• vonsparv

Ångest för att låta bebis sova själv

Hej!

Jag har en 4 månaders pojke som jag helt enkelt avgudar! För att göra mitt problem kortfattat så har jag enlöjlig ångest över att låta honom sova i spjälsängen själv. Nu ligger han i babynestet bredvid mig. Dock håller han på att vrida sig fram och tillbaks, och ibland har han av misstag råkat slå till mig! Jag lägger varje natt över honom så vi ligger bredvid (efter nattamning). Det är supermysigt men känns som att vi båda hade sovit bättre ifall han ligger i sin spjälsäng (bredvid min sängsida). Jag vaknar ju av minsta lilla ljud och rörelse. Men jag har sån ångest över det! Tänk om det händer något, han slutsr andas? Han kanske tokskrikee för han vaknar upp ensam? Är jag ensam över att känna så? Känns lite som att jag sviker honom om jag låter honom själv! :(

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Ångest för att låta bebis sova själv
  • fjanten

Vi har tagit bort ena sidan på spjälsängen så sover vår son bredvid mig - fast i spjälsängen = mer utrymme åt alla. Har ni möjlighet att ta bort ena sidan på spjälsängen och ha den bredvid er säng? Då är det ju som att man förstorat sängen.

• cosinus

Prova och se, allt sånt där är värst (för föräldern) första gången man provar sen vänjer man sig. Man kommer alltid ha något att vara orolig för så det är lika bra att utmana och våga med en gång.

Har haft spjälsängen bredvid och lirkat in armen genom spjälorna och klappat lite på ryggen eller lirkat in nappen om de vaknat och varit lessna. Har funkat bra för oss.

• vonsparv

Hej, naturligtvis kan man inte ta bort ena sidan på spjälsängen:( men lyfter ni över era bebisar unden natten?

• Alexi
    vonsparv skrev 2016-03-27 20:09:59 följande:
    Hej, naturligtvis kan man inte ta bort ena sidan på spjälsängen:( men lyfter ni över era bebisar unden natten?
    Jo på vissa modeller kan man det.

Vi hade en babybaysäng ihop med min säng hela första året med vår son. Jag kunde amma honom liggandes direkt i den men vi sov på varsin madrass och hade varsitt täcke.
  • Farfallos
    vonsparv skrev 2016-03-27 20:09:59 följande:
    Härlig, mogen och intelligent approach

...förresten, fastän man inte kan det, så gjorde vi det också - funkade jättebra! 
  • vonsparv

Tack för schyssta svar????

Det värsta är dock ångesten... Att han sover i vår säng, innebär det något problematiskt för framtiden tro?

• vonsparv

Haha, det blev visst flera frågetecken istället för smileys!

vonsparv skrev 2016-03-27 21:33:11 följande:

Tack för schyssta svar????

Det värsta är dock ångesten... Att han sover i vår säng, innebär det något problematiskt för framtiden tro?

• Minellimi

Vi köpte en babycrib som vi hade i 6 månader (minispjälsäng utan sida som är fastspänd vid sängen) det var underbart! Bebis låg nära mig så jag hörde hennes andetag men ändå i egen säng. Sen flyttade vi över henne till spjälsäng och då kändes hon tillräckligt stor och stabil.

• amalie79

Min son är snart 3 månader, jag förstår din ångest, men det börjar släppa lite nu. Eller, nu är rädslan att skada honom för att han sover mellan oss större än den att låta honom sova i egen säng.

Hans säng står med änden mot min huvudända så han är bara någon halvmeter bort.

Han sover 00- morgon ungefär men jag vaknar oftast minst en gång och kollar till honom.

Sedan vaknar han och då går sambon till jobbet och då får han komma och sova sista passet bredvid mig, med kuddar vid sidan och mitt täcke alltid i midjehöjd.

Tar jag över honom medan sambon är där så knuffar jag lite på sambon så vet han att han är där. Men han känner automatiskt efter ändå.

Ja
  • catladyn

Vi har precis slutat samsova. Min son är 7 år. Jag älskar att samsova och vi har gjort det sen vi kom hem med honom som nyfödd. Samma med äldsta fast han sov bara till 4 år. Mina barn är trygga barn. Som vuxna kommer det att bli folk av dem med. Viktigast har varit att alla har sovit gott och tryggt, inte vart man sover.

Svar på tråden Ångest för att låta bebis sova själv