• Anonym (Louis­e)
    Äldre 27 Mar 16:32
    31692 visningar
    160 svar
    160
    31692

    Bli fråntagen sitt barn?

    Såg en tråd där man varande för en fb-grupp för föräldrar som fått sina barn LVU:ade. Väldigt tragiskt att läsa på sidan. Många av medlemmarna har någon form av förståndshandikapp och kan inte förstå varför de blir fråntagna sina barn. Medlemmarna hänger ut och smutskastar arbetare på socialförvaltningen, lägger upp privata bilder på dessa och skriver kränkande kommentarer och hot. Galet!

    Kom in på ett klipp där en tjej berättar att socialtjänsten tagit hennes barn för att hon haft en förlossningsdepression och haft hög ångest. Detta kan väl aldrig stämma, att socialen skulle ta ifrån mamman sitt barn pga av detta? Det måste väl ändå finnas någon annan anledning bakom också? Hon nämner att socialstyrelsen ska ha påstått att hon knarkar men detta nekar hon till.

    En annan kvinna säger att förlossningspersonalen skulle ha anmält till socialen efter förlossningen och detta helt utan några grunder för det.

    Jag förstår självklart varför många barn blir omhändertagna av myndigheter och förflyttas till familjehem. Men händer det verkligen att socialen tar ett barn utan anledning?

  • Svar på tråden Bli fråntagen sitt barn?
  • Anonym (nja)
    Äldre 27 Mar 17:02
    #1

    Problemet med såna här historier är ju att vi (oftast) bara får ena sidans syn på saken, dvs förälderns/föräldrarnas, och de vill så klart sätta sig själva i bästa dager och soc/andra myndigheters i dess sämsta. Om det är det enda vi får, så blir det hemskt svårt att avgöra vad som är rätt och fel. Det blir ibland lättare, till exempel om man får mer input från andra i omgivningen. Med det inte sagt att soc alltid gör rätt, men till syvende och sist så gör de oftast rätt. 

    De allra, allra flesta barn som omhändertas får inte det hux flux över en natt (extremfall finns, självklart). Det är en lååååååång process, där föräldrarna har erbjudits hjälp och stöd, en del i flera år. Många som får sina barn lvu:ade nekar dock till hjälp, det kan rent av (ganska vanligt) vara en orsak till att beslutet tas. En del tar emot hjälp, men det fungerar ändå inte.

    Händer det att soc tar ett barn utan anledning? Ja och nej. Det händer (väldigt sällan) att det kommer fram saker efter ett akut lvu, att barnet inte behöver skyddas, alls eller på det sättet. Men ett akut lvu ska man inte se som någon vanlighet. Det handlar om ganska extrema saker då. Vanliga lvu står väldigt sällan på ostadig grund, men det händer också.

  • Anonym (Uh)
    Äldre 27 Mar 17:07
    #2

    De flesta som får sina barn under lvu har någon form av svårigheter med att se barnens behov och svårt att tillgodose dem.

    Men det finns också många fall som handlar om skolan. Tex barn med autism/Asperger som är hemmasittare. Där det saknas kunskaper frön skolans sida att skapa en miljö som barnet klarar av att vara i. Det saknas pengar och resurser i skolan och det saknas kunskaper. Men skolplikt råder. De familjer hamnar ofta mellan stolarna och skolan säger de gjort allt de kan men barnen kommer inte till skolan. Men själva förståelsen och resurserna saknas ändå. Där blir det många gånger lvu trots att föräldrarna inte brister utan skolan. Men i den gruppen på Fb, tyvärr är det merparten i den gruppen som brister. Där är det fel på föräldrarna i de flesta fall. Men den gruppen där har samlat alla galningar. Vettiga föräldrar som fått lvu hänger inte i den gruppen. I dem gruppen finns bara idioter.

  • Anonym (Louis­e) Trådstartaren
    Äldre 27 Mar 17:12
    #3

    Det är nog som du skriver.

    Plötsligt blev jag bara så nojig! Tänk om de skulle ta mitt framtida barn ifrån mig. Jag är just nu sjukskriven för ångest och social fobi, kan det användas mot mig i framtiden att jag just nu är "utbränd"? jobbar annars och har ett vanligt liv med min sambo som har ett bra jobb. En kanske konstig fråga men, om det nu är sant som kvinnorna i videon säger, att de tagit deras barn enbart pga en förlossningsdepression. Då skulle det ju vara lika rimligt att ta mitt framtida barn för att jag lider av ångest..

  • Äldre 27 Mar 17:16
    #4

    Jag tror brist på självinsikt är enormt vanligt bland föräldrar där barnen placeras. De inser inte sina brister och begränsningar, tar inte emot hjälp osv.

  • Anonym (Läbbi­gt)
    Äldre 27 Mar 17:19
    #5

    Har också kikat in på den sidan, och de flesta medlemmarna där verkar ha otroligt stora problem med att förstå varför deras barn inte kan bo med dom. Flera stycken har lagt upp bilder och filmer där de sitter med ditt barn och barnet ser glad ut, och detta ska vara ett bevis på att barnet borde leva med dom eftersom man ser att det är ett lyckligt barn. Så enkelt är det ju inte. Kärlek räcker ju inte alltid hela vägen och deras problem med att se sina brister är ju det som kommer stå ivägen för dom. Brista i omsorg kan man göra även om man älskar sitt barn. Sen att som hänger ut sina barn på detta vis tycker jag är sorgligt. Sorglig grupp överlag med enorm tragik. Tycker synd om alla barn som har dessa personer till föräldrar och hoppas det går bra för dom trots den start i livet dom fått.

