• Anonym (Ovan simmare)

    Bröstsim en km

    Hej
    Hur lång tid kan det ta att simma en km bröstsim i lugnt takt i en 25-metersbassäng för en ovan simmare? Tar det en timme eller mer?
    Kan man simma en km Vansbrosimmet (tjejklassikern) med endast bröstsim. Jag funderar på tjejklassikern, men då måste jag komma igång med simningen, när jag känner mig OK inomhus så kommer jag även simma i vanlig sjö också.

  • Svar på tråden Bröstsim en km
  • Fröken Apelsin

    Jag skulle säga en halvtimme, möjligen några minuter mer, men absolut inte så mycket som en timme, om det inte är så att du behöver vila emellanåt.

  • Aniiee

    Klipper in ett svar någon fick på ett forum för simmare.

    I "Fitness swimmer" av Emmet Hines anges följande värden för motionssimmare:

    Tid per 100m Förmåga
    < 1:27 Mycket hög
    1:28 - 1:49 Hög
    1:50 - 2:10 Medel
    2:11 - 2:43 Under medel
    > 2:44 Låg 

    Medelfart 100 m på 2 minuter => 1000 m på 20 minuter

    (tack till den användaren)


    Only in the Bible could a man stand next to a naked woman and be tempted by a piece of fruit
  • Aniiee
    Aniiee skrev 2016-03-30 20:20:24 följande:

    Klipper in ett svar någon fick på ett forum för simmare.

    I "Fitness swimmer" av Emmet Hines anges följande värden för motionssimmare:

    Tid per 100m Förmåga
    < 1:27 Mycket hög
    1:28 - 1:49 Hög
    1:50 - 2:10 Medel
    2:11 - 2:43 Under medel
    > 2:44 Låg 

    Medelfart 100 m på 2 minuter => 1000 m på 20 minuter

    (tack till den användaren)


    OBS! Det är tider för blandad simning, vad jag förstår. Bröstsim är något långsammare.
    Only in the Bible could a man stand next to a naked woman and be tempted by a piece of fruit
  • Anonym (Ovan simmare)

    Tack för svar, jag kommer träna med våtdräkt innan, så jag är van vid den.

  • Scruffy

    Skulle tippa ca 50-60 minuter.

    Jag själv simmade 1 km som jag såg som ett bra motionspass på ca 30 minuter.
    Då har jag bra fart i simningen och stannar inte mer någon  sekund vid varje vändning.

    Sedan beror det mycket på tekniken också. Har man t.ex dålig benspark, då kommer man inte lika långt vid varje tag och då går det inte lika fort. Själv har jag mycket bra teknik.

    Sedan måste man räkna med trängsel också både i bassäng och under loppet. Man kan kanske inte hålla det tempot man vill. Man måste simma om folk,,

  • Scruffy

    Min dotter är 10,5 år och tränar simning 8 timmar i veckan.
    Hon har gjort 2,07 på 100 m bröst som bäst.
    Nu är väl bröst hennes svagaste simsätt också

  • Anonym (40)

    1 km tar ca 30 min. Var senast igår på badhuset och simmade medans min dotter gick på simskola. Jag är absolut inte någon van simmare men jag stannar heller inte något utan kör bara på. Ibland måste man ju dessutom spurta lite för att komma förbi vissa personer som har kafferep medans de simmar!!

  • Anonym (Vera)

    Jag är gammal simmare och motionssimmar nån gång i veckan.
    Jag hinner med ungefär 1600m på en halvtimme om jag kör i mitt normala tempo och varvar serier bröstsim/frisim. Jag tar inte ut mig max men jag antar att "mitt" medel är något högre än en motionärs medel.

  • hallonhopp

    Har du inte tränat jättemycket skulle jag säga att 30-40 min låter rimligt. Jag tror jag brukar ligga kring 25 min.

  • Stefan99

    1000m på ca 50 min för min del och då inga fuskvändor som många gör. Jag har bara simmat ca 10 gånger sista året. Jag ser dock betydligt långsammare nybörjare än mig i bassängen.

    En normalt tränad person kanske klarar det på 35 min utan fuskvändor om vi pratar bröstsim.

    Jag tror inte en helt otränad person klarar 1000m under timmen, många skulle knappt orka det med dålig teknik.

  • Anonym (50+)

    Jag simmar bröstsim med bra teknik. Beroende på hur mycket jag anstränger mig tar 2000 m 43-45 minuter. Då simmar jag förbi alla andra motionärer som simmar bröstsim, och även de som simmar crawl med dålig teknik.

Svar på tråden Bröstsim en km