-
Lever DEN myten kvar ännu hos vissa?Iarwain skrev 2016-03-29 21:30:29 följande:Gateway-teorin är inte specifik för droger...
-
Så du kan inte ha roligt i livet om du inte kan äta godis eller socker?yeex skrev 2016-03-30 10:55:25 följande:
Så du äter aldrig socker själv? Firar du dina och dina vänners födelsedagar med paprikaskvor istället för glass eller tårta? Äter du inget socker på jul, påsk? Hade det känts rimligt att ersätta risgrynsgröten med danskt rågbröd eller alladinasken med cocktailtomater, lussebullarna med blomkålsträd eller pepparkakorna med bark?
Hur roligt hade livet varit om man aldrig fick äta godis eller socker? Nej, man måste inte alltid äta socker på fest, men det blir ju för de flesta lite roligare och mysigare, jag själv hade inte blivit så imponerad om jag kom till en fest där det serverades grönsaksstavar med yoghurtdip - om jag inte bantade hysteriskt, då. Det hade känts konstigt att komma till en midsommarfest utan läsk, champagne, vin eller cider, och istället dricka bubbelvatten. Bara för att det finns vin behöver du ju inte dricka upp hela flaskan, eller ens smaka för den delen, men någon annan vill ju antagligen ha.
Jag känner att man kan låta det finnas godsaker, vin och läsk på tillstälnigar, så de som vill får förse sig, men man kan ju begränsa sig till att äta/dricka liten mängd, och se till att barnen inte trycker i sig ohämmat.
Socker i stora mängder är ju inte bra för kroppen, men för sin inre hälsa tror jag det behövs. Tror få människor skulle känna sig nöjda med att aldrig mer få äta eller dricka något med socker i. Vissa saker äter man ju just för att det är gott! Precis som pizza, pasta, lasagne, ost på smörgåsen, banan, bröd, osv. Om man aldrig ska få äta saker som man tycker om blir ju livet som sagt väldigt enformigt, och tillslut blir man nog rätt less på det.
Tänk för mig hänger inte roligheten på "mat, dryck godis eller socker", det handlar om sällskapet och att man har roligt med dem man umgås med.
Så jag säger så här. Hellre en bruk vita bönor i tomatsås tillsammans med goda vänner än en skål godis i min ensamhet. Mysighetsfaktorn hänger enbart på sällskapet och har man rätt vänner och har underbar sammankomst tillsammans med dem, så kan vita bönor i tomatsås med ett glas vatten funka precis lika bra som en skål godis och ett glas champagne.
-
Ja och jag är bara glad och tacksam över jag har vänner som vet vad mysighetsfaktorn och rolighetsfaktorn hänger på.yeex skrev 2016-03-30 20:04:21 följande:Då är du välkommen att äta dina bönor :)
Men inbilla du dig att du har det mysigare än alla andra bara för att du hänger upp det hela på godis, socker, alkohol och snacks.
-
Jag håller med.Rocket Mania skrev 2016-03-30 16:35:55 följande:Nu undrar jag varför det är helt ok att skriva "man" som att det gäller folk överlag när det handlar om att gilla socker medan det ska ses som hysteriskt och "det är din smak" när det handlar om att välja bort socker?
Det är otroligt hur provocerande det är att välja bort onödigt socker och alkohol. Då är man trist och tråkig och lite glädjedödare. Exakt vem skadar jag med att välja bort sockerfika?
Och sedan, det finns en hel värld med saker att äta bortsett från gurkstavar och keselladipp. Bara för att ni har så sjukt dålig fantasi innebär det ju inte att en vardag med mindre socker måste vara skittråkig. Det är som att tro att vegetarianer bara äter sallad.
Slutligen förstår jag inte riktigt jämförelsen kräftskiva - kladdkaka. Den haltar...
Det är knappast på "vad man äter och/eller förtär" som skapa rolighetsfaktorn och/eller mysighetsfaktorn. Det är enbart sällskapet det går an på om det skall bli roligt eller mysigt. Behöver man speciell mat och dryck för att få mysighetsfaktorn och rolighetsfaktorn så kanske man skall se över vad det är för typ av vänner man har.
Som jag skrev till den dära "yeex", är man i rätt sällskap, med bra underbara vänner så kan även en burk vita bönor i tomatsås och ett glas vatten funka lika bra som en skål snacks eller godis och en grogg/öl/vin och man kan ha en mysig rolig hellyckad kväll ändå..
-
Fimpa det där ordet "Man".yeex skrev 2016-03-30 13:29:06 följande:Det är ju typ som att bli bjuden på barnkalas och förvänta sig en tårta, men bli bjuden på gurkstavar och kesella-dip. Man blir lite besviken, helt enkelt.
Om DU skulle bli besviken att det inte bjuds på det DU förväntar dig att det skall bjudas på, så är det enbart dina egna problem, inte den som bjuder.
-
Ja och det är något jag aldrig har hävdat heller att vita bönor är festmat. Vad får du det ifrån?Furienna skrev 2016-03-31 01:48:37 följande:Men de flesta skulle väl ändå att vita bönor och vatten inte är festmat, utan mer något som man äter till vardags,
Det är signifikant skillnad mellan "ÄR festmat " och "KAN funka"
Fast jag får ju beklaga din sorg över att du har så kassa tråkiga vänner så att du måste kompensera det med s.k "rätt typ av MAT och DRYCK" för att kunna få ihop trevliga sammankomster som är mysiga och trevliga kvällar med dem.