• Anonym (psyko)

CSN och sjukskrivning?

Jag studerar på 100% (kurser) men har blivit så pass deprimerad att min läkare tycker att jag ska vara sjukskriven deltid. Men det verkar som att man inte får behålla CSN (bidrag och lån) om man inte är sjukskriven på HELTID. 

Stämmer detta? Det betyder alltså isf att jag inte kommer ha en fungerande ekonomi, om jag bara studerar på deltid. 

Jag har inget jobb eller sparade pengar. Ska jag gå till Soc och tigga då eller? 

• Svar på tråden CSN och sjukskrivning?
  • Anonym (@)

Är du sjukskriven får du ju sjukpenning

• Fennyxx
    Anonym (psyko) skrev 2016-03-30 15:50:37 följande:

Jag studerar på 100% (kurser) men har blivit så pass deprimerad att min läkare tycker att jag ska vara sjukskriven deltid. Men det verkar som att man inte får behålla CSN (bidrag och lån) om man inte är sjukskriven på HELTID. 

Stämmer detta? Det betyder alltså isf att jag inte kommer ha en fungerande ekonomi, om jag bara studerar på deltid. 

Jag har inget jobb eller sparade pengar. Ska jag gå till Soc och tigga då eller? 

Om du är sjukskriven på halvtid brukar csn vilja att du ska ta hälften av poängen.. Kontakta csn så fort som möjligt för att få reda på vad de förväntar sig av dig för att du ska kunna få studiemedel i fortsättningen!
  • Fröken Apelsin
    Anonym (@) skrev 2016-03-30 21:27:20 följande:

Är du sjukskriven får du ju sjukpenning

Det får man bara om man har förmånen att ha en SGI, det är långtifrån alla som har det.
  • Anonym (S)
    Fröken Apelsin skrev 2016-03-31 01:34:06 följande:

Det får man bara om man har förmånen att ha en SGI, det är långtifrån alla som har det.

När jag blev sjukskriven för massa år sen som student så fick jag behålla CSN-pengarna. Men ingen ersättning från FK. Det betydde ju också att jag har en termins lån som inte blev några studier.
  • Alexi

Du kan inte kombinera csn på halvtid och sjukpenning, det går inte. Utan antingen studier eller sjukskrivning.

• Anonym (@)
    Fröken Apelsin skrev 2016-03-31 01:34:06 följande:
    Det finns väl en lågt belopp som man får om man inte har en sgi ? Eller har jag fattat det fel ?
  • Alexi

Nej det finns ingen låg nivå i sjukpenning, man måste ha en sgi. I föräldrapenning finns en grundnivå för de utan SGI.

• Fröken Apelsin
    Anonym (@) skrev 2016-03-31 07:25:20 följande:

Det finns väl en lågt belopp som man får om man inte har en sgi ? Eller har jag fattat det fel ?

Det finns något som heter sjukpenning i särskilda fall, det beloppet är som mest på 160 kronor/dag, alltså runt 3360 kronor/månad innan skatt. Det säger sig själv att man inte klarar sig på det, så har man inga sparade pengar blir det socialen.
  • Anonym (@)
    Alexi skrev 2016-03-31 07:55:42 följande:

Nej det finns ingen låg nivå i sjukpenning, man måste ha en sgi. I föräldrapenning finns en grundnivå för de utan SGI.

Kanske är fp jag tänker på då
  • Anonym (psyko)

har ingen sgi. befarar att jag måste sjukskrivas på heltid ändå, får se vad csn säger men det blir väl att gå till socialen... 

• Fennyxx
    Anonym (psyko) skrev 2016-03-31 15:24:49 följande:

har ingen sgi. befarar att jag måste sjukskrivas på heltid ändå, får se vad csn säger men det blir väl att gå till socialen... 

