• Filippanss

Pappas HÄXA.

Hej.

Mina föräldrar separerade när jag var 8 år, jag är nu 16. Mamma har en ny man som hon e gift med sen ganska lång tid tillbaka & jag tycker om hinom väldigt mycket. Min pappa däremot har haft 2 "seriösa" kvinnor efter min mamma, varav en han lever tillsammans med nu. Tjejen pappa hade innan gillade jag också. Dom gjorde slut eftersom hon ville ha barn, vilket pappa inte ville eftersom han tyckte att det räcker med mig och min syster. Efter dom gjorde slut fick hon reda på att hon var gravid och bestämde sig för att behålla barnet. (mot pappas vilja) hon är 3 år nu å hon bor inte hos pappa men vi hälsar på ibland, men inte med pappa dock, utan vår farmor som bryr sig jätte mycket om henne. Men pappa träffar henne väldigt sällan. Pappa har nu då en ny kärring som han haft i kanske 2,5-3 år. Hon är lite äldre en pappa & har inga barn själv. Hon är en av dom vidrigaste människorna jag träffat. Vi bor här varannan vecka (hos pappa) men hon jobbar väldigt mycket och bor hemma hos sig så vi träffar henne mest på lov & helger. Träffar man henne med andra "leker" hon världens gladaste, trevligaste och mest ödmjuka människa, tyvärr. Men sitter man här hemma med henne som idag är hon ett rent helvete. Hon är familjens boss. Min pappa är också otroligt konflikträdd och säger aldrig ifrån när häxan behandlar både oss & pappa som skit. Hon bestämmer ALLTING. Hon ska också kommentera precis allting jag & min syster gör. Sätter upp nya regler här hemma och tvingar pappa att straffa och hota oss med grejen om vi inte lyssnar på precis allting hon säger. Jag vågar t.ex inte ens äta typ en kvällsmacka eller likande när hon är här, för då ska hon självklart lägga någon onödig kommentar. Hon är dessutom otroligt svartsjuk och jag tror att det är pågrund av henne pappa aldrig träffar hans andra dotter. Pågrund av att När vi en gång var barnvakt åt min syster så pussade min pappa hans egen dotter på kinden, inte ens 2 år gammal. Då började häxan gråta senare på kvällen och började bråka med pappa och påstod att det var för att göra henne avundsjuk. Eftersom häxan vill ha barn, och INTE min pappa. Är vi hemma hos pappa och hon hemma hos sig ringer hon pappa nästan varje kväll och bråkar om Något och gråter och skriker osv, sånt händer otroligt ofta. Hon kan också bli extremt otrevlig, t.ex som en gång när vi åkte hem från häxan och hon hade suttit och gråtit i soffan i typ 1 timme av någon jävla anledning, så åkte vi hem och jag sa då inte hejdå till häxan eftersom hon gick förbi mig i hallen osv utan att säga något, bara snyftade. Så jag satte mig i bilen och väntade på att vi skulle åka hem. Då får jag världens utskällning av pappa i bilen eftersom jag inte sagt hejdå till häxan? Liksom ALLTING i våran relation ska hänga på mig? Som när hon kom till oss en gång & hälsade inte på mig, då hälsade inte jag heller, såklart eftersom hon blängde surt och hade sig. Då börjar hon gråta vid matbordet för att inte JAG har hälsat. Min syrra som är 10 år är lite smått överviktig eller lite rund så, då bestämmer självklart häxan att hon knappt ska få äta lördagsgodis och pappa säger sjävklart inte ifrån heller. Dessutom hör och vet både jag och min syster att hon pratar skit om oss bakom våran rygg.

SNÄLLA jag är sååååå trött på häxan och hennes beteende, det finns så otroligt många exempel på hennes vidriga beteende men det blir ännu mer rörigt om jag ska rabbla fler. Min mamma vet om detta men säger att vi inte kan bo hos henne eftersom hon vill att vi ska ha en bra relation med vår pappa. Jag står inte ut att se min pappa behnadlas så här utan att säga något eller att hon gör så här mot mig och min syster.

Vad ska jag göra?? Jag har pratat med min pappa men han blir bara förbannad för att vi pratar så "illa" om hans flickvän när vi bara berättar sanningen. Jag klarar inte av henne jag vill bara slippa bo här, förut hörde jag att man fick välja själv vilken vårdnadshavare man vill bo hos osv, tog också upp det en gång när vi bråkade. Men de hade tydligen sjävklart häxan kollat upp och sa att den regeln inte gällde längre......

• Svar på tråden Pappas HÄXA.
  • Anonym (Nja)

Kräv av din mamma att få bo där om du vill. Det har aldrig varit barnen som bestämmer var de ska bo, utan föräldrarna, men om föräldrarna båda vill ha barnet boende hos sig och bråkar om det och boendet avgörs i domstol så ska alltid barnet höras om sin åsikt. Problemet här är ju att dina föräldrar är överens om hur du ska bo, så det enda du kan göra är väl att berätta för dem hur du mår och vad du vill.

