Inlägg från: Anonym (Kille36) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kille36)

Ensam i relation

Läste lite i en artikelserie i Expressen tror jag det var om ensamhet.

Fastnade om en artikel om ensamhet i förhållande och kände igen mig till 100%

Lever i ett förhållande och nåt har känts fel en längre tid, men jag har inte riktigt kunnat sätta fingret på vad, men nu så föll allt på plats. Jag känner mig så oerhört ensam.

Vet inte varför det blivit såhär men närheten är liksom borta och vi har inte mycket att prata om. Eller pratar gör vi ju, och vi till och med babblar med varandra en hel del, men bara om vardagliga praktiska grejer. Aldrig längre nåt djupt. Jag vill inte ens anförtro mig saker inför min partner längre. Känner inte nån tillit till henne. Hon står mig inte nära.. Fast vi bor ihop och har det hur bra som helst på alla andra plan. Till och med sexet funkar helt okej men nåt saknas ändå.. Vi bor bra, har bra jobb och trevligt tillsammans med gemensamma vänner.

Nån annan som känner igen sig? Hur har ni löst det? Vad hände?

Jag inser själv att det här inte håller i längden..

• Svar på tråden Ensam i relation
  • Anonym (Kille36)

Ver inte om nån läst artikeln som jag tänker på men jag kände bara igen mig till 100 i personen som nämndes i artikeln. Jag och min sambo är som två personer som bor under sama tak bara..

Vi kommer jättebra överens men jag känner allt mindre samhörighet. Hon känns mer och mer som en främling bara..

Det här är naturligtvis jättetråkigt!

• Anonym (Kille36)
    Anonym (Solero) skrev 2016-03-29 00:28:33 följande:

Va glad att sexlivet fungerar iaf för de gör de nog inte hos så många efter en lång tid.

Tja.. Det fungerar. Det är inte direkt jättedåligt, eller uselt. Det funkar m.a.o.

Men visst har jag haft bättre (i tidigare förhållande).
  • Anonym (Kille36)
    Anonym (Hej) skrev 2016-03-29 01:02:16 följande:

Skillnaden är väl att vårt sexliv inte är så bra heller. Upplever inte att han tänder så mycket på mig/inte känner sig bekräftad och kanske därför börjat prata med andra tjejer. Eller jag vet att han gör det.

Är helt säker på att han inte fysiskt är otrogen, men ofta känner jag att det inte känns så bra. Vi är fortfarande vänner, vi pratar om allt i vardagen som du beskriver, men inte mer. Känns som jag slutat vara speciell för honom på det sättet.

Vi kan ha ganska roligt också, men känner aldrig den där nära närheten och totala intresset och tilliten oss emellan.

Precis så här skulle jag nog också beskriva det. Kunde varit jag som formulerat.

Vi kan absolut ha jätteroligt tillsammans då och då. Skratta och ha kul.

Jag skulle beskriva min sambo som en jättenära vän. Tycker verkligen om henne oerhört mycket. Önskar henne all lycka i sitt liv. Vi pratar dessutom en hel del med varandra i vardagen men närheten och djupet finns inte riktigt där ändå? Nåt saknas..

Jag har en del fina minnen av vår tid tillsammans. Hon är snäll. Hon här positiva sidor. Men ändå..

Jag pratar också med andra tjejer. Inte så att jag är ute efter fysisk otrohet, men jag behöver bara nån att kallprata med ibland. Nån som skrattar till åt nånting man säger ibland, nån som frågar hur det är, nån som säger nåt kul eller fyller i en mening vid precis rätt tillfälle. Jag saknar just det med min partner.

Vi lever ett jättebra liv annars med gemensamma vänner och det bästa boendet jag nånsin haft.
  • Anonym (Kille36)

Från början var det min tjej som var emotionellt avvisande mot mig. Som jag upplevde det. Med tiden har jag slutit mig..

Nu är det nog jag som är problemet om man säger så. Jag öppnar inte upp mig inför henne. Jag vill verkligen men även om det låter konstigt kanske för andra så bara kan jag inte. Det går inte!

• Anonym (Kille36)

Jag känner själv också att jag trivs med livet och mår bra på alla plan nästan. Skulle väl inte direkt kalla mig själv deprimerad. Men jag trivs inte i förhållandet just nu. Har tänkt att det är en tillfällig svacka men tror mer och mer att det faktiskt inte kommer att bli bättre mellan oss. Känns dock väldigt svårt att göra slut efter flera års förhållande. Alla minnen man har tillsammans m.m.

Till saken hör ju just att min sambo verkar vara hur nöjd som helst med förhållandet. Hon är harmoninsk och verkar må bra. Jag trodde länge att vi båda jobbade mot samma mål, men hon verkar inte alls ha nåt större behov av att prata om känslosamma saker, eller att vi kommer varandra nära emotionellt. Hon vill mest diskutera praktiska göromål och planera vad som ska hända den närmaste tiden. Nåt djup verkar hon inte eftersträva alls. Tvärt om! Hon skyr nästan sånt. Inte alls bekväm med att prata om känslor till exempel, och även om hon ofta nämner att hon vill bli bättre på det så är det absolut inget hon jobbar på.

• Anonym (Kille36)

Jag skrev ju att sexet funkar, och det gör det men det är inget vi ägnar oss åt jätteofta heller. Regelbundet dock.

• Anonym (Kille36)
    Anonym (Hej) skrev 2016-03-30 14:52:05 följande:

Jag är som din sambo när det gäller att prata om känslor tyvärr. Det känns liksom som jag blottar mig, blir för sårbar. Kan känna mig fånig också.

Jag är mer typen som visar kärlek genom vad jag gör. Fast har blivit sämre på det med. Mår bättre när vi har sex oftare, nu har det inte fungerat pga hans medicinering på länge.