  • Anonym (Louis­e) Trådstartaren
    Äldre 27 Mar 17:24
    #6
    Anonym (Läbbigt) skrev 2016-03-27 17:19:15 följande:

    Har också kikat in på den sidan, och de flesta medlemmarna där verkar ha otroligt stora problem med att förstå varför deras barn inte kan bo med dom. Flera stycken har lagt upp bilder och filmer där de sitter med ditt barn och barnet ser glad ut, och detta ska vara ett bevis på att barnet borde leva med dom eftersom man ser att det är ett lyckligt barn. Så enkelt är det ju inte. Kärlek räcker ju inte alltid hela vägen och deras problem med att se sina brister är ju det som kommer stå ivägen för dom. Brista i omsorg kan man göra även om man älskar sitt barn. Sen att som hänger ut sina barn på detta vis tycker jag är sorgligt. Sorglig grupp överlag med enorm tragik. Tycker synd om alla barn som har dessa personer till föräldrar och hoppas det går bra för dom trots den start i livet dom fått.


    Tänkte på det också! Barnet skattar där och då men det betyder ju verkligen inte att föräldrarna är lämpliga. Någon hade påstått att de fått sitt barn omhändertaget för att hon hade "stökigt" hemma. Då tänker jag stökigt som att man inte plockat undan disken, inte bäddat sängen på morgonen pga stress eller lämnat chipsskålen från fredagsmyset framme över helgen. Nja, det måste väl handla om en sanitär olägenhet i det fallet..
  • Anonym (Uh)
    Äldre 27 Mar 17:29
    #7
    Anonym (Louise) skrev 2016-03-27 17:24:37 följande:

    Tänkte på det också! Barnet skattar där och då men det betyder ju verkligen inte att föräldrarna är lämpliga. Någon hade påstått att de fått sitt barn omhändertaget för att hon hade "stökigt" hemma. Då tänker jag stökigt som att man inte plockat undan disken, inte bäddat sängen på morgonen pga stress eller lämnat chipsskålen från fredagsmyset framme över helgen. Nja, det måste väl handla om en sanitär olägenhet i det fallet..


    Jag har sett ett sånt fall då jag har vart hemma hos en av medlemmarna som tidigare vart med i den gruppen. Och det handlar inte om ett stökigt hem. Det är en sanitär olägenhet och den föräldern förstår inte hur soc tänker när de pratar om vilken miljö som inte är bra för barnet. Den föräldern ser inget konstigt med hemmiljön utan städar enbart för att soc säger det då de ska ha umgänge med de lvu:ade barnen. Sen är det inte bara städning som orsakade lvu utan den allmänna bristen.
  • Anonym (Läbbi­gt)
    Äldre 27 Mar 17:30
    #9
    Anonym (Louise) skrev 2016-03-27 17:24:37 följande:

    Tänkte på det också! Barnet skattar där och då men det betyder ju verkligen inte att föräldrarna är lämpliga. Någon hade påstått att de fått sitt barn omhändertaget för att hon hade "stökigt" hemma. Då tänker jag stökigt som att man inte plockat undan disken, inte bäddat sängen på morgonen pga stress eller lämnat chipsskålen från fredagsmyset framme över helgen. Nja, det måste väl handla om en sanitär olägenhet i det fallet..


    Ja det känns ju inte troligt att soc går runt i hus och gårdar och plockar barn hos alla som inte dammsuger varje dag. Men enligt gruppen är det ju så. Och tydligen är LVU uppbyggt på att det ska tjänas pengar. Sen att som inte inser att det är tvärtom är ju sorgligt. Det KOSTAR ju pengar att omplacera barn. Det är ju inget kommunerna vill, ta så många barn de kan. Det bästa ekonomiskt är ju att alla barn bor i sina familjer. Jösses säger jag bara...
  • Anonym (Louis­e) Trådstartaren
    Äldre 27 Mar 17:51
    #10

    Så ni tror alltså inte att socialen skulle fundera på att ta mitt framtida barn för att jag har ångest..har kanske blivit lite hjärntvättad av gruppen trots allt? Haha Drömmer

  • Anonym (Soc.)
    Äldre 27 Mar 18:09
    #11

    Nej ett barn tas aldrig utan anledning. Ibland kan det ju Dock under utredningen visa sig att den allvarliga anmälan som inkommit och som föranlett ett omedelbart omhändertagande, inte haft nån grund och då får man ju tillbaka barnet, och det är bara att beklaga det lidandet familjen utsatts för. Givetvis begås det fel inom socialtjänsten precis som inom alla andra yrken. Men kontrollsystemet är ändå rätt bra. Först två socialsekreterare som arbetar under en chef som bestämmer om ärendet ska utredas inom LVU, sedan är det socialnämden inte socialsekreterare som bestämmer om man ens ska ansöka om LVU eller ej. Om man ansöker om LVU så är det förvaltningsrätten som fattarbeslutet, och både barn och föräldrar tilldelas helt oberoende advokater (som rätten utser, alltså inte arbetar för socialtjänsten som den förvirrade gruppen hävdar) som ska föra deras talan och lägga fram bevis till föräldrarnas fördel som i vilken rättegång som helst. Sen kan beslutet överklagas till kammarrätten.

    Men visst görs det ibland felaktiga bedömningar genom hela processen, inget system är vattentätt. Men jag vågar påstå att det är ytterst sällan. Det begås betydligt fler fel åt andra hållet, där barn som BORDE omhändertas ändå får vara kvar hemma. LVU är fantastiskt kostsamt med kostnader på uppåt 5000 kr per dygn, så det är knappast nåt som kommunerna eftersträvar.

Svar på tråden Bli fråntagen sitt barn?