• Bertram

Hon kör med härskartekniker, verkar som hon är "Martyren" (De pratade om det på nyhetsmorgon i morse)
    Att allt är så synd om henne, hon surfar på era skuldkänslor etc. Ett tips är att googla om härskartekniker och  hur du kan hantera sånna personer.

Din pappa måste inse själv att kärringen är skvatt galen, det kan inte ni barn påverka, tror snarare att han sätter sig mer på tvären när ni tar upp ämnet.

Det du borde göra när tex hon inte hälsar är att överdrivet hälsa och säga HEEEEEEEJ och låt skitglad.

Det låter förresten helt sjukt att hon blir svartsjuk för en sådan sak som att han pussar sin egen dotter. Om tantskrället nu så gärna vill ha barn, varför gör han inte slut med henne av samma anledning som den förra? Då kan han ju lika gärna gå tillbaka till den första tjejen...

Mitt tips är iaf att försök stå ut med kärringen, lär dig hantera hennes betéende och slå tillbaka på ett smidigt sätt på hennes dumma kommentarer. "Kill with a smile"

Påpekar hon att din syster är tjock, svara med att "Du är inte så jävla trind du heller" Tex

• Tow2Mater
    Bertram skrev 2016-03-30 22:41:54 följande:

Det låter förresten helt sjukt att hon blir svartsjuk för en sådan sak som att han pussar sin egen dotter. Om tantskrället nu så gärna vill ha barn, varför gör han inte slut med henne av samma anledning som den förra? Då kan han ju lika gärna gå tillbaka till den första tjejen...

Man undrar ju vad pappan säger till sina kvinnor, han borde ju undvika att bli tillsammans med dem som onskar barn om han inte vill ha fler. Han kanske inte är ärlig mot dem, vem vet.
  • Sarakechi

Vilken jävla energitjuv till häxa!

• Filippanss
    Anonym (Nja) skrev 2016-03-30 22:18:41 följande:

Kräv av din mamma att få bo där om du vill. Det har aldrig varit barnen som bestämmer var de ska bo, utan föräldrarna, men om föräldrarna båda vill ha barnet boende hos sig och bråkar om det och boendet avgörs i domstol så ska alltid barnet höras om sin åsikt. Problemet här är ju att dina föräldrar är överens om hur du ska bo, så det enda du kan göra är väl att berätta för dem hur du mår och vad du vill.

Jadu, har försökt kräva att få bo hos min mamma väldigt länge. Även berättat för både pappa och speciellt mamma hur jag känner. Kommer dessutom inte alls bra överens med min pappa heller så slipper mer än gärna att bo här.
  • Filippanss
    Bertram skrev 2016-03-30 22:41:54 följande:

Hon kör med härskartekniker, verkar som hon är "Martyren" (De pratade om det på nyhetsmorgon i morse)

Att allt är så synd om henne, hon surfar på era skuldkänslor etc. Ett tips är att googla om härskartekniker och  hur du kan hantera sånna personer.

Din pappa måste inse själv att kärringen är skvatt galen, det kan inte ni barn påverka, tror snarare att han sätter sig mer på tvären när ni tar upp ämnet.

Det du borde göra när tex hon inte hälsar är att överdrivet hälsa och säga HEEEEEEEJ och låt skitglad.

Mitt tips är iaf att försök stå ut med kärringen, lär dig hantera hennes betéende och slå tillbaka på ett smidigt sätt på hennes dumma kommentarer. "Kill with a smile"

Påpekar hon att din syster är tjock, svara med att "Du är inte så jävla trind du heller" Tex

Kollade faktiskt på Nyhetsmorgon igår, men missade då när dom pratade om det du berättar. Ja hon leker som att allt är synd om henne och kräver så otroligt mycket bekräftelse, speciellt från min pappa. Tar upp om alla gamla killar som har vart såååå kära i henne osv. Och ska alltid höra att hon är så duktig.

Jo, önskar verkligen han kunde inse det, men har gett upp hoppet då han själv har förändrats väldigt mycket sen hon kom in i bilden. Och där jag någon gång upp ämnet när han säger att "hon tycker att de verkar som att ni inte tycker om henne" och jag då förklarar hur jag tycker hon är så blir han skit arg och svarar argt att "Då får jag väll göra slut med henne så ni får som ni vill eftersom hon är så jävla hemsk" och då är det ju som att det vore vårt fel och vill verkligen inte att dom ska göra slut pågrund av mig...

Tack för alla tips, försöker hantera henne hela tiden men vågar knappt säga ifrån alls längre, fast jag förut kunde säga ifrån och kaxa emot allt och alla..
  • Filippanss
    Tow2Mater skrev 2016-03-30 22:54:41 följande:

Man undrar ju vad pappan säger till sina kvinnor, han borde ju undvika att bli tillsammans med dem som onskar barn om han inte vill ha fler. Han kanske inte är ärlig mot dem, vem vet.

