• Mooomin

mjölkproteinallergi, lite hjälp tack!

bf2014 skrev 2016-04-03 12:17:20 följande:

Vi fick även rådet att smörja med kortison på de eksemen som är värst nu, armar och ben. Och smörja med fet kräm på övriga ställen. Ansiktet är oxå ett jobbigt ställe där han får eksem/utslag.. Hur länge ska man behöva hålla på med kortison och feta krämer? För om det nu är mjölkproteinallergi då ska alltså utslagen försvinna? Vi ska höras av nästa v då det gått två v, så jag får ju ta upp allt sånt jag undrar över då såklart men tänkte bara kolla lite med andra som har erfarenhet.

Det är viktigt att även smörja exemen med fet kräm. Kortison är extremt uttorkande, smörj med det först, låt verka i ca 30 min och smörj sedan med fet kräm överallt. Alternativt först en lotion, sedan kortison och efter den fått verka, en fet mjukgörande kräm.
  • Mooomin

Är det helt säkert att det är mp-allergi? De misstänkte det på våran son med men det visade sig vara hund/ägg-allergi samt att utslagen inte berodde på det utan det var exem men det såg bara inte ut som "klassiskt" exem brukar göra..

bf2014 skrev 2016-04-03 16:57:22 följande:

Ah ok! Ja här är det mest eksem och utslag och lite gasig mage..

• Mooomin

Samma här. Man lessnar lite, men det hjälper ju! :)

bf2014 skrev 2016-04-05 12:29:22 följande:

Ja nu gör vi så att först smörjer vi med en olja, sen kortison, och sen efter det kräm.. 2 ggr dagligen. Phu!

Svar på tråden mjölkproteinallergi, lite hjälp tack!