Inlägg från: Anonym (Ehhh) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ehhh)

Bli fråntagen sitt barn?

Dette=76481197][quote-nick]Anonym (Socc) skrev 2016-03-28 18:23:51 följande:[/quote-nick]

Jag arbetar med försörjningsstöd så jag har ingen möjlighet att hjälpa dessa familjer tyvärr.

Ett annat stort problem är att det inte finns några bra familjehem (enligt vad jag har sett/upplevt) utan barnen får det så gott som alltid sämre. Mycket tragiskt!

[/quote]

Det är lite tragiskt att du i varje tråd som handlar om lvuade barn poppar upp med samma ramsa om och om igen. Och dessutom påstår att du arbetar på soc.

Inget barn finns anledning att omhänderta och samtliga barn far illa i familjehem som endast är ute efter de enorma pengar de tjänar.

Jag tycker verkligen att det är synd om dig som fått ditt barn LVU:at och för att du troligen har en stor oförmåga till självinsikt.

Men om det nu skulle ligga någon sanning i att du jobbar med försörjningsstöd på soc så skulle jag gärna vilja veta hur du kan ha så stor kunskap ang LVU av barn samt de usla familjehemmen?

Du undviker konsekvent att svara på vissa frågor i olika liknande trådar. Gör det gärna nu är du snäll.

• Anonym (Ehhh)
    Anonym (Socc) skrev 2016-03-28 17:27:30 följande:

Jag som arbetar på socialtjänsten ser ju dagligen hur illa barnärenden sköts.

Så jag kan verkligen förstå hur desperata en del föräldrar är pga det dem utsätts för av soc.

Lögner, förtal och felaktiga omhändertaganden är vanligt förekommande och som förälder är du helt maktlös!

Det ÄR verkligen skrämmande att dessa socialsekreterare kommer undan med alla felaktiga beslut som raserar barns trygghet och uppväxt!

Ja du kan ha oturen att bli fråntagen ditt framtida barn ts, det kan hända precis vem som helst!

På mitt arbete är det ingen som känner till att jag har ett lvu:at barn. Det är inget fel på mig alls som människa eller förälder. Skulle jag berätta så skulle ingen tro mig!

Jag är extremt skötsam och duktig på mitt jobb.

Jo du dyker ju upp i varje tråd som handlar om detta med budskapet att så gott som varje LVU är felaktig och att familjehemmen endast är av ondo och dessutom bara giriga. Och så påstår du dessutom att du arbetar på soc ? På försörjningsstöd? Hittills har du konsekvent undvikit att svara på frågor om det men du får mycket gärna förklara hur du som arbetar på en helt annan avdelning kan se och höra så mycket av det som sker på familjeenheten? Och dessutom veta så mycket om LVU utredningarna som görs där ? Mig veterligen så är det ju inte direkt något av det som diskuteras i lunchrummen eller?

Förklara gärna denna gång är du snäll.
  • Anonym (Ehhh)

Oftast i början av en placering då mycket händer runt barnet och utredning pågår samt behovet av att ringa in barnets behov så kan kontakten vara om inte daglig så flera gånger i veckan. Men när allt har fallit på plats så har jag aldrig hört talas om en daglig kontakt? Vill nog påstå att socialsekreterare inte behöver ha många ärenden innan de satt i telefon hela dagarna för att ha daglig kontakt. Vill nog påstå att OM det förekommer så är det extremt ovanligt.

• Anonym (Ehhh)
    Ego Lovers skrev 2016-03-29 13:11:12 följande:

I vissa fall kanske det behövs daglig kontakt pga barnets behov och man kanske behöver bolla tankar kring barnet så barnet känner trygghet om barnet inte haft det hos sina biologiska föräldrar. Att du inte skulle klara av det säger sitt tydliga språk att du inte klarar av barn med särskilda behov eller orkar med rollen som förälder.

Skulle gärna att du förklarar eller kommer med ett exempel på när daglig kontakt med soc skulle behövas? När utredning och barnets behov är klarutredd så vad tror du en socialsekreterare gör mer? Utför behandling om behov finns? Kör barnet till skola och BUP om behov finns? Läser läxor ? Eller vad? Allt som handlar om det normala livet är det familjehemmet som gör och utför och det normala är att ha uppföljning var 6 : e månad om inget akut sker däremellan som soc bör informeras om.
  • Anonym (Ehhh)
    Anonym (fundersam) skrev 2016-03-29 18:45:35 följande:

Och vad händer om soc eller vem det nu är som bestämmer, beslutar sig för att Kalle 5 år gammal och Stina 7 år gammal ska omhändertas pga att dom far illa i sitt hem? Åker soc bara dit och hämtar dom? Och vad gör barnen när främmande människor kommer in i ens hem och ska "ta" dom? Det måste ju vara fullkomligt fruktansvärt för allihopa :(

Hoppas det går bra att jag svarar istället? Ofta så har en orosanmälan kommit in via dagis, skola eller polis. Vid ett akut omhändertagande som bl.a. kan ske om polis befunnit sig hos familjen i annat ärende och då kontaktar de socialjouren som rycker ut och gör en bedömning och tar beslut om omhändertagande. Då kontaktar de en jourfamilj som tar emot barnen även om det är mitt i natten.