Jo men får väll hoppas på att kärringen insett att hon är ALLDELES för gammal för att skaffa en unge eller så har hon väll kommit in i klimakteriet och gett upp hoppet...
  • Tow2Mater
    Filippanss skrev 2016-03-31 19:11:29 följande:
    Jo men får väll hoppas på att kärringen insett att hon är ALLDELES för gammal för att skaffa en unge eller så har hon väll kommit in i klimakteriet och gett upp hoppet...
    Vad anser du vara för gammal?
  • nevermind

Klart du får bestämma var du ska bo när du är så gammal! Sluta åka till pappa bara. Han kan absolut ta upp det i rätten, men det tar tid.

• Ess
    Tow2Mater skrev 2016-03-30 22:54:41 följande:
    Antagligen är han inte speciellt tydlig med det, kanske går och håller dem på halster och ger vissa förhoppningar emellanåt som han sen skjuter på en obestämd framtid.
    Men sen fattar jag inte varför hon inte dumpar honom. Polletten måste väl snart ha trillat ner att det aldrig kommer att bli något barn där. Skulle det nu va så att hon verkligen är för gammal att skaffa egna barn, då borde hon välja bort ett förhållande med en man som har mindre barn på umgänge regelbundet. Speciellt när hon märker att hon mår dåligt av det, hon verkar ju inte att må riktigt bra inombords.
  • Anonym (Dumpa häxan.)

Hon låter som min fars flickvän.

Jag har brytit kontakten med båda för många år sedan.

Livet är för kort för att slösa på människor som är bara elaka.

Hon var en liknande elak häxa som bara älskade prata om hur dum och ful jag är utan någon särskild anledning.

• Filippanss
    nevermind skrev 2016-04-01 07:17:04 följande:

Klart du får bestämma var du ska bo när du är så gammal! Sluta åka till pappa bara. Han kan absolut ta upp det i rätten, men det tar tid.

Jo det tycker jag med. Men då vill min syster självklart också inte följa med till pappa och då blir plötsligt allting mitt fel och mamma blir arg på mig också. Lyckades stanna kvar hos mamma en gång vilket ledde till att min syster blev ledsen och pappa smsade mig och sa att han verkligen önska jag kom dit osv. Får då skuldkänslor och åker dit men då ångrar mig så fort häxan kommer hem...
  • Filippanss
    Anonym (Dumpa häxan.) skrev 2016-04-01 11:59:06 följande:

Hon låter som min fars flickvän.

Jag har brytit kontakten med båda för många år sedan.

Livet är för kort för att slösa på människor som är bara elaka.

Hon var en liknande elak häxa som bara älskade prata om hur dum och ful jag är utan någon särskild anledning.

Önska också jag kunde bryta kontakten eftersom det är det ända sättet som blir bra, står ju inte ut med att vara där, men kan och får ju då tyvärr inte..
  • Anonym (Mia)

Ts, fråga din pappa hur han tror ni kommer ha det när du flyttat hemifrån. Tror han att du kommer hälsa på då? Förklara för honom att er framtida relation skadas av att han vägrar lyssna. Sedan tror jag att du kan prata med kuratorn på din skola, är man 16 år är det rätt vanligt att vara med och bestämma själv var man ska bo. Tror faktiskt du har en del att säga till om.

• Gung Ho
    Filippanss skrev 2016-04-01 20:52:00 följande:
    Jo det tycker jag med. Men då vill min syster självklart också inte följa med till pappa och då blir plötsligt allting mitt fel och mamma blir arg på mig också. Lyckades stanna kvar hos mamma en gång vilket ledde till att min syster blev ledsen och pappa smsade mig och sa att han verkligen önska jag kom dit osv. Får då skuldkänslor och åker dit men då ångrar mig så fort häxan kommer hem...
    Blir din mamma arg på dig för att du mår dåligt hos din pappa? Som förälder står jag alltid först på mitt barn sida! Det bör både din mamma och pappa också göra!

Stannar du hos mamma och pappa sms:ar att han vill att du kommer över tror jag att det är där och då du skall ta upp situationen, inte hemma hos pappan. Säg inte 'hon är så och så..' Vilket lätt kan uppfattas som anklagelse och viftas bort. Säg 'när det blir så här blir jag ledsen och mår dåligt', eller 'jag känner att..', 'Varför blir du arg på mig för att jag mår dåligt..' Hur man känner är ett konstaterande utan skuldbeläggande.

Konflikträdda människor kan tyvärr ty sig till den typen av människor som domderar, så slipper de själva ta problemen. Man kan 'gömma' sig bakom en person. Ser ofta att många trådar om relationer/nya familjer här på FL verkar ha konflikträdda män som orsak.
  • Utflykt i verkligheten

Hur har det gått ts? Det har ju gått ett litet tag nu. Har du fått chansen att prata med dina föräldrar gällande din/er situation?

Hoppas verkligen att det känns bättre nu, för situationen var verkligen helt ohållbar. Man måste kunna slappna av och känna sig hemma och välkommen i sitt eget hem.

Svar på tråden Pappas HÄXA.