• Anonym (Ledsen)

Skulle shoppa babykläder- bara gråter

Ursäkta att jag skriver detta patetiska inlägg, men jag blev så ledsen idag.. Jag väntar en liten pojken i sommar och är sååå lycklig över att få barn. Min man gick tillslut med på ett barn men vägrar fler i framtiden.

Idag skulle jag och en väninna shoppa kläder till bebis. Hon tipsade om Kappahls Newbie så vi gick in i den butiken..

Jag trodde jag skulle smälla av när jag såg alla underbara små klänningar! Vita med spets, vita med blå blommor, ljusgula små koftor och en helt fantastiska rosa bodys. Spetsbyxor och vackra filtar..

Jag älskar verkligen kläder och kunde inte se mig mätt på dessa fantastiska plagg! Men jag kunde ju inte köpa dessa.. Det fanns ganska söta kläder för killar men de var inte alls i samma klass och det fanns inte så många.. Tårarna brände bakom ögonen och det gjorde ju inte saken bättre att min väninna gick bananas och fällde kommentaren "åh att få en dotter måste ju vara att vinna på jack pot".

Vi fortsatte turen in på polarn och pyret och även där... Massa underbara flickkläder! Och ganska tråkiga till killar.

Sen gick vi in på NoaNoa och där fanns åter helt fantastiska flickkläder men INGET till pojkar. Jag frågade tjejen i kassan vart de hade pojkkläder men hon såg bara förvånad ut och sa att det endast säljer bebiskläder till flickor.

Lindex gav jag upp.. Murriga tråkiga färger.

Bröt ihop när jag kom hem och känner mig så fruktansvärt avundsjuk! Och det känns så hemskt för jag är så jävla glad över den här graviditeten och vår lilla pojke! Längtar så! Men klädbutikernas utbud fick mig att känna mig som en utböling och att pojkar är underprioriterade tjejer. Att min pojke inte är lila värd att satsa på som en tjej..

Jag vet, det är hormonerna som spökar. Att gråta över kläder är verkligen ett I-lands problem. Men känns så trist att jag som älskar kläder inte kan köpa fina saker till min gosse just för att han är pojke. Och nej, jag kommer inte sätta på min son klänning. Känns inte rätt och min man skulle aldrig gå med på det.

Någon mer som känt samma olust när man ska köpa pojkkläder? Tips på ställen som säljer fina kläder till killar?

• Svar på tråden Skulle shoppa babykläder- bara gråter
  • Anonym (mor)

Jag tycker det finns massor med fina pojkkläder! På mitt lokala HM är pojkavdelningen lika stor som tjejdelen.

• Voodoodoll
    Anonym (mor) skrev 2016-04-03 07:23:30 följande:
    Men är det så illa verkligen? Jag och mina två vuxna döttrar diskuterar om ditten och datten hela tiden och när vi pratat om feminism så har vi alla tre enats om att feminister är vi INTE och att det är männen som är i underläge. Kanhända att det i företagstoppar är mest män men det beror i så fall på att män samarbetar och kan hjälpa varandra medan kvinnor hugger varandra i ryggen så fort tillfälle gives(?!)
    Hur kan ni som kvinnor vara i överläge när ni systematiskt våldtas dagligen, har sämre löner och prioriteras lägre inom vården bara för att nämna några exempel?
  • Anonym (ja)
    Anonym (AC) skrev 2016-04-03 07:26:06 följande:

Det var ditt inlägg till barnlös som var onödigt.

Jag skrev inte till henne, utan till dig. Håll koll på användare.
  • Anonym (mor)
    Voodoodoll skrev 2016-04-03 07:45:16 följande:
    Hur kan ni som kvinnor vara i överläge när ni systematiskt våldtas dagligen, har sämre löner och prioriteras lägre inom vården bara för att nämna några exempel?
    "Våldtas dagligen"? Nja de flesta av oss är det inte en kotte som ens lägger ett lillfinger på om vi inte väljer det. Om det är så att kvinnor har lägre lön för samma arbete så är det dags att lära sig löneförhandla och visa lite framfötter.

• Anonym (AC)
    Anonym (ja) skrev 2016-04-03 07:46:22 följande:
    Jag skrev inte till henne, utan till dig. Håll koll på användare.
    Det förstod jag med, men den första onödiga kommentaren skrev du till barnlös. Punkt.
  • Anonym (ja)
    Anonym (AC) skrev 2016-04-03 08:21:49 följande:

Det förstod jag med, men den första onödiga kommentaren skrev du till barnlös. Punkt.

Nej. Det första jag skrev skrev jag till dig. Sen svarade hon på min kommentar till dig och då svarade jag henne. Punkt. Det var en annan användare som skrev första kommentaren till henne som du skrev var onödig.
  • Voodoodoll
    Anonym (mor) skrev 2016-04-03 08:15:29 följande:
    "Våldtas dagligen"? Nja de flesta av oss är det inte en kotte som ens lägger ett lillfinger på om vi inte väljer det. Om det är så att kvinnor har lägre lön för samma arbete så är det dags att lära sig löneförhandla och visa lite framfötter.

Det kanske inte är just du som våldtas, men kvinnor våldtas ju dagligen för det.
  • miela33

Har inte läst här. Men kände exakt samma när jag vänta min son. Idag är han 5 o känner att utbudet är betydligt bättre ju större dom blir. Fick en dotter för 4 mån sen o tyckte det skulle bli så kul o shoppa t henne. Men det är bara dassiga färger tycker jag. Gick till stan o kom hem tomhänt o var så ledsen o besviken. kanske de inte har med könet att göra utan är hormonbaserat?

• Melisande

Tur att man syr själv. Då får man det man vill ha.

• Anonym (Moa)
    Anonym (mor) skrev 2016-04-03 07:23:30 följande:
    Men är det så illa verkligen? Jag och mina två vuxna döttrar diskuterar om ditten och datten hela tiden och när vi pratat om feminism så har vi alla tre enats om att feminister är vi INTE och att det är männen som är i underläge. Kanhända att det i företagstoppar är mest män men det beror i så fall på att män samarbetar och kan hjälpa varandra medan kvinnor hugger varandra i ryggen så fort tillfälle gives(?!)
    Jag är kvinna och civilingenjör, dvs jag jobbar i ett klassiskt mansyrke.

Ja, det är så illa vi är inte jämställda i samhället ännu, vi har en bit kvar.

Testa att prata med en kvinna som jobbar inom byggbranschen också.
  • ArthurDent
    Mintprallina skrev 2016-04-02 21:32:23 följande:

Jag vill inte ha chockrosa till dottern och bajsgrönt till sonen. Jag vill ha mintgrönt, duvblått, ljusgult, ljusorange, aprikos och hallonrött.. Helt omöjligt att hitta om man inte djupsöker på internet..

Kanske får starta en egen butik :)

Jaaa, gör det! Jag köper... !
  • Anonym (mor)
    Voodoodoll skrev 2016-04-03 08:36:50 följande:
    Det kanske inte är just du som våldtas, men kvinnor våldtas ju dagligen för det.
    Förvisso om man ser det globalt men jag tycker den svenske mannen här hemma i gamla Svedala är en rätt trevlig prick för det mesta. Jag har ALDRIG stött på ngn "mansgris" i hela mitt liv. Bara snälla grabbar som utan att tveka en sekund dammsuger och stryker och tar ansvar för barn, bil och borrmaskin.
  • Björnmossa

Min lille son är vackrare än all världens flickor. Det kvittar vad de har på sig, alla bleknar bredvid honom. Din pojke blir nog nästan lika ljuvlig.

• Anonym (2 pojkar)

har två grabbar och jag förstår precis vad du menar. Skittrist utbud till pojkar oftast, men tycker villervalla har en del fint, sen finns nextdirect.com de har jättefina kläder till pojkar, zara.com har oxå mkt fint. Jag tror hormonerna spelar en ett spratt oxå för jag tycker aldrig jag hittat nåt fint åt grabbarna innan de fötts, men när jag inte har en liten så ser jag hur mkt fina killkläder som helst. 

Killkläderna blir finare när du kommer upp i strl tycker jag. 

• Anonym (pojkmamma)

Har tre killar. Ja, jag tycker det är svårt att hitta snygga pojkkläder i glada färger. Men det finns. Man får ibland anstränga sig lite men man blir desto gladare när man hittar nåt snyggt. 

Klänning på en nyfödd?? Usch vad opraktiskt. Vem vill ha det?

Det trista är när man får presenter. Blått, blått, blått. Murriga dystra färger. Men handlar man själv så blir det bra. 

Svar på tråden Skulle shoppa babykläder- bara gråter