När skola/ dagis orosanmäler ( eller annan) görs ofta ett hembesök beroende på allvaret i anmälan. Om ett barn kommer till ex dagis, skola med tydliga tecken på misshandel så tas barnet direkt från dagis/ skola till en jourfamilj och soc inleder utredning samt gör polisanmälan.

Men i ditt ex fall så är det ett planerat LVU och vanligtvis så lämnas barnet över till familjehem redan på BB . Då finns förmodligen även en klar umgängesplan klar om umgänge ska ske.

Hoppas jag hjälpt dig lite med dina funderingar.
  • Anonym (Ehhh)

En del barn/ungdomar får LVU på eget beteende också. Barnet lever alltså ett riskfyllt liv och föräldrarna bedöms inte ha förmågan att hantera barnet och sätta gränser. Det kan innebära att just bara det barnet i familjen omhändertas. De andra fungerar normalt i skola och sociala sammanhang och därmed inte bedöms vara i riskzonen.

• Anonym (Ehhh)
    Anonym (annan) skrev 2016-04-09 17:14:37 följande:

Ni sockärringar är ibland så jävla störda.

Till och med en idiot fattar att de flesta föräldrar, även de dåliga, älskar sina barn. Och att du inte skäms som hånar den. Det är den kärleken som får föräldrar att försätta berg för sina barns skull. Som gör att föräldrar orkar med helt otroliga saker. Kärleken till sitt barn kan utföra mirakel. Ibland får den till och med människor att ändra riktning på sina liv. Och oavsett om vissa barn behöver skyddas från sina föräldrar så kommer föräldrarnas kärlek bära dem långt.

Nu är dessa människor kanske varken stabila eller kloka. Men de gör sitt bästa. Och älskar bäst de kan. Hur kan du spotta på det?

Så jävla smaklöst. Hoppas verkligen du jobbar med nåt annat än omhändertaganden.

Du har rätt i mycket. De allra flesta föräldrar älskar sina barn oavsett orsak till att de inte kan ta hand om dem. Och i den bästa av världar så önskar man att det var så att alla de föräldrarna verkligen gjorde sitt bästa men riktigt så ser inte sanningen ut. Tyvärr så är det så att trots barn så sätter man droger och alkohol före sina barn i många fall. Eller vägrar att samarbeta med soc för att få en fungerande tillvaro och barnen tillbaka. Men det finns naturligtvis även de som lyckas vända sitt liv och fått tillbaka sina barn också tackochlov. I de fallen så har kärleken till barnet verkligen gjort under och förmodligen varit drivkraften till förändring vilket är mycket bra gjort.
  • Anonym (Ehhh)
    Anonym (anonym) skrev 2016-04-10 09:42:09 följande:

Vid körtelfeber luktar personer extremt illa hela rummet som någon med detta har luktar alldeles förskräckligt. Vid körtelfeber finns inget att göra, ingen medicin hjälper eftersom det är ett virus. Den som är sjuk i detta är sjuk i månader under denna tid är den sjuke ibland pigg och känner sig frisk för att nästa dag känna sig väldigt trött och inte orka någonting. Det spelar alltså ingen roll hur många gånger man går till läkare eftersom rådet bara blir att när man känner sig dålig ska man vila, ta det lugnt och använda febernedsättande.

Men om någon är så dålig så man är okontaktbar så ringer man ambulans oavsett vilken diagnos som är satt anser i alla fall jag.
  • Anonym (Ehhh)

Av vad jag läst så var flickan okontaktbar sista gången familjehemsmamman försökte prata med henne. Ingen vet om hon hade överlevt trots sjukhusvård men man har koll på vätskeintag samt allmäntillståndet. Som jag förstår så är inte körtelfeber i sig dödlig men det som kommer som följd kan få allvarliga konsekvenser som t ex att man inte orkar få i sig vätska och bli uttorkad. Då kan vätska via dropp vara avgörande för utgången. Och det är där jag kan se att det brustit. Att hon varit i kontakt med systern o mamman är ju också en sanning med modifikation då båda säger att hon bara "kraxade" i telefonen och inte klarade att prata. Att hon varit på promenad samma dag har inte jag hittat någonstans snarare att hon faktiskt legat så flera dygn.

