• togood

Kallad till intervju utan chans att få jobb!

Har sökt ett jobb hos en statlig myndighet. I kravprofilen står att man skall ha "gymnasiekompetens eller annan utbildning som kan bedömas likvärdig".

Jag har inte gymnasiekompetens och jag angav all annan utbildning jag har i mitt CV i min ansökan. Jag har alltså varit helt ärlig, jag kunde inte veta vad myndigheten hade i åtanke när det skrev: "eller annan utbildning som kan bedömas likvärdig".

Jag blir kallad till en första intervju, genomgår den. Går vidare till slutintervju, den går utmärkt. Får efter några veckor reda på att jag inte fått jobbet. Undrar naturligtvis varför. Får efter många om och men till svar att jag inte fick jobbet på grund av att jag inte hade gymnasiekompetens.

Då har jag alltså blivit lurad att gå på 2 intervjuer, jag har hoppats och trott och väntat. Jag har tagit ledigt från mitt nuvarande jobb. Allt detta trots att jag inte hade någon chans att få jobbet. De borde ha gallrat ut mig redan från början.

Nu har jag fått en ursäkt från en högt uppsatt chef, chefen ringde och erkände att jag inte borde blivit kallad alls. Jag efterfrågade ersättning för den arbetsinkomst jag gått miste om vid de tillfällen jag tagit ledigt men det hade jag ingen chans att få enligt chefen.

Har någon varit med om något liknande? Ska jag nöja mig och gå vidare eller ska jag rota något mer i det? Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Kallad till intervju utan chans att få jobb!
  • Alexi

Gå vidare! Se det som en erfarenhet och tjafsa för guds skull inte, de har ju slösat sin egen tid på dig också.

• Minime01

Släpp det och gå vidare, du får inte jobbet...de har inte skyldighet att kompensera dig för förlorad inkomst.
    Om du redan innan intervju visste att du inte hade tillräcklig utbildning hade du redan innan intervju kunnat försäkrat dig om ifall du har en chans att få jobbet trots brist på utbildning..
    Sluta vara jobbig mot chefen och släpp det och gå vidare..

• togood
    Minime01 skrev 2016-03-29 20:21:38 följande:

Släpp det och gå vidare, du får inte jobbet...de har inte skyldighet att kompensera dig för förlorad inkomst.
    Om du redan innan intervju visste att du inte hade tillräcklig utbildning hade du redan innan intervju kunnat försäkrat dig om ifall du har en chans att få jobbet trots brist på utbildning..
    Sluta vara jobbig mot chefen och släpp det och gå vidare..

Som jag skrev så kunde jag inte veta vad de menade med utbildning som kan bedömas likvärdig. Jag har läst sammanlagt 5 år på olika utbildningar på gymnasienivå, dock utan slutbetyg. Jag trodde att det kunde räcka. Jag sa dessutom vid den första intervjun att jag inte hade slutbetyg!
  • Minime01

Du hade kunnat fråga vad de menar med utbildning som kan bedömas likvärdig...

• togood
    Minime01 skrev 2016-03-29 20:25:30 följande:

Du hade kunnat fråga vad de menar med utbildning som kan bedömas likvärdig...

Sant!
  • PinkSugar

En gång åkte jag åkte närmare 50 mil för att gå på en intervju. När jag står och väntar på tåget hem ringer rekryteraren upp mig och frågar om jag verkligen bor i stad X. Stad X är den stad jag bor i och som finns angiven både i CV:t och personliga brevet. Jag svarar ja men att jag är flyttbar. Fick svar att de inte ville anställa mig då de ville ha någon som både i staden intervjun hölls i. En hel dag och över 1000 kronor väck pga rekryterar inte orkade kolla cv:t ordentligt. 

• Carambolan

Har varit med om exakt samma faktiskt. Sökte en tjänst hos en myndighet där kravet var en viss högskoleexamen. Skrev i både mitt CV och mitt brev att jag inte hade avlagt examen ännu, men skulle hinna göra det innan tillträde till tjänsten (det var precis i slutet av min utbildning).

En gruppintervju och en individuell intervju kallade de mig på innan nån bad att få kontrollera mitt examensbevis... Och sen var det tack och hej, trots att jag hade intyg på 172,5 av 180 hp.

• togood
    Carambolan skrev 2016-03-29 23:52:35 följande:

Har varit med om exakt samma faktiskt. Sökte en tjänst hos en myndighet där kravet var en viss högskoleexamen. Skrev i både mitt CV och mitt brev att jag inte hade avlagt examen ännu, men skulle hinna göra det innan tillträde till tjänsten (det var precis i slutet av min utbildning).

En gruppintervju och en individuell intervju kallade de mig på innan nån bad att få kontrollera mitt examensbevis... Och sen var det tack och hej, trots att jag hade intyg på 172,5 av 180 hp.

Surt, jobbar du på den myndigheten idag?
  • Carambolan
    togood skrev 2016-03-30 14:37:47 följande:

Surt, jobbar du på den myndigheten idag?

Nä, fick ett annat jobb i samma veva och har aldrig försökt ta mig till den myndigheten efter det :)
  • Spegelbilden

Jag har jobbat med rekrytering och jag skulle nog tolka det som att du var intressant, därav att du fick komma på en intervju. Sen stod det kanske mellan dig och en annan i slutändan och båda var bra och då fick det bli avgörande att den andre hade gymnasieutbildning men inte du.

Jag har varit på massa intervjuer och varit slutkandidat i de flesta intervjuer jag varit på. Frågar alltid när jag inte fått jobbet om varför och har i princip alltid fått svaret att den som fick jobbet var mer erfaren än mig. Om jag skulle tolka situationen så som du tolkat din situation skulle jag då anse att det tagit in mig felaktigt på intervju eftersom att det fanns andra som var mer meriterande än mig som sedan fick jobbet.

Svar på tråden Kallad till intervju utan chans att få jobb!