• PeterGB3G

Ensam i relation

Känner som många andra igen det du beskriver.

Tyvärr är det nog ganska vanligt. En relation klarar sig inte själv. Den är sin egen enhet. Det finns du, din partner och relationen. Ni är tre. Gör saker för dig själv, gör saker för partnern, och gör även saker för relationen.

Vad är då det? Köpa blommor, ge komplimanger. Åka på weekendresa, gå ut och äta? Nej, det är bra saker som smörjer en fungerande relation men som inte kan lösa problem.

Jag tror att om man inte aktivt jobbar med att fördjupa relationen så försämras den istället. Det är ett ständigt arbete.

Man behöver hjälp. Gå i terapi låter så tungt. Träffa en relations-coach om det känns enklare. Åka på kurser i detta tillsammans. Finns massor med böcker på temat hur man fördjupar en relation, how to reconnect with your partner.

Ofta tar man inte dom här stegen förrän förhållandet hamnat i djup kris. Och då blir det svårare.

"Jag förväntar mig inte att du ska hålla med, inte ens att du ska förstå"
  • PeterGB3G
    Anonym (Ensamfru) skrev 2017-04-17 23:06:53 följande:

I mitt fall var det att terapeuten öppnade upp ögonen på min man och påvisade saker han saknade i sitt liv. Detta resulterade i otrohet.

Hur var ert sexliv?
    "Jag förväntar mig inte att du ska hålla med, inte ens att du ska förstå"
Svar på tråden Ensam i relation