• Anonym (Ehhh)
    Anonym (annan) skrev 2016-04-10 20:05:32 följande:

Kärlek får en kämpa lite extra. Mer än vad lön gör. Därför det är större risk för vanvård och övergrepp på foster- och barnhem än i vanliga familjer.

Nja det stämmer väl inte riktigt?! Vem som helst kan bli förälder oavsett om man är lämplig eller inte. Vanvård och övergrepp är betydligt vanligare i en biofamilj som inte är lämpliga förälder än i familjehem. Visst förekommer det att även olämpliga människor slinker igenom och får bli familjehem men de allra flesta familjehem är människor som bryr sig och månar om de placerade barnen. Men de är inte dem vi läser om i tidningen. Och vi är dessutom utredda och har kontinuerligt uppföljning.

Och så den gamla vanliga ramsan om att vi drivs av " de enorma " pengarna vi får. Suck! Så fånigt så man inte orkar bemöta det längre.
  • Anonym (Ehhh)
    Anonym (annan) skrev 2016-04-10 22:16:33 följande:

Det är mindre risk att ett barn far illa i sin egna familj än en främmande familj om familjerna är likvärdiga och det enda som skiljer familjerna är föräldrakärleken.

Jag har själv jobbat med barn. Skulle gjort mycket för dem men inte lika mycket som för mina egna barn. Jag skulle exempelvis ge mitt egna liv för mina egna barn om det behövdes. Dock tveksam till om jag skulle göra det för några andra barn.

Jo men nu är det knappast de familjerna som får sina barn placerade i familjehem. Ett normalt familjehem är en vanligt fungerande familj med en sund livsstil och förnuft. Det är nog inte från liknande familjer som barn som blir omhändertagna kommer ifrån. Det säger sig självt. Så du kanske istället ska jämföra med t e.x ett barn som kommer från en missbruksmiljö med ständigt nya människor som kommer och går alla tider på dygnet och knappast är i skick att ha omdömet i behåll? Eller föräldrar som hellre köper sprit för pengarna än en vinterjacka till barnet. Eller föräldrar som haft en dålig dag på jobbet och går hem och slår barnet sönder och samman.
  • Anonym (Ehhh)
    Anonym (annan) skrev 2016-04-10 23:41:19 följande:

Nu vet inte jag hur det specifika familjehemmet var. Och om det rörde sig om kontinuerlig vanvård eller ett enda slarvfel.

Men generellt är folk nojigare med sina egna barn (särskilt det första) än andras. Det gör att många föräldrar lätt släpar med sina egna barn till läkaren i tid och otid. Vissa tycker att det är ett neurotiskt beteende men jag tror att det beteendet är ett stort värde eftersom det säkerställer barns överlevnad.

Kanske skulle läkartiden inte missats om barnet skulle varit hemma i sin egen familj..

Och jag tror precis tvärtom. Jag chansar inte med ett barn som lämnats i min vård utan tvärtom. Jag uppsöker sjukvården betydligt oftare för kanske bagateller med mina placerade barn. Och en anledning är kanske att man känner sina barn sedan födseln. Jag vet t.e.x att min son ofta får ont i magen när något är fel i skolan eller att han har det jobbigt med något. Jag vet att min andra son får ont i huvudet när skoldagen har varit jobbig med mycket höga ljud. Men jag har fått förmånen och ansvaret för någon annans barn vilket jag tar på högsta allvar och det innebär att i mitt uppdrag ligger det att det barnet ska må så bra som bara möjligt. Och det gör att jag hellre tar barnet till läkare en gång för mycket än en gång för lite.
  • Anonym (Ehhh)
    Anonym (annan) skrev 2016-04-11 11:18:19 följande:

Spelar ingen roll att du springer till läkaren titt som tätt med ditt familjehemsplacerade barn och skiter i dina egna. De allra flesta är mer neurotiska med de egna barnen.

Spelar ingen roll om du rent tekniskt sett tar bättre hand om andras barn än dina egna. Kärleken till dina egna barn är förmodligen större än för de placerade barnen (om de inte varit placerade sedan nyfödda).

Sedan undrar jag varför du inte verkar ta uppdraget att ta hand om dina egna barn på samma allvar som uppdraget att ta hand om det placerade barnet?

Du verkar ha något ordentligt problem?! Om du nu är läskunnig så gör ett försök till att läsa och förstå vad innehåller i det jag skrev! Var någonstans står det att jag skiter i mina egna barn??????

Har du verkligen alla hästar i stallet?
Svar på tråden Bli fråntagen sitt barn?