Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Alternativ till läsk för barn

yeex skrev 2016-03-29 23:25:34 följande:

Men va folk håller på hetsar kring socker. 
    Nej läsk ska man kanske inte dricka varje dag, men att ta det så långt till att börja hälla karamellfärg i vattnet för att göra era stackars barn lite mer exalterade känns ju bara riktigt sorgligt. 

Varför kan barnen inte bara dricka vanligt vatten när de är törstiga, mjölk eller dylikt till mellanmål och sedan faktiskt få läsk eller saft (om dom vill ha det, vilket de flesta oftast vill) när det är helg eller speciellt tillfälle. Något glas, istället för att försöka dämpa suget efter den goda läsken med bubbelvatten med karamellfärg och sura bär i? Man måste ju inte erbjuda sina barn något "festligt" varje dag, och ärligt talat känns vatten med fruktbitar eller karamellfärgad mjölk så ofestligt som det kan bli, en klen ersättare till vad barnen kanske egentligen vill ha. Hur nyttigt är ens karamellfärg, bättre än socker?

Det är ju möjligt att vissa barn gillar vatten med frukt i, men om jag hade fått det som barn hade jag nog blivit väldigt besviken, mina kompisar också. Kanske för att vi var vana vid läsk, men vi överlevde ju och blev friska individer ändå, varken feta eller sjuka blev vi.

Det hela känns lite som att göra pannkakor med havregryn eller byta ut pommes frites till minimorötter. Man förstör någonting gott. Kan man inte bara äta på mc'donalds eller dricka läsk så pass sällan att när man väl gör det så är det okej att äta/dricka det man vill, utan att sockerdiskussionen ska dras upp? 

Socker i normala/små mängder är inte farligt, kan inte barn bara få äta godis och dricka läsk ibland för att de vill ha det och tycker om det? Sedan kan övriga dagar som inte inkluderar dessa "onyttigheter" få vara vanliga dagar med normal mat och dryck, utan att man försöker göra patetiska försök att ersätta läsk och saft?

Men ja, återigen, om barnen nu uppriktigt uppskattar dessa "nyttigare" alternativen, kör hårt.

Håller med dig. Det är ju ingen måtta alls på hysterin idag.

"bubbelvatten med karamellfärg och sura bär i" ha ha! Vilket vansinne!
  • Tow2Mater

Skaldjur, grönsaksstavar m dipp, frukt och bubbelvatten ingår hos oss  i vår 'dagliga diet', så vi anser det inte vara direkt "festligt" hos oss att servera det istället för annat sk onyttigare gott. Om det nu inte tillagats på ett mycket annorlunda och "festligare" sätt (vilket vi sällan har varken ork eller lust att göra).

• Tow2Mater
    Rocket Mania skrev 2016-03-31 14:38:23 följande:
    Fniss, ser framför mig hur ni tar ett par ostron till frukost en tisdag

Men ja, allt beror väl på vad för typ av liv man har och vilken budjet man har. Vi äter vanlig ekologisk husman i veckorna och kanske lite godare på helgerna eftersom vardagskvällar är så fulltecknade.
    Ha ha! Ostron får mig att tänka på TVserien "Naked and afraid"; där de slemmar i sig allt de kan hitta för att överleva. Ostron är inget som nån hos oss alls skulle äta frivilligt :)
    Däremot räkor och musslor ingår i 'vardagsmaten' och sk "husman" hos oss. Inte så ofta hummer och krabba, den senare är ingen heller fortjust i. Hummer är for dyrt att kopa och eventuellt misslyckas med i tillagningen tycker jag, så det äter vi på restaurang om nån känner for det. Inget jag skulle ställa mig hemma och tillaga for att nån vill ha "nåt gott".
Svar på tråden Alternativ till läsk för barn