• Anonym (psyko)

CSN och sjukskrivning?

Jag studerar på 100% (kurser) men har blivit så pass deprimerad att min läkare tycker att jag ska vara sjukskriven deltid. Men det verkar som att man inte får behålla CSN (bidrag och lån) om man inte är sjukskriven på HELTID. 

Stämmer detta? Det betyder alltså isf att jag inte kommer ha en fungerande ekonomi, om jag bara studerar på deltid. 

Jag har inget jobb eller sparade pengar. Ska jag gå till Soc och tigga då eller? 

• Svar på tråden CSN och sjukskrivning?
  • Anonym (@)

Är du sjukskriven får du ju sjukpenning

• Fennyxx
    Anonym (psyko) skrev 2016-03-30 15:50:37 följande:

Jag studerar på 100% (kurser) men har blivit så pass deprimerad att min läkare tycker att jag ska vara sjukskriven deltid. Men det verkar som att man inte får behålla CSN (bidrag och lån) om man inte är sjukskriven på HELTID. 

Stämmer detta? Det betyder alltså isf att jag inte kommer ha en fungerande ekonomi, om jag bara studerar på deltid. 

Jag har inget jobb eller sparade pengar. Ska jag gå till Soc och tigga då eller? 

Om du är sjukskriven på halvtid brukar csn vilja att du ska ta hälften av poängen.. Kontakta csn så fort som möjligt för att få reda på vad de förväntar sig av dig för att du ska kunna få studiemedel i fortsättningen!
  • Fröken Apelsin
    Anonym (@) skrev 2016-03-30 21:27:20 följande:

Är du sjukskriven får du ju sjukpenning

Det får man bara om man har förmånen att ha en SGI, det är långtifrån alla som har det.
  • Anonym (S)
    Fröken Apelsin skrev 2016-03-31 01:34:06 följande:

Det får man bara om man har förmånen att ha en SGI, det är långtifrån alla som har det.

När jag blev sjukskriven för massa år sen som student så fick jag behålla CSN-pengarna. Men ingen ersättning från FK. Det betydde ju också att jag har en termins lån som inte blev några studier.
  • Alexi

Du kan inte kombinera csn på halvtid och sjukpenning, det går inte. Utan antingen studier eller sjukskrivning.

• Anonym (@)