Inlägg från: Anonym (Karin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Karin)

Bli fråntagen sitt barn?

Anonym (Mia) skrev 2016-03-29 07:40:04 följande:

Intressant tråd, men jag har en liten fråga. Det låter på vissa tråden som att det är soc som bestämmer om LVU, men jag har fått uppfattningen om att det måste beslutas av tingsrätten inom en kort tid. Är det inte så?

Jag menar, även om soc nu skulle ha varit totalruttna så kvävs det ju direkta justitiemord för att tingsrätten ska döma fel gång på gång. Det har jag svårt att tro!

Jag har dock reagerat på det där som en annan person skrev om att det är så unga och oerfarna personer som arbetar med det här. Jag har en väninna som gick socutbildnngen och sedan glatt meddelade att hon fått jobb med LVUer. Då tyckte jag att det var underligt att hon fått det som första jobb och trodde att hon bara haft tur. Senare fick jag veta att det är vanligt att det är så. Lite skrämmande!

Du har rätt. Det är inte socialtjänsten som tar beslut om LVU. Ansökan om LVU görs av socialnämnden, dvs politiker i kommunen. Beslutet fattas därefter av förvaltningsrätten. Du har också rätt i att det är ett problem att så många unga och oerfarna arbetar med denna typ av ärenden. Jag har själv arbetat inom socialtjänsten och det är svårt att hitta erfaren och bra personal. Det är ett tungt arbete och många slutar.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (fundersam) skrev 2016-03-29 20:09:52 följande:
    Men vad händer med barnet som växer upp i fosterfamilj, att han eller hon växer upp och får veta att riktiga mamma och pappa har andra barn som får bo med dom men inte jag? Säkert jätte svårt för dig att svara på och jag känner mig super dryg :p
    Jag vet ett fall där det ena barnet placerades och det andra fick stanna hos de biologiska föräldrarna. Barnen var 1 respektive 2 år gamla. Det var den yngste som blev placerad. Har aldrig förstått varför inte den andre också blev omhändertagen. I detta fallet undrar faktiskt den som fick stanna varför inte den också blev placerad och fick en bättre uppväxt.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Soc.) skrev 2016-04-10 22:43:38 följande:
    Tror det passade morsan rätt bra att flickstackaren strök med, för det är ju bra mycket lättare att vinna sympatier som en sörjande mamma än att vara morsan som sket i att dottern våldtogs, och som blev känd som den värdelösa morsa som hon är. Inte kan hon låta flickan vila i frid heller utan kramar varje droppe ur flickans tragedi som nån jäva parasit lever hon nu gott på alla sympatier hon får..
    Flickan som dog var inte den som utsatts för övergrepp...
  • Anonym (Karin)

Möjligtvis i familjehemmet ryktades det men det lär vi aldrig få svar på. I vilket fall som helst är det helt otroligt att ett barn avlider i socialtjänstens vård. Familjehemmet missade en läkartid och jag är rätt övertygad om att flickans liv hade gått att rädda. Flickan skulle tagits till sjukhus punkt!

Svar på tråden Bli fråntagen sitt barn?