Inlägg från: nuharjagbytt |Visa alla inlägg
  • nuharjagbytt

Alternativ till läsk för barn

mammaåten skrev 2016-03-28 10:38:35 följande:

Fast det lär ju inte bli mer socker av frukten om du pressar den till juice än vad det är i den som en hel frukt. 

Jag har inte sagt att hon ska köpa juice. Jag sa att hon skulle göra juice (utan att tillsätta något socker). 

Nu vill jag börja med att jag tycker att Annelie är för extrem i sitt anti frukt.

Men det är inget tillsatt socker i köpe juicen det är så mycket socker ändå. En apelsin är ändå rätt nyttig eftersom man äter fruktköttet med fibrer också. För ett glas juice behövs typ fyra apelsiner. Så då har man sockret från fyra apelsiner istället för en. Det är därför det blir mer socker i juicen än att äta en apelsin.
  • nuharjagbytt
    LillaLoppi skrev 2016-03-28 12:16:39 följande:

Näringslära, någon?

Det är skillnad på vitt socker, fruktsocker, socker i grönsaker, brunt socker, osv.

Fruktsocker, som förekommer naturligt, ÄR bättre än vitt socker som är tillsatt.

Nja dietisten som föreläste på jobbet tyckte inte det. Det var socker som socker som gällde när man anger hur mycket socker det blir. Sen att fruktsocker på annat sett är bättre processat hade inte med saken att göra.
  • nuharjagbytt
    nuharjagbytt skrev 2016-03-28 12:48:51 följande:

Nja dietisten som föreläste på jobbet tyckte inte det. Det var socker som socker som gällde när man anger hur mycket socker det blir. Sen att fruktsocker på annat sett är bättre processat hade inte med saken att göra.

Ser att det fattas ett än i sista meningen:

Sen att fruktsocker på annat sett är bättre än processat hade inte med saken att göra.

Det blev en helt annan syftning än vad som var tänkt.
Svar på tråden Alternativ till läsk för barn