Man är som man är! Inget direkt rätt eller fel..

Jag är kille och har inget större behov av att "prata känslor" för jämnan. Det är inte det.

Men att leva helt tyst kan jag inte heller..
  • Anonym (Kille36)
    Anonym (Ensamfru) skrev 2016-03-30 23:09:07 följande:

Kille 36: Det låter ju ändå som att ni har något att bygga på utifrån det du skriver. Du borde verkligen öppna dig för henne och berätta, ge henne en chans att förstå. Finns det barn inblandade?

Min man märker ju att jag mår dåligt i vårt förhållande och att relationen är i botten pga av det men är annars rätt nollställd och tycker att allt är frid och fröjd och flyter på i hans liv. Jag tycker själv att han har allt serverat på silverfat som har mig till fru medan jag inte alls känner så med honom. När jag hör om relationer där ens partner är ens bästa vän och man har kul och skrattar och kan prata om allt- då blir jag avundsjuk. Det är här ensamheten kommer in, jag är beroende av vänner och mina barn för att kunna ha kul, intellektuellt utbyte osv. Har alltid nöjt med mig med att det är så men sista året har jag börjat ifrågasätta om det ska vara så?

Känner väl att det gått lite väl långt. Känslorna för henne börjar ta stryk.

Borde tagit tag i det här tidigare men då var det å andra sidan inte så dåligt som det är nu så :-/

Jag är också starkt beroende av andra för intellektuellt utbyte. Inte så att min sambo är dum, för det är hon inte. Hon är mer välutbildad än mig. Men vi är på helt olika plan rent intellektuellt. Pratar förbi varandra utan att riktigt förstå oss på varann. Missförstånd leder till suckar och tystnad.
  • Anonym (Kille36)
    Anonym (Hej) skrev 2016-03-30 23:31:35 följande:

Har du alltid pratat med andra på det sättet ts? Hade du slutat med det om din relation kändes bättre, eller mår du bra av det i grunden? Dömer inte, bara intresserad.

Lite svårt att svara på. Jag skulle säkert prata med andra även i ett bättre förhållande.

Men det är lite av en sorg att inte kunna dela allt med sin partner.. För att man liksom inte smackar samma emotionella språk.
  • Anonym (Kille36)
    Anonym (Hej) skrev 2016-03-31 08:16:18 följande:

Ja, saknas känslorna får du kanske vara ärlig med det. I vårt fall leder missförstånd oftast till att vi blir ovänner, det dödar verkligen känslor också...

Det är egentligen det allra största problemet som vi har. Bråk om väldigt mycket.

Så är det!

Vi bråkar dock inte så mycket. Ganska sällan faktiskt.. Men jag tror att det inte är så mycket bråk för att jag ligger ganska lågt och undviker konflikter..
  • Anonym (Kille36)
    Anonym (Hej) skrev 2016-04-01 08:59:07 följande:

Haha, ja. Exakt samma reaktion ungefär. Sanningen är väl att vi båda vet att vi har problem, han vill dock inte ändra på något.

Är också varm och öppen, men kan på något sätt sällan vara det med honom. Blir lättare sårad också då.

Samma här för mig som för dig och "ensamfru". Det är svårt att va riktigt varm och öppen. Känner mig hämmad på nåt vis. Jag håller hela tiden tillbaka.. Till slut så har jag automatiskt slutit mig och det är jäkligt svårt att öppna upp
  • Anonym (Kille36)
    Anonym (Solero) skrev 2016-04-02 23:29:54 följande:

Hur länge har du kännt Såhär? Antar att detta är ganska vanligt då de är exakt samma hemma hos oss :( vi har precis fått barn med. Hoppats länge på att vi ska hitta tillbaka till varandra men de verkar i princip omöjligt, känns som båda lixom gett upp. Vad gör man?!

Ja vad gör man?

Hur länge jag känt såhär? Vet inte! Vet ärligt talat inte.. Det har liksom växt fram under tiden. Sakta ett steg i taget tills vi är där vi är nu. Jag är helt nollställd och har nog stängt av.
  • Anonym (Kille36)
    Anonym (Ensamfru) skrev 2016-04-04 16:36:34 följande:

Hur lång historia har ni bakom er? Finns barn? Vad är det 3 största hinderna som gör att du inte lämnar relationen?

Drygt fyra år ihop. Inga barn än.

Varför? Jag har ingenstans att ta vägen känner jag. Alla gillar henne. Hon är omtyckt av de flest i omgivningen. Jag skulle bli ännu ensammare själv på egen hand. Ibland är det också bra mellan oss det ska erkännas..

Har ingen direkt göra slut plan. Men borde kanske börja planera för ett eget liv för det här kommer inte hålla. Jag orkar helt enkelt inte.
  • Anonym (Kille36)

Det som ärligt talat känns svårast är att hon verkar så nöjd och trivs så bra.. Men jag känner mig så sjukt ensam för hon lyssnar aldrig på mig.

• Anonym (Kille36)
    Anonym (Tjej26) skrev 2016-04-04 20:28:13 följande:

Hej!

Jag förstår precis hur du känner. Jag känner exakt likadant i mitt förhållande..

Förstår inte hur det kan bli såhär.

Det känns väldigt jobbigt.

Har du lust att prata privat?

Vem skrev du till?
  • Anonym (Kille36)
    Anonym (Tjej26) skrev 2016-04-04 20:43:33 följande:

Han som skrivit inlägget. Dig antar ja? :)

Jaha.. :)

Ja jag pratar gärna privat. Men vet inte hur..
  • Anonym (Kille36)

Ja

Anonym (Tjej26) skrev 2016-04-04 20:48:50 följande:

Har du kik? Där skulle vi kunna prata :)

Ja
Svar på tråden Ensam i relation