• Annita

Ungjävlar på lekland!

Shevi1 skrev 2018-07-01 10:56:30 följande:

Tror ändå att 7 åringar kan säga vad som har hänt ifall något skulle hända barnet.

Men "vad som hänt"? Det viktigaste är väl att inget händer? Som jag skrivit i den andra leklands-tråden, jag tycker inte att en sjuåring är mogen att passa ett mindre barn, