Inlägg från: Anonym (Carolinalina83) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Carolinalina83)

Arg på västtrafik!!

Jag är jävligt förbannad nu! Jag åkte spårvagn i Gbg med barnvagn plus jag är gravid så jag satte mig ner efter att ha spänt fast vagnen, det finns sittplatser så man kan sitta vid sin vagn och det gjorde jag. Vid en hållplats kliver det på några biljettkontrollanter och jag trodde det var lugnt för jag trodde man åkte gratis med barnvagn. Men icke!! Biljettkontrollanten gav mig en bot på 1200 kr nu!! Varför får man inte åka gratis med barnvagn?! Är så jävla arg att jag kokar! Ska överklaga boten. Har någon mer fått en "tilläggsavgift" som kontrollanterna säger, och överklagat? Vad fick ni till svar?

• Svar på tråden Arg på västtrafik!!
    Bestemor skrev 2016-03-31 12:07:42 följande:

Det är gratis för barnvagnen, men inte för dig.

Står klart och tydligt. Hjälper inte att ringa och klaga.

1200 kr är väl ändå överdrivet för en biljett som hade kostat 20 spänn? Biljettkontrollanter kunde låta mig köpa en biljett istället!
    Anonym (Eget ansvar) skrev 2016-03-31 12:08:27 följande:

Förstår att du är arg, men den du borde vara arg på är dig själv som inte kollade upp vad som gällde innan du lät bli att betala. Rimligtvis har du inga chanser till framgång om du klagar.

Västtrafik får göra hur mycket fel som helst men som resenär får man böter för ett ända misstag?! Jag fattar inte...
    Anonym (ye) skrev 2016-03-31 12:14:27 följande:

Kanske kunde tagit en promenad istället för åkt buss??!!

För att? Jag är gravid jag orkade inte gå hela sträckan.
    Anonym (ye) skrev 2016-03-31 12:20:31 följande:

Beror väl på hur lång sträckan är!? 

Hade tagit ca 40 minuter att gå hem! Jag orkar inte det när jag är gravid!
    Bestemor skrev 2016-03-31 12:34:16 följande:

Är du nyinflyttad till Göteborg och första gången du åker spårvagn?

Annars måste du ju veta att man stämplar och sett andra stämpla som har med sig vagn.

Var glad i stället att det är grattis för barnvagnen, det har det inte alltid varit. När mina barn var små kostade det 1 kupong.

Ja jag är relativt nyinflyttad till Gbg och ja det är första gången jag åker spårvagn i Gbg. Där jag bodde innan åkte mammor med barnvagn gratis!
    Anonym (???) skrev 2016-03-31 12:34:41 följande:

I vissa kommuner får man åka kostnadsfritt med barnvagn. I andra får man inte det. Det är din skyldighet att ta reda på vad som gäller. Så ärligt talat, skyll dig själv. Du försökte planka. "Går det så går det", typ.

Är du biljettkontrollant själv eller? Vad menar du med att jag försökte planka?
    Anonym (???) skrev 2016-03-31 12:42:02 följande:

Du gör ju som många ungdomar gör: "vi skiter i att betala biljett - det är ju så sällan de kontrollerar - går det så går det".

Men det är väl en skillnad på lata ungdomar och en gravid mamma med barnvagn va?
    nevermind skrev 2016-03-31 13:33:51 följande:

Varför skulle man få åka gratis med barnvagn?? Antar att du då tycker man får åka gratis med ICA-kasse också?

Vadå åka gratis med Ica kasse?
    Anonym (??) skrev 2016-03-31 13:21:16 följande:

Så många frågor....

Varför skulle du åka gratis för? För du är mamma med barnvagn? Tar du ingen plats då?

Åker pappor gratis med barnvagn? Åker alla med barnvagn gratis? Måste det va ett barn i barnvagnen?

Får mormor åka gratis med barnvagn?

Tycker det är väldigt konstigt att bara anta att man åker gratis för man har en barnvagn med sig.

1. För att i vissa delar åker man gratis med barnvagn.

2. Alla som har barnvagnar med sig åker gratis, eller borde åka gratis.

3. Nej det måste inte vara barn i vagnen. När man ska hämta barnet på dagis åker man med vagn utan barn i.
    Anonym (g) skrev 2016-03-31 15:45:04 följande:

Ts:

Du borde vara arg på dig själv istället som ej tog reda på vilka regler som gäller med barnvagn på spårvagn.

Det finns igen anledning att jag skulle vara arg på mig själv! Kontrollanter har inga hjärtan och kan inte ta hänsyn till nånting.
    nevermind skrev 2016-03-31 15:45:14 följande:

Ja, det är väl samma sak?

Nej det är det inte!
    Anonym (nej) skrev 2016-03-31 18:57:13 följande:

Men varför ska du särbehandlas? Då kan alla säga att just dom ska särbehandlas. Håll koll på vad som gäller istället så slipper du fler böter.

Jag kan tycka att är nån gravid och har barnvagn med sig så kan man va lite snäll. Men nu var inte kontrollanten det. Jag kan förstå att dom skriver ut böter till ungdomar som slarvar, men gravida borde man ta mer hänsyn till.
    EnAnonumius skrev 2016-03-31 19:39:49 följande:

Du är gravid och du har en barnvagn. Med ditt resonemang så borde du ha fått dubbla böter i stället.

Nej man skall aldrig ta hänsyn till folk som saknar tillräckligt med vett i skallen och struntar i medvetet att ta reda på reglerna som finns snabbt och enkelt att tillgå, via västtrafiks hemsida som man kommer åt med sin smartphone och/eller fråga busschauffören, spårvagnsföraren.

Vet du du kommer aldrig att lyckas med din överklagan. Jag tycker inte det är ett dugg synd om dig heller.

Du slarvade DU också så lägg ned och hoppa på ungdomarna om det, och slarv skall straffas så kontrollanterna gjorde rätt mot dig.  Fast du vägra ju att fatta detta och du vill använda din graviditet och din barnvagn som riktig pissdålig korkad bortförklaring på att du skall få slippa och göra rätt för dig.

Vad är anledningen till att jag skulle få böter alls? Om jag är gravid och har ett barn i barnvagn med mig, så borde kontrollanterna fatta att jag inte plankade för det gjorde jag inte. Dom skrev ut böter utan anledning tycker jag
    Bestemor skrev 2016-03-31 20:54:52 följande:

Hur klarar du ta hand om barnet du har om du anser att du inte klarar kravet att betala på en spårvagn, utan vill få special behandling av kontrollanterna.

Nu är ju inte det samma sak dock.
    Anonym (Shrek) skrev 2016-03-31 21:26:40 följande:

Du skulle ha frågat om du kunde betala in natura...

Vad menar du nu?
    Anonym (usch) skrev 2016-03-31 21:56:59 följande:

Men usch så otrevliga alla är mot ts! Vad får ni ut av att vara så elaka mot en annan person? Det är väl inte så lätt att veta vad som gäller då det är olika på alla ställen, sen att man kanske får skylla sig själv om man inte kollar upp det är väl en annan sak, men måste man vara så överdrivet hård?

Jag hade också kunnat tro att man åker gratis med barnvagn, eftersom man gör det på buss i Stockholm, men hade väl kanske kollat upp det innan. Man kan ju vara stressad, och är man gravid så är det lätt att glömma då man tänker på annat.

Tyvärr kan du väl inte göra något åt bötern, eftersom man inte åker gratis, men nu vet du ju det, i alla fall..

Tack för ett förstående och bra inlägg! :)
Svar på tråden Arg på västtrafik!!