Inlägg från: Ego Lovers |Visa alla inlägg
  • Ego Lovers

Bli fråntagen sitt barn?

Jag känner många som är familjehem och det är väl fungerande kärleksfulla familjer som välkomnar barnen som sina egna och kallar barnen för sitt barn och syskon är syskon oavsett om man är biologisk, bonus, adopterad eller fosterbarn. Alla barnen i familjen följer med på semestern oavsett var de ska åka osv. Vet bara en familj som behandlar barnen som inneboende och där barnen inte är en del av familjen och det är dessa som ger det ett dåligt rykte. Likväl som majoriteten av befolkningen är välfungerande så finns det en liten del som inte är välfungerande precis som hos familjehemmen. Majoriteten fungerar precis som vilken normal familj som helst men det finns en minoritet som inte behandlar barnen väl och som gör det för pengarna. Och jag lovar man blir inte rik som familjehem utan det är människor som inte kan hantera pengar som tror barn inte kostar något och som antagligen fått sina barn omhändertagna pga bristen i att förstå hur dyrt barn är som tror sig att folk blir rika på att ta hand om andras barn.

• Ego Lovers
    Anonym (annan) skrev 2016-03-29 11:32:28 följande:
    Jag har genom mitt arbete kommit i kontakt med några familjehemsplacerade barn. De träffade sina socialsekreterare varje halvår och hade ingen kontakt däremellan. Och det handlade om relativt nyplacerade barn. Vad jag förstått är det kutym och aldrig hört talas om socialsekreterare som har daglig kontakt med omhändertagna barn. Tror inte det tillhör till det vanliga.
    Du har varit i kontakt med familjehemsplacerade barn. Och? Tror du barnen vet när fosterföräldrarna är i kontakt med sin handläggare?
  • Ego Lovers
    Anonym (annan) skrev 2016-03-29 12:30:13 följande:
    Fast nu påstod ju ventilera mera att hen var i daglig kontakt med de omhändertagna barnen. Aldrig hört talas om något liknande.

Sedan undrar jag om daglig kontakt ens behövs. En socialsekreterare bör klara av att göra såpass bra utredningar och bedömningar att de kan släppa taget litegrann. Skulle själv inte orka med dagliga samtal i onödan från socialsekreteraren om jag var familjehemsförälder.
    I vissa fall kanske det behövs daglig kontakt pga barnets behov och man kanske behöver bolla tankar kring barnet så barnet känner trygghet om barnet inte haft det hos sina biologiska föräldrar. Att du inte skulle klara av det säger sitt tydliga språk att du inte klarar av barn med särskilda behov eller orkar med rollen som förälder.
  • Ego Lovers
    Anonym (annan) skrev 2016-03-29 14:01:43 följande:
    Varför tar du till personangrepp? Tryter argumenten? Och hur kommer det sig att du anser dig vara kompetent nog att inkompetensförklara någon som förälder efter ett inlägg på fl? Hybris någon??

Din inlägg säger mer om dig än om mig. Tänk på det i framtiden.
    Jag hat definitivt inte tagit till personangrepp. Du har ju själv skrivit att du inte skulle klara av att ha daglig kontakt med en socialsekreterare. Det var inte jag som skrev det. Jag utgick enbart utifrån det du skrev inget annat. Och skulle man vara i behov av att ha den kontakten pga barnet och man inte orkar ja då är man inte lämpad för ändamålet heller. Det är inte personangrepp utan fakta helt enkelt.
    Så det säger mer om dig än mig!
    Så lägg ner med offermentaliteten.
Svar på tråden Bli fråntagen sitt barn?