Som sagt, de jag känner som varit sjukskrivna under studier har fått behålla sina studiemedel om de tagit överenskommet antal poäng. Problem har uppstått när kursen varit på tex 18 gamla poäng och skukskrivningen bara på 6 veckor, varvid csn tyckt att man borde tagit poäng för de "friska" veckorna.. Men om du läser fristående kurser borde du kunna klara några av kurserna och på så vis ta 75% av hälften av poängen och klara dig..? Ta kontakt med csn så fort du kan så att du kan lägga upp en taktik!
  • Fröken Apelsin
    Alexi skrev 2016-03-31 07:55:42 följande:

Det finns sjukpenning i särskilda fall, maxbeloppet är 160 kronor/dag.
  • Alexi

Men sjukpenning i särskilda fall är ju bara för de som haft sjukersättning eller aktivitetsersättning, alltså ingen grundnivå.

• Fröken Apelsin
    Alexi skrev 2016-03-31 21:58:17 följande:

Men sjukpenning i särskilda fall är ju bara för de som haft sjukersättning eller aktivitetsersättning, alltså ingen grundnivå.

Fast ts har ju sjukersättning om hon är sjukskriven. Jag läste på och det är lite rörigt och svårt att förstå, men det går iaf att söka.
  • Anonym (....)
    Anonym (S) skrev 2016-03-31 06:54:43 följande:

När jag blev sjukskriven för massa år sen som student så fick jag behålla CSN-pengarna. Men ingen ersättning från FK. Det betydde ju också att jag har en termins lån som inte blev några studier.

Den termins lån du hade när du var sjukskriven skrivs av som lån om fk godkänner din sjukskrivning.
  • Anonym (Nej)
    Fröken Apelsin skrev 2016-03-31 22:27:58 följande:
    Fast ts har ju sjukersättning om hon är sjukskriven. Jag läste på och det är lite rörigt och svårt att förstå, men det går iaf att söka.
    Nej, nej.

Sjukpenning = tillfälligt sjukskriven
    Sjukersättning = förtidspension

Det är jätterörigt att FK har så många likartade begrepp som är lätt att missförstå. Bara som de här:

Sjukpenning / sjukersättning (tillf sjuk / förtidspensionerad)
    Aktivitetsstöd / aktivitetsersättning (arbetslös / förtidspensionerad före 30)
    Bostadsbidrag / bostadstillägg (för ungdomar och barnfamiljer / tillägg på pension)

Klart att det blir fel!!
  • Fröken Apelsin
    Anonym (Nej) skrev 2016-04-01 00:08:23 följande:

Nej, nej.

Det är jätterörigt att FK har så många likartade begrepp som är lätt att missförstå. Bara som de här:

Bostadsbidrag / bostadstillägg (för ungdomar och barnfamiljer / tillägg på pension)

Klart att det blir fel!!

Oj, det här hade jag ingen aning om. Vad konstigt att de heter nästan samma sak.
  • snedtak

Som du redan upptäckt är det väldigt krångligt att vara deltidssjukskriven som student, något som studentkårerna har en intensiv kampanj för att det ska ändras. Tyvärr har man inte fått någon respons än.

Är man sjukskriven på heltid får man ersättning motsvarade CSN och veckorna man är sjukskriven räknas inte in i det antal CSN-veckor man har att förbruka. Är man sjukskrivet längre än 30 dagar ökar inte heller studieskulden, men man får fortfarande ett belopp motsvarande CSN.

Är du sjukskriven på halvtid däremot får du endast CSN för de 50% du studerar och ingen ersättning alls för de 50% som du är sjukskriven. Om du jobbar extra kanske det finns möjlighet att sjukskriva dig från extrajobbet och på det sättet få lite sjukersättning också.

• Anonym (....)
    Anonym (Nej) skrev 2016-04-01 00:08:23 följande:

Nej, nej.

Klart att det blir fel!!

Bostadstillägg kan man occhså vada berättigad till om man har aktivitetsersättning eller sjukersättning.
Svar på tråden CSN och sjukskrivning?