Inlägg från: Anonym (Laila) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Laila)

Bli fråntagen sitt barn?

Ego Lovers skrev 2016-03-29 14:10:31 följande:
    Jag hat definitivt inte tagit till personangrepp. Du har ju själv skrivit att du inte skulle klara av att ha daglig kontakt med en socialsekreterare. Det var inte jag som skrev det. Jag utgick enbart utifrån det du skrev inget annat. Och skulle man vara i behov av att ha den kontakten pga barnet och man inte orkar ja då är man inte lämpad för ändamålet heller. Det är inte personangrepp utan fakta helt enkelt.
    Så det säger mer om dig än mig!
    Så lägg ner med offermentaliteten.
    Jo, det har du och du är fruktansvärt otrevlig.
    Vad sägs om att försöka åtminstone diskutera sakligt. 
  • Anonym (Laila)

Det förekommer säkert både att barn tas för lättvindigt och att föräldrar saknar insikt i sina bristande föräldraförmågor och det är fullt motiverat att omhänderta barnen.
    Problemet är bara att det är så godtyckligt och saknar kontrollinstanser, som är tillräckliga.
    Jag tror säkert att socialsekreterare gör så gott dom kan men dom är bara människor och även dom drivs av sina subjektiva känslor, 
    Vi människor är tämligen usla på att vara objektiva och rationella i vårt beslutsfattande, (däremot är vi jäkligt bra på att rationalisera vår känslomässigt grundade beslut i efterhand).
    Det gör det hela rättsosäkert, lägg sen till att det ofta är dom yngsta och minst erfarna socialsekreterarna som jobbar inom just familjeenheten, så förstår man varför det går fel mellan varven. 

• Anonym (Laila)

Åh fy fan, det är så jävla tragiskt. 
    Det är på tok alldeles för godtyckligt, det borde finnas nån form av kontrollinsats som kan stärka rättssäkerheten i det hela. 
    Så att det inte enbart är upp till enskilda socialsekreterare som dessutom ofta är dom yngsta och mest oerfarna som ska fatta dom tyngsta besluten. 
    Som förälder är man helt utlämnad till unga människor som kanske inte ens själva har barn. Gråter

Svar på tråden Bli fråntagen sitt barn?