Anonym (hemskt) skrev 2016-04-04 18:58:05 följande:
Jaha jag trodde det var att man aldrig kunde hantera alkohol, oavsett om man mår bra eller dåligt. Men när jag är glad innan jag börjar dricka så går det ju oftast bra. Jag dricker alltid mycket men kan oftast kontrollera mig själv. Men jag dricker ofta 35 cl sprit på förfesten och när vi är ute så kanske två drinkar, en shot och en öl, men ibland träffar man folk som bjuder osv och DÅ tappar jag kontrollen. Eller om jag glömt äta innan osv eller är väldigt ledsen. Men de allra flesta gånger så går det ju bra. Så jag håller med om att jag har ett problem och missbrukar alkohol ibland, men jag tycker inte jag är en alkoholist och föredrar iallafall inte att använda det ordet för det känns bara tungt och negativt eller hur jag ska säga. Och hur mycket det än låter som en bortförklaring så har jag inte förtjänar hamna i fyllecell alla gånger. Jag kan gå vingligt, prata sluddrigt eller bara "högljudd" men jag är fortfarande så med att jag helt klart kan åka hem om dom ber mig om det istället. Och har fått höra två senaste gångerna "vi känner igen dig" och tar därför ett beslut att kasta in mig i en fyllecell. Jag har tröttnat så och är ju därför inte trevlig heller och det är nog också ett problem. Men för att bli omhändertagen tycker jag man inte ska kunna gå, spy mycket och vara helt borta (dvs inte kunna ta hand om sig själv och vara en fara) och det har hänt typ två av sex gånger.
Här har du kriterierna för missbruk(samtliga substanser).
Upprepat bruk som leder till att individen
misslyckas med att fullgöra sina skyldigheter på arbetet, i skolan eller i hemmet. Upprepat bruk i situationer som medför
betydande risk för fysisk skada ( t ex rattfylleri). Upprepade
problem med rättvisan då personen varit påverkad. Fortsatt bruk trots
ständiga eller återkommande problem av social eller mellanmänsklig natur orsakade eller förstärkta av berusning.
Och det räcker att du uppfyller en av dessa de senaste 12 månaders perioden, så är det missbruk.
Som jag ser det är du snubblande nära att vara på alla fyra, men utan problem uppfyller du två av dessa.
Sen vara orolig för tvångsvård behöver du inte vara.
Då måste du bli bra mer destruktiv i ditt beteende.
Så jag föreslår du söker för dina problem.