Inlägg från: Anonym (Soc.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Soc.)

Bli fråntagen sitt barn?

Nej ett barn tas aldrig utan anledning. Ibland kan det ju Dock under utredningen visa sig att den allvarliga anmälan som inkommit och som föranlett ett omedelbart omhändertagande, inte haft nån grund och då får man ju tillbaka barnet, och det är bara att beklaga det lidandet familjen utsatts för. Givetvis begås det fel inom socialtjänsten precis som inom alla andra yrken. Men kontrollsystemet är ändå rätt bra. Först två socialsekreterare som arbetar under en chef som bestämmer om ärendet ska utredas inom LVU, sedan är det socialnämden inte socialsekreterare som bestämmer om man ens ska ansöka om LVU eller ej. Om man ansöker om LVU så är det förvaltningsrätten som fattarbeslutet, och både barn och föräldrar tilldelas helt oberoende advokater (som rätten utser, alltså inte arbetar för socialtjänsten som den förvirrade gruppen hävdar) som ska föra deras talan och lägga fram bevis till föräldrarnas fördel som i vilken rättegång som helst. Sen kan beslutet överklagas till kammarrätten.

Men visst görs det ibland felaktiga bedömningar genom hela processen, inget system är vattentätt. Men jag vågar påstå att det är ytterst sällan. Det begås betydligt fler fel åt andra hållet, där barn som BORDE omhändertas ändå får vara kvar hemma. LVU är fantastiskt kostsamt med kostnader på uppåt 5000 kr per dygn, så det är knappast nåt som kommunerna eftersträvar.

• Anonym (Soc.)
    Anonym (Louise) skrev 2016-03-27 17:51:13 följande:

Så ni tror alltså inte att socialen skulle fundera på att ta mitt framtida barn för att jag har ångest..har kanske blivit lite hjärntvättad av gruppen trots allt? Haha 

Det är aldrig diagnosen som sådan som gör att barnet tas utan pga vilka effekter det har på barnet. Om din ångest skulle göra att du inte förmår ge barnet det han behöver, inte kan gå ut och handla eller ta dig till BVC, om den skulle orsaka att du känslomässigt inte kan knyta an etc etc så skulle det såklart Kunna orsaka ett omhändertagande i slutändan.
  • Anonym (Soc.)
    Flygfotogen skrev 2016-03-28 16:09:02 följande:

Få människor som får sina barn LVU:ade kommer att säga att det var rätt beslut som togs för barnet i den situation som rådde. Det är väl oftast brist på självinsikt och förståelse för barns behov som är själva grunden till tvångsomhändertagandet till att börja med.

Du kommer nog aldrig höra någon säga "det var rätt att de omhändertog mitt barn för jag kan ju faktiskt inte ta hand om hen".

Jag har faktiskt hört det, fast vanligt är det ju inte...
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Tragiskt) skrev 2016-03-28 17:03:08 följande:

Har en känsla av det är mer vanligt på andra hållet (i alla fall om man ska gå efter det som skrivs i tidningarna, vilket inte är hela sanningen heller). Dvs att man inte ingriper tillräckligt snabbt eller bestämt.

Vi kommer väl alla ihåg Bobby.

Så är det.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Socc) skrev 2016-03-28 17:27:30 följande:

Jag som arbetar på socialtjänsten ser ju dagligen hur illa barnärenden sköts.

Så jag kan verkligen förstå hur desperata en del föräldrar är pga det dem utsätts för av soc.

Lögner, förtal och felaktiga omhändertaganden är vanligt förekommande och som förälder är du helt maktlös!

Det ÄR verkligen skrämmande att dessa socialsekreterare kommer undan med alla felaktiga beslut som raserar barns trygghet och uppväxt!

Ja du kan ha oturen att bli fråntagen ditt framtida barn ts, det kan hända precis vem som helst!

På mitt arbete är det ingen som känner till att jag har ett lvu:at barn. Det är inget fel på mig alls som människa eller förälder. Skulle jag berätta så skulle ingen tro mig!

Jag är extremt skötsam och duktig på mitt jobb.

Att vara duktig på sitt jobb innebär dock inte att man är en bra förälder....

Du kommer ju ofta in i dessa trådar och hävdar att du jobbar på socialtjänsten och får bevittna dessa hemska övergrepp på helt oskyldiga föräldrar. Hur kommer det sig att du inte går till pressen etc.? Värsta scoopet ju...
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Socc) skrev 2016-03-28 18:23:51 följande:

Jag arbetar med försörjningsstöd så jag har ingen möjlighet att hjälpa dessa familjer tyvärr.

Ett annat stort problem är att det inte finns några bra familjehem (enligt vad jag har sett/upplevt) utan barnen får det så gott som alltid sämre. Mycket tragiskt!

Om du jobbar med försörjningsstöd har du heller ingen som helst insyn i skälen för omhändertaganden. Idiot.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (fundersam) skrev 2016-03-29 18:45:35 följande:

Och vad händer om soc eller vem det nu är som bestämmer, beslutar sig för att Kalle 5 år gammal och Stina 7 år gammal ska omhändertas pga att dom far illa i sitt hem? Åker soc bara dit och hämtar dom? Och vad gör barnen när främmande människor kommer in i ens hem och ska "ta" dom? Det måste ju vara fullkomligt fruktansvärt för allihopa :(

Det är rätt sällan omhändertaganden sker så dramatiskt. Det kan ske när det inkommer väldigt väldigt allvarliga anmälningar som kanske rör grav misshandel, grava sexuella övergrepps eller misstanke om att ett barn kommer att föras bort och man absolut inte kan avvakta ens ett dygn. Och ja då kommer man ofta tillsammans ned polis och hämtar barnet. Fruktansvärt traumatiskt naturligtvis och inget man gör lättvindigt. Normalt är annars att ett datum bestäms, barnet ges tid att förberedas och föräldrarna kanske får följa med vid överlämnandet. Man gör vad man kan för att göra det så skonsamt som möjligt. Tyvärr är det så att föräldrar som brister så pass att de ej kan behålla barnen ofta ej har förmåga att medverka så att det blir så bra som möjligt för barnet utan ägnar sig åt att göra det så dramatiskt som möjligt genom att skrika gråta, vråla att "bu får du aldrig se mamma igen" eller skrika att de ska ta kivet av sig. Denna oförmåga att sätta barnet före sina egna behov av utspel dokumenteras givetvis och kommer att vara till föräldrarnas nackdel sedan när lvuet ska omprövas.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Laila) skrev 2016-03-29 19:07:46 följande:

Det förekommer säkert både att barn tas för lättvindigt och att föräldrar saknar insikt i sina bristande föräldraförmågor och det är fullt motiverat att omhänderta barnen.

Problemet är bara att det är så godtyckligt och saknar kontrollinstanser, som är tillräckliga.

Jag tror säkert att socialsekreterare gör så gott dom kan men dom är bara människor och även dom drivs av sina subjektiva känslor, 

Vi människor är tämligen usla på att vara objektiva och rationella i vårt beslutsfattande, (däremot är vi jäkligt bra på att rationalisera vår känslomässigt grundade beslut i efterhand).

Det gör det hela rättsosäkert, lägg sen till att det ofta är dom yngsta och minst erfarna socialsekreterarna som jobbar inom just familjeenheten, så förstår man varför det går fel mellan varven. 

Det är dock förvaltningsrätten som fattar beslutet och föräldrar och barn har advokater som för deras talan.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Louise) skrev 2016-03-29 19:29:13 följande:

Jag är lite funderas till varför man kan ha ett eller två barn hemma och ett tredje omhändertaget. Jag förstår att det i vissa fall är pga att barnet kanske behöver hjälp av något slag, men annars? I denna facebook-gruppen ser jag många skriva att de har fler barn hemma fortfarande som inte är LVU.at 

Finns flera anledningar. Ett exempel kan vara att man kanske tidigare befunnit sig i ett gravt missbruk, barnet kanske omhändertagits redan som spädbarn bott i en familj som är de enda föräldrar barnet känner till. Haft väldigt lite eller inget umgänge med bioföräldern. 4 år senare får föräldern ordning på sitt liv, blir drogfri och får fler barn. Då ska barnet inte utsättas för att bli uppryckt från de enda föräldrar han känner till, eftersom det som vi redan konstaterat är oerhört traumatiskt att skiljas från sina föräldrar. Bara ett exempel....
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Kii) skrev 2016-03-29 21:55:40 följande:

Jo, men om du läser den artikel jag länkade till tidigare så ser du att det ändå ofta är en ojämn "kamp." Ofta är det unga, oerfarna jurister som får dessa mål, och ofta får de heller inte tillräckligt med tid för att verkligen sätta sig in i fallet. Sätter de upp för många timmar är risken stor att räkningen inte blir godkänd - och självklart vill ingen arbeta gratis. 

