Inlägg från: amalie79 |Visa alla inlägg
  • amalie79

Ångest för att låta bebis sova själv

Min son är snart 3 månader, jag förstår din ångest, men det börjar släppa lite nu. Eller, nu är rädslan att skada honom för att han sover mellan oss större än den att låta honom sova i egen säng.

Hans säng står med änden mot min huvudända så han är bara någon halvmeter bort.

Han sover 00- morgon ungefär men jag vaknar oftast minst en gång och kollar till honom.

Sedan vaknar han och då går sambon till jobbet och då får han komma och sova sista passet bredvid mig, med kuddar vid sidan och mitt täcke alltid i midjehöjd.

Tar jag över honom medan sambon är där så knuffar jag lite på sambon så vet han att han är där. Men han känner automatiskt efter ändå.

Ja
  • amalie79
    Medlemina skrev 2016-03-30 15:56:13 följande:

Jag anser iaf att det är mycket säkrare med än utan när jag vet att bebis inte kan dra täcket över huvudet eller linda in sig. Finns på babyproffsen, avd säkerhet. Tycker de är toppen

Fast min sons problem är att han sparkar med benen så att han flyttar sig neråt under natten. Typ som tänk dig att du simmar ryggsim liksom. Spänner sig och ålar neråt. Då skulle väl de där kunna bli farliga? Om hsn åker under o inte kan sparka av sig
  • amalie79
    Medlemina skrev 2016-03-31 11:22:57 följande:

Då är nog dessa inte för er helt enkelt :)

För mig är det en enorm lättnad.

Min poäng är iaf att jag själv mår bättre och sover bättre när jag direkt ser till att åtgärda det som oroar och stör mig. På vår spjälsäng kan man inte heller ta bort el sänka ena sidan tyvärr, ibland funderar jag på om det är värt att köpa en ny bara för att ha det ur världen men vår dotter sover rätt bra på natten så jag tror vår spjälsäng får duga

Jag förstår dig till 100%!
  • amalie79
    mammalovis skrev 2016-04-01 22:19:55 följande:

Det fungerar inte med sovpåse då?

Ett täcke har jag aldrig använt till bebisar, det blir både för tungt och varmt för mina barn. Först framåt 1-2 år har de velat ha det.

Kanske, men är rädd han ska bli sur då. Han sparkar mycket, sparkar alltid av sig filten, har problem med att han nu sparkar av locket på vagnen, dumt det bara sitter med kardborre. Så jag har sockor på honom när det är kyligt istället.
  • amalie79
    mammalovis skrev 2016-04-01 22:19:55 följande:

Det fungerar inte med sovpåse då?

Ett täcke har jag aldrig använt till bebisar, det blir både för tungt och varmt för mina barn. Först framåt 1-2 år har de velat ha det.

Nej täcke har vi inte heller. Vår BVC sköterska sa inget täcke, utan filt och kudde till så små.
Svar på tråden Ångest för att låta bebis sova själv