• Anonym (Ledsen)

Skulle shoppa babykläder- bara gråter

Ursäkta att jag skriver detta patetiska inlägg, men jag blev så ledsen idag.. Jag väntar en liten pojken i sommar och är sååå lycklig över att få barn. Min man gick tillslut med på ett barn men vägrar fler i framtiden.

Idag skulle jag och en väninna shoppa kläder till bebis. Hon tipsade om Kappahls Newbie så vi gick in i den butiken..

Jag trodde jag skulle smälla av när jag såg alla underbara små klänningar! Vita med spets, vita med blå blommor, ljusgula små koftor och en helt fantastiska rosa bodys. Spetsbyxor och vackra filtar..

Jag älskar verkligen kläder och kunde inte se mig mätt på dessa fantastiska plagg! Men jag kunde ju inte köpa dessa.. Det fanns ganska söta kläder för killar men de var inte alls i samma klass och det fanns inte så många.. Tårarna brände bakom ögonen och det gjorde ju inte saken bättre att min väninna gick bananas och fällde kommentaren "åh att få en dotter måste ju vara att vinna på jack pot".

Vi fortsatte turen in på polarn och pyret och även där... Massa underbara flickkläder! Och ganska tråkiga till killar.

Sen gick vi in på NoaNoa och där fanns åter helt fantastiska flickkläder men INGET till pojkar. Jag frågade tjejen i kassan vart de hade pojkkläder men hon såg bara förvånad ut och sa att det endast säljer bebiskläder till flickor.

Lindex gav jag upp.. Murriga tråkiga färger.

Bröt ihop när jag kom hem och känner mig så fruktansvärt avundsjuk! Och det känns så hemskt för jag är så jävla glad över den här graviditeten och vår lilla pojke! Längtar så! Men klädbutikernas utbud fick mig att känna mig som en utböling och att pojkar är underprioriterade tjejer. Att min pojke inte är lila värd att satsa på som en tjej..

Jag vet, det är hormonerna som spökar. Att gråta över kläder är verkligen ett I-lands problem. Men känns så trist att jag som älskar kläder inte kan köpa fina saker till min gosse just för att han är pojke. Och nej, jag kommer inte sätta på min son klänning. Känns inte rätt och min man skulle aldrig gå med på det.

Någon mer som känt samma olust när man ska köpa pojkkläder? Tips på ställen som säljer fina kläder till killar?

• Svar på tråden Skulle shoppa babykläder- bara gråter
  • Anonym (Oh)

Men kära vän, det blir ju vad du gör det till. Klänningar på liggande spädbarn är inte så praktiskt. I övrigt är det väl meningen att affärer som pop inte ska vara könsuppdelade. De flesta kläder passar lika bra till pojkar som flickor. Jag har en av varje och älskar också kläder. Jag har knappast haft svårigheter att köpa till min son men jag ser det också som onödigt med könsuppdelning för spädbarn. Gå in på duns eller villervalla. Jättesöta kläder för barn.

Gläds åt din efterlängtade pojke. Han är pojke men ännu mer ett barn.

• mammalovis

Jag vet inte om jag ska påstå att jag är lyckligare lottad, men efter två flickor fick jag en pojke. Att handla fina kläder till bebisen är mycket svårare, då utbudet på pojksidan är extremt litet. På H&M finns ungefär 3/4 till en flickbebis och resten till pojke. Mest får han ärva tjejernas blåa, svarta, röda och gröna kläder, men annars har det slinkigt ner några skjortbodies och mysbyxor. Mycket randigt blir det. Just nu är det roligare att handla kläder i storlek 92 då utbudet är färgstarkare.

• Anonym (:))

TS, du bär på en efterlängtad bebis. Det här är antagligen bara hormonerna som gör dig lite känslosam. Jag tycker också det är jättekul med kläder. 

Vet inte hur utbudet ser ut i din stad, men det finns ju alltid nätet. Större utbud. 

Tipsar dig om lite märken

MOLO
    Villervalla
    Polarn och Pyret har ju mestadels könsneutralt. Om du inte hittar vad du söker efter i butik så kolla på tradera så hittar du gamla kollektioner.
    Kika in på olika sidor på nätet med märkeskläder och kolla vad det finns. 
    La Redoute, Ellos, och andra sidor har bra budgetkläder. 
    Sen kan du köpa en tröja på "flickavdelningen" också. Din son kommer inte bry sig. ;)

• elyse

Klänningar till en nyfödd är väldigt opraktiskt. Bebisar ska ha body för att det inte ska glipa när man bär på dem. Och ärligt talat, de flesta bebisar både kräks och bajsar utanför blöjan så det är bättre att ladda upp med kläder du inte behöver känna att du vill vara rädd om.

Åhléns har fina kläder. Annars finns ju Villervalla, Molo och MeToo om du vill ha färggranna kläder.

• Anonym (Ledsen)

Hej,

Tack för era svar! <3

Jag vill förtydliga att jag inte sörjer att jag ska få en son. Jag längtar verkligen så efter honom och han är så efterlängtad!

Jag blev mest ledsen för att det kändes så tydligt att man inte satsar på pojkar i samma utsträckning som flickorna i de vanliga butikerna. Det fick mig att känna att "min pojke ör inte lika mycket värd att satsa på

• Anonym (Ledsen)

... Som flickor"..

Känns tråkigt :(

• Anonym (Pojke i magen)

Förstår precis vad du menar, känner samma! Jag har två barn sen innan, en kille och en tjej. Var på UL i början på veckan och fick då veta att det är en liten lillebror i magen. Han är självklart älskad och efterlängtad! Men jag måste erkänna att ur just shoppingsynpunkt så blev jag lite ledsen. Kommer aldrig få köpa de där söta klänningarna och allt annat fint på tjejavdelningen. Till bebisar är ju utbudet till killar extremt tråkigt, väldigt könsneutralt och grått, vitt, beige och lite blått. Såå tråkigt!!
    När de blir äldre blir det ju lite tuffare och lite mer färg, men fortfarande betydligt tråkigare än tjejkläderna. Mycket roligare att handla kläder till dottern än till sonen.
    MEN betyder ju inte att man inte längtar efter sonen i magen bara för att man tycker så.

• Anonym (ja)

Ja det finns helt sjuka söta tjej kläder till bebisar. Men dom är också sjukt opraktiska. Jag har två tjejer och använder dom använder mest strumpbyxor och leggings, joggingbyxor när dom börjar krypa åh gå, body's framför allt, sen långa och kortärmade T-shirt. Min 6 månaders har haft klänning 1 gång, på nyårsafton, då en enkel klänning med fastsydd body under.

Åh letar man lite så finns det massa fint till killar med. Mina barn har 4 sysslingar som vi umgås med mycket, alla killar och dom är så fina jämt!

• Anonym (H)

Du får ju skylla dig själv när du håller fast i löjliga könsroller och könar allting..

Jag kan köpa precis allting och det är askul!

Mitt barn älskar färgglatt och glada figurer och jag skulle aldrig kunna tänka mig att begränsa utbudet baserat på barnets könsorgan och förmodade könsroll!

Det är fasen 2016!

Pojkar kan ha rosa, spets och blommor, jag lovar att snoppen inte trillar av!

• Anonym (Mamma mu)

Ja, jag tror också att det är dina hormoner som spökar. ... kom ihåg att det är väldigt kort tid som du kan klä ditt barn i de söta coola kläder du vill - de får snabbt en egen vilja och den är inte alltid så himla smakfull.

Noa Noa har inte pojkkläder men inte för att pojkar är mindre värda utan för att de är en affär för damkläder precis som det finns klädaffärer för bara män.

Ifall du drömmer om shopping med en dotter, jag har haft många roliga shoppingturer ihop med min ena son som är klädintresserad, till skillnad mot vissa kompisar vars döttrar hatar att köpa ens nödvändiga kläder. Det beror på person mer än kön. Även fast du ursäktar dej i trådstarten så låter det faktiskt illa att du hänger upp dej på en skitsak som att inte få köpa klänningar. Jag tror det ligger en fara i när föräldrar vill ha ett barn av sitt eget kön och köpa rätt sorts kläder och sen ska dottern ha vackert hår att fläta och börja med samma hobby som mamma. (Eller samma med en man som vill ha en pojke som ska spela hockey tex ). Barn är egna individer och inte gulliga tillbehör till föräldrarna. Hoppas dina hormoner lugnar sej och att du kan strunta i såna kommentarer som din väninna sa. Gillar man gulliga klänningar är det förstås jackpott just på DEN punkten att få en dotter men det finns för och nackdelar med båda kön, alla åldrar och framförallt de olika personligheter ett barn kan ha. Du vet att du ska få en kille men inte vilken SORTS liten kille du får!

Svar på tråden Skulle shoppa babykläder- bara gråter