Det ÄR ett problem att styrkeförhållandena är så ojämna. Det kan man inte bortse ifrån. Och jag har som sagt inget barn placerat, så jag talar inte i egen sak. 

Har nig inte träffat på så många unga och oerfarna ombud i dessa sammanhang faktiskt. Snarare ettriga som pibulls och trimmade i lagstiftning på ett sätt som vi handläggare inte har. Soc får ju stå ensamma i dessa förhandlingar och har ingen professionell jurist som för vår talan.
  • Anonym (Soc.)

Hahaha.... Nu är demonstrationen hållen. Värsta uppslutningen!! Socialtjänsten i Norrköping måste darra av skräck.

Talet som hölls är helt makalöst vältaligt... Run to the hiiiillllssss....

Exceptionellt .. Hahaha... Jag är mycket imponerad.

• Anonym (Soc.)
    Anonym (annan) skrev 2016-04-09 17:14:37 följande:

Ni sockärringar är ibland så jävla störda.

Till och med en idiot fattar att de flesta föräldrar, även de dåliga, älskar sina barn. Och att du inte skäms som hånar den. Det är den kärleken som får föräldrar att försätta berg för sina barns skull. Som gör att föräldrar orkar med helt otroliga saker. Kärleken till sitt barn kan utföra mirakel. Ibland får den till och med människor att ändra riktning på sina liv. Och oavsett om vissa barn behöver skyddas från sina föräldrar så kommer föräldrarnas kärlek bära dem långt.

Nu är dessa människor kanske varken stabila eller kloka. Men de gör sitt bästa. Och älskar bäst de kan. Hur kan du spotta på det?

Så jävla smaklöst. Hoppas verkligen du jobbar med nåt annat än omhändertaganden.

Hoppas kan du ju göra.
  • Anonym (Soc.)

Nu hänger de ut bilder på barnen till mamman som dog....verkligen smakfullt.

• Anonym (Soc.)
    Anonym (Laila) skrev 2016-04-10 19:19:17 följande:

Åh fy fan, det är så jävla tragiskt. 

Det är på tok alldeles för godtyckligt, det borde finnas nån form av kontrollinsats som kan stärka rättssäkerheten i det hela. 

Så att det inte enbart är upp till enskilda socialsekreterare som dessutom ofta är dom yngsta och mest oerfarna som ska fatta dom tyngsta besluten. 

Som förälder är man helt utlämnad till unga människor som kanske inte ens själva har barn. 

Nu är det ju inte socialsekreterare som fattar beslutet, utan först går det via enhetschef, sedan är det socialnämden som fattar beslut om man ska ANSÖKA om LVU, varpå det sedan landar hos förvaltningsrätten för beslut. I förvaltningsrätten hålls det förhandling med domare och nämndemän och både föräldrar och barn får varsin egen advokat som ska föra fram föräldrarnas invändningar och det som är bäst för barnet. Alltså helt fristående jurister som på intet sätt är kopplade till socialtjänsten. (Socialtjänsten däremot får föra sin egen talan utan hjälp av jurister) om förälder sedan inte är nöjda kan de överklaga till kammarrätten där hela processen tas om. Ganska väl tilltaget "kontrollsystem" kan jag tycka....

Hur tycker du ett kontrollsystem ska se ut?
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Socc) skrev 2016-04-10 19:13:13 följande:

Nej hon tog med sig ena dottern till Spanien! Tyvärr lyckades hon bara RÄDDA den äldre från soc "vård", den yngre DOG!

Kärringen lät sin dotter utnyttjas sexuellt över tid i sitt eget hem och övergav sedan flickan som blivit gravid av övergreppen när hon behövde sin mamma som bäst.

Nädu, omhändertagandet var verkligen solklart rätt.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (anonym) skrev 2016-04-10 22:38:22 följande:

Nog var det rätt att omhänderta barnen eftersom deras mamma faktiskt övergav dem, dessutom var ju inte dessa två de första barn hon försvunnit från.

Tror det passade morsan rätt bra att flickstackaren strök med, för det är ju bra mycket lättare att vinna sympatier som en sörjande mamma än att vara morsan som sket i att dottern våldtogs, och som blev känd som den värdelösa morsa som hon är. Inte kan hon låta flickan vila i frid heller utan kramar varje droppe ur flickans tragedi som nån jäva parasit lever hon nu gott på alla sympatier hon får..
Svar på tråden Bli fråntagen sitt barn?