Bli fråntagen sitt barn?
Hur hittar man tråden ni pratar om?

Hur hittar man tråden ni pratar om?

Jag som arbetar på socialtjänsten ser ju dagligen hur illa barnärenden sköts. 
Så jag kan verkligen förstå hur desperata en del föräldrar är pga det dem utsätts för av soc. 
Lögner, förtal och felaktiga omhändertaganden är vanligt förekommande och som förälder är du helt maktlös! 
Det ÄR verkligen skrämmande att dessa socialsekreterare kommer undan med alla felaktiga beslut som raserar barns trygghet och uppväxt! 
Ja du kan ha oturen att bli fråntagen ditt framtida barn ts, det kan hända precis vem som helst! 
På mitt arbete är det ingen som känner till att jag har ett lvu:at barn. Det är inget fel på mig alls som människa eller förälder. Skulle jag berätta så skulle ingen tro mig! 
Jag är extremt skötsam och duktig på mitt jobb.

Jag arbetar med försörjningsstöd så jag har ingen möjlighet att hjälpa dessa familjer tyvärr. 
Ett annat stort problem är att det inte finns några bra familjehem (enligt vad jag har sett/upplevt) utan barnen får det så gott som alltid sämre. Mycket tragiskt!

om kommunerna sänker sina krav på dom som visar intresse för att bli familjehem så kanske dom får fler bra familjehem. Som vår familj som brinner för att bli familjehem och hjälpa andra barn blir inte godkända då vi har prickar. I dagsläget så ställer vi upp för vänner och släktingar som behöver hjälp.

att vi har varit hos kronofogden våra prickar är borta om ca 3år har inget skuldsaldo alls där

Vart tog du vägen Socc? Vore intressant att höra mer men du bara försvinner så det blir otroligt svårt att ta dig på allvar :p 
Nån annan som kan svara på min fråga kanske? 
Mitt ex syster blev gravid och hon har stöd och hjälp inom LSS och det blev bestämt under graviditeten att barnet skulle omhändertas direkt efter förlossningen men att systern såklart skulle kunna få träffa sin lilla son. Hur går detta till? Skriver dom i journalen att barnet ska omhändertas och tar dom barnet direkt när det är fött? Det måste ju finnas stor chans till bra planering när det gäller det ofödda barnet och dennas liv. Jag har ingen kontakt med exet och hans familj idag vilket är synd då dom är väldigt fina människor och jag saknar dom :(

Och vad händer om soc eller vem det nu är som bestämmer, beslutar sig för att Kalle 5 år gammal och Stina 7 år gammal ska omhändertas pga att dom far illa i sitt hem? Åker soc bara dit och hämtar dom? Och vad gör barnen när främmande människor kommer in i ens hem och ska "ta" dom? Det måste ju vara fullkomligt fruktansvärt för allihopa :(

Hoppas det går bra att jag svarar istället? Ofta så har en orosanmälan kommit in via dagis, skola eller polis. Vid ett akut omhändertagande som bl.a. kan ske om polis befunnit sig hos familjen i annat ärende och då kontaktar de socialjouren som rycker ut och gör en bedömning och tar beslut om omhändertagande. Då kontaktar de en jourfamilj som tar emot barnen även om det är mitt i natten.  
När skola/ dagis orosanmäler ( eller annan) görs ofta ett hembesök beroende på allvaret i anmälan. Om ett barn kommer till ex dagis, skola med tydliga tecken på misshandel så tas barnet direkt från dagis/ skola till en jourfamilj och soc inleder utredning samt gör polisanmälan.  
Men i ditt ex fall så är det ett planerat LVU och vanligtvis så lämnas barnet över till familjehem redan på BB . Då finns förmodligen även en klar umgängesplan klar om umgänge ska ske. 
Hoppas jag hjälpt dig lite med dina funderingar.

Det är rätt sällan omhändertaganden sker så dramatiskt. Det kan ske när det inkommer väldigt väldigt allvarliga anmälningar som kanske rör grav misshandel, grava sexuella övergrepps eller misstanke om att ett barn kommer att föras bort och man absolut inte kan avvakta ens ett dygn. Och ja då kommer man ofta tillsammans ned polis och hämtar barnet. Fruktansvärt traumatiskt naturligtvis och inget man gör lättvindigt. Normalt är annars att ett datum bestäms, barnet ges tid att förberedas och föräldrarna kanske får följa med vid överlämnandet. Man gör vad man kan för att göra det så skonsamt som möjligt. Tyvärr är det så att föräldrar som brister så pass att de ej kan behålla barnen ofta ej har förmåga att medverka så att det blir så bra som möjligt för barnet utan ägnar sig åt att göra det så dramatiskt som möjligt genom att skrika gråta, vråla att "bu får du aldrig se mamma igen" eller skrika att de ska ta kivet av sig. Denna oförmåga att sätta barnet före sina egna behov av utspel dokumenteras givetvis och kommer att vara till föräldrarnas nackdel sedan när lvuet ska omprövas.

Finns flera anledningar. Ett exempel kan vara att man kanske tidigare befunnit sig i ett gravt missbruk, barnet kanske omhändertagits redan som spädbarn bott i en familj som är de enda föräldrar barnet känner till. Haft väldigt lite eller inget umgänge med bioföräldern. 4 år senare får föräldern ordning på sitt liv, blir drogfri och får fler barn. Då ska barnet inte utsättas för att bli uppryckt från de enda föräldrar han känner till, eftersom det som vi redan konstaterat är oerhört traumatiskt att skiljas från sina föräldrar. Bara ett exempel....

Mycket märkligt!

Brittiska undersökningar visar att de som får barn omhändertagna skaffar nya barn gång på gång som de också får omhändertagna i hopp om att nästa barn ska de få behålla, någon familj har skaffat 16 barn som alla har omhändertagits och tänker fortsätta skaffa barn så länge det går, dessa gör alltså ett medvetet val att skaffa barn för att få socialtjänsten att till slut ge upp och låta dem behålla ett barn.