• Anonym (Ledsen)

Skulle shoppa babykläder- bara gråter

Ursäkta att jag skriver detta patetiska inlägg, men jag blev så ledsen idag.. Jag väntar en liten pojken i sommar och är sååå lycklig över att få barn. Min man gick tillslut med på ett barn men vägrar fler i framtiden.

Idag skulle jag och en väninna shoppa kläder till bebis. Hon tipsade om Kappahls Newbie så vi gick in i den butiken..

Jag trodde jag skulle smälla av när jag såg alla underbara små klänningar! Vita med spets, vita med blå blommor, ljusgula små koftor och en helt fantastiska rosa bodys. Spetsbyxor och vackra filtar..

Jag älskar verkligen kläder och kunde inte se mig mätt på dessa fantastiska plagg! Men jag kunde ju inte köpa dessa.. Det fanns ganska söta kläder för killar men de var inte alls i samma klass och det fanns inte så många.. Tårarna brände bakom ögonen och det gjorde ju inte saken bättre att min väninna gick bananas och fällde kommentaren "åh att få en dotter måste ju vara att vinna på jack pot".

Vi fortsatte turen in på polarn och pyret och även där... Massa underbara flickkläder! Och ganska tråkiga till killar.

Sen gick vi in på NoaNoa och där fanns åter helt fantastiska flickkläder men INGET till pojkar. Jag frågade tjejen i kassan vart de hade pojkkläder men hon såg bara förvånad ut och sa att det endast säljer bebiskläder till flickor.

Lindex gav jag upp.. Murriga tråkiga färger.

Bröt ihop när jag kom hem och känner mig så fruktansvärt avundsjuk! Och det känns så hemskt för jag är så jävla glad över den här graviditeten och vår lilla pojke! Längtar så! Men klädbutikernas utbud fick mig att känna mig som en utböling och att pojkar är underprioriterade tjejer. Att min pojke inte är lila värd att satsa på som en tjej..

Jag vet, det är hormonerna som spökar. Att gråta över kläder är verkligen ett I-lands problem. Men känns så trist att jag som älskar kläder inte kan köpa fina saker till min gosse just för att han är pojke. Och nej, jag kommer inte sätta på min son klänning. Känns inte rätt och min man skulle aldrig gå med på det.

Någon mer som känt samma olust när man ska köpa pojkkläder? Tips på ställen som säljer fina kläder till killar?

• Svar på tråden Skulle shoppa babykläder- bara gråter
  • Seven Costanza
    879214 skrev 2016-04-02 09:53:39 följande:

jag håller med om att tjej-bebiskläder är supersöta MEN jag förstår inte hur du kan tycka kill-bebiskläder är tråkiga? jag har en liten kille och är SÅ glad för det (även om jag nångång gärna vill få en dotter också), han har massa tuffa kläder i härliga färger (mkt blått o grönt) och han ser inte alls liksom dyster o tråkig ut utan snarare riktigt cool ut. Flickor är väl mer "söta" och pojkar mer "tuffa" iaf i min värld när det kmr till kläder. Det är lätt att tröttna på "söta" kläder lika väl som man kan tröttna på "tuffa" kläder. Att utbudet är mindre för pojkar känner jag också åtminstone hos de stora kedjorna men vrf inte kolla på nätet också? Finns huur mkt snyggt som helst! jag är SÅ stolt att jag har en liten kille, fattar inte vrf det är att vinna på lotto att få en flicka men inte när de gäller pojke, det är lika mkt lotto oavsett kön, tkr jag iaf.

Fast jag som inte alls tycker att en pojkBEBIS ska behöva se "tuff" eller "cool" ut bara för att jag inte vill klä honom i volanger och rosetter tycker att utbudet för pojkar är betydligt snävare. Jag gillar t ex inte starka färger, men nästan allt i pastellfärger har rosetter och sådant så det är svårare att hitta sådant som JAG tycker är fint som inte är tydligt tänkt för flickor.

Däremot håller jag med om att det är väldigt irriterande med dem som måste påstå att det är så mycket roligare med en flicka - ja just shoppingen kanske, men det är ju ingen riktig anledning att vilja ha en flicka hellre än en pojke, och det är störigt att vissa tror att man hellre ville haft en flicka bara för att man tycker att det borde satsas mer på det icke tydligt flickbetonade klädutbudet.
  • Bf29okt

Kolla Instagramkontot inspirationforpojkar . Massa med bra tips på pojkkläder .

Personen bakom visar verkligen att pojkkläder inte e tråkiga!

• Bf29okt
    Anonym (Mäh) skrev 2016-04-02 09:21:31 följande:

Ursäkta mig, men alla ni som yrar om skillnaden mellan flick och pojkkläder som om det vore viktigt; Det är ett barn ni väntar, inte en påklädningsdocka. En liten levande människa som är fullständigt beroende av er för ALLT, inte en leksak som ska kläs på och visas upp för andra för beundran. En människa som är mer än ett objekt för ert välbefinnande.

Väx upp.

Håller med
  • hallonhopp

Jag väntar mitt andra barn och han är en pojke och jag är precis som du jätteglad för att det är just han som ska komma till oss. Han kommer få ha en ärvda kläder från storasyster. Inte regelrätta klänningar men tunikor, bodies med blommor, tajts med spets kommer användas på honom också. Jag har mest neutrala kläder i alla möjliga färger kvar från dottern men som sagt finns en del puttinuttigt även från henne som jag tycker funkar bra för båda könen. Han har också tex fått ett set med en body och byxor i vitt med röda hjärtan som säkert vissa tycker är tjejig men som för mig funkar lika bra på båda könen. Jag planerar att köpa en gullig liten dräkt med blå blommor till honom också för jag tycker just att bäbisar ska få vara gulliga, mjuka och veka för de är just bäbisar och inte i första hand pojkar eller flickor. Jag hatar skjortor med krage, överdrivet tuffa tryck, sportkläder osv för bäbisar så det blir det inte om vi inte får det som present. Det finns så mycket som funkar för alla bäbisar att jag inte ser det som någon inskränkning att hoppa detta. 

Det enda jag brukar ha lite mer könat är finkläder men det ska fortfarande vara bekvämt och lekvänligt (från när barnet rör på sig) så inga extrema rysch-pyschklänningar och kostymer men gärna en fin blus och kjol eller klänning till en med snippa och kanske en sjömansdräkt till en med snopp.

• Seven Costanza
    hallonhopp skrev 2016-04-02 10:37:35 följande:

Jag väntar mitt andra barn och han är en pojke och jag är precis som du jätteglad för att det är just han som ska komma till oss. Han kommer få ha en ärvda kläder från storasyster. Inte regelrätta klänningar men tunikor, bodies med blommor, tajts med spets kommer användas på honom också. Jag har mest neutrala kläder i alla möjliga färger kvar från dottern men som sagt finns en del puttinuttigt även från henne som jag tycker funkar bra för båda könen. Han har också tex fått ett set med en body och byxor i vitt med röda hjärtan som säkert vissa tycker är tjejig men som för mig funkar lika bra på båda könen. Jag planerar att köpa en gullig liten dräkt med blå blommor till honom också för jag tycker just att bäbisar ska få vara gulliga, mjuka och veka för de är just bäbisar och inte i första hand pojkar eller flickor. Jag hatar skjortor med krage, överdrivet tuffa tryck, sportkläder osv för bäbisar så det blir det inte om vi inte får det som present. Det finns så mycket som funkar för alla bäbisar att jag inte ser det som någon inskränkning att hoppa detta. 

Det enda jag brukar ha lite mer könat är finkläder men det ska fortfarande vara bekvämt och lekvänligt (från när barnet rör på sig) så inga extrema rysch-pyschklänningar och kostymer men gärna en fin blus och kjol eller klänning till en med snippa och kanske en sjömansdräkt till en med snopp.

Precis detta jag också känner. Har du några tips på var man hittar fina gulliga mjuka kläder som passar både pojkar och flickor? Har hittat en del på newbie men det är mest grått och beige tycker jag. Jag tycker om pastellfärger samt marinblått och äppelgrönt.
  • Anonym (Drömmen)

Jag lever nog drömmen då, som har två små tvillingflickor. Jag tycker också att det är såå sött med små, pastelliga välsydda flickkläder. Blir fortfarande lite tagen av allt fint man ser på flickbebisavdelningarna.

Men, jag kan bara berätta att drömmarna ser sällan lika lyckliga ut i verkligheten. Våra flickor är såklart otroligt söta vad de än har på sig och det första halvåret har varit så extremt stressigt att vi uteslutande klätt dem i pyjamasar!! Man hinner inte botanisera bland blommor och spets när man ska mata, amma, pumpa och slita dygnet runt. Så, så hade vi det. Kan tipsa om att Kappahl har tvåpack pyjamasar av bra kvalitet ????

Nu är flickorna snart ett och jag har lite mer tid att shoppa och klä dem. Men uteslutande blir det bekväma t-shirts och byxor i klara, glada färger som är sköna att leka i och lätta att ta på. Man måste ju ändå byta flera gånger om dagen för det mesta. De är jättesöta i både blått, grönt, rosa, gult osv...

Tankar och drömmar är just tankar och drömmar. En lycklig verklighet får andra värden :)

• Anonym (mor)

OT typ Jag har två döttrar men jag är helt ointresserad av kläder och mode så mina tjejer har bara haft bekväma och lättskötta kläder. Idag är de vuxna och tar "skadan igen" genom att handla kläder i ENORM omfattning och bägge två har typ 20-30 klänningar

• Loriyana

Jag tycker faktiskt det har blivit LITE bättre utbud i Sverige. Men om du vill ha verkligt söta pojkkläder rekommenderar jag dig att titta på utländska sajter. Jag var gravid på Irland och fanns hur mycket som helst gulligt för pojkar! Här i Sverige förstår jag att man som gravid kan bli något deprimerad.

• Anonym (mor)

Min filosofi när jag hade flickorna små var "typ" att de skulle ha kläder som var lekvänliga och som tålde många tvättar. ALDRIG någonsin uttalade jag orden att de inte skulle smutsa ner sig.

• Vinterliljan

Barn är mer än kläder och visst finns det fina och tuffa kläder även till pojkar. Men det finns absolut mer varierande kläder till flickor och så är det ju även i klädaffärer för vuxna. Men som sagt, barn är mer än kläder. Inse det.

Svar på tråden Skulle shoppa babykläder- bara gråter