Eda, Eda påverkar ju inte barnet alls.

Tog det inte som kritik. Har i efterhand funderat mycket på det. Tänkte kolla vad Bm på inskrivningen säger om morfin så här i efterhand.

Tror inte man får Eda innan 3cm. Men då kunde dom sagt att snart, om en cm får du Eda :)
  • mocha8676
    Emmask skrev 2016-05-29 09:03:12 följande:

Morfin används visst runt om i Sverige när födande haft värkar länge och behöver en sovdos för att orka med förlossningen. Ibland ingår då morfin, enligt min barnmorskevän. Min gissning är att fördelarna av att barn och mamma får vila överväger nackdelarna, annars skulle nog inte dessa proffs fortfarande använda det.

Det har du nog rätt i. Annars har jag svårt att tro att man blir erbjuden.
  • mocha8676
    Janniiique skrev 2016-05-29 20:47:27 följande:

Jag har fått en blödning, kom just hem från akuten. Men fick såklart åka hem igen och avvakta för att ringa gyn imorgon och boka en tid. Började blöda kl 18,30, har inte haft ont nåt, det kom från ingenstans. Ingen "mensblödning", skulle kalla detta för en mindre blödning. Känner mig verkligen helt lost, jag är i vecka 12 (11+3) idag. Snälla, håll era tummar att detta är en ofarlig blödning och att bebisen mår bra!

Jag håller mina tummar och tår! Fick många små blödningar under förra graviditeten och en riklig blödning. Hade aldrig ont av blödningarna. Efter den rikliga som var i vecka 13 fick jag ett vul ett dygn senare. Allt såg bra ut. Dom trodde att ett blodkärl hade brustit då jag hade väldigt många synliga stora blodkärl.
  • mocha8676

Nu längtar jag verkligen till kub! Ser att vissa ska och vissa redan gjort det. Jag har inget datum än. Ska på inskrivning 7/6 och då borde jag vara i vecka 11+3. Då borde hag väl kunna lämna blodprov på lab direkt efter? Borde väl få tid för ultraljudet ca en vecka senare, eller vad tror ni? :)

• mocha8676
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-05-30 08:20:10 följande:

Var det i underlivet el livmodern du hade synliga blodkärl? Ursäkta om frågan låter dum men är lite undrande vad de menar med dessa blodkärl.

Kommer tyvär inte ihåg :(
  • mocha8676
    Y o L o skrev 2016-05-30 09:25:11 följande:

Ja du borde få lämna blod för kub direkt då. Min proffsiga bm berättade att man mäter nackspalten som allra bäst precis när man gått 12 fulla veckor så ul någon vecka eller 1,5 efter borde ju bli lagom.

Tack för ditt svar :)
  • mocha8676

Vilka fina bebismagar ni har! Jag börjar ana babybula på mig med. Tycker den kommit fram bara dom senaste dagarna. Vecka 11+6 idag!

• mocha8676

Det kliar verkligen i "shoppingfingrarna". Men jag ska vänta tills efter rul. Hoppas då på att få veta vilket kön bebisen har. Är det en pojk behövs lite nytt i varje storlek, men är det en flicka har vi allt sen innan. Men några plagg köps nog ändå. Vår dotter var 52 lång och vägde 3600 när hon föddes. Tror vi använde oss av stl 50 i tre veckor.

Vagn har vi en väldigt bra sen innan. Emmaljunga super Viking. Men vi måste köpa syskonvagn.. Tänkte nog kolla och ev beställa kort efter rul.

Svar på tråden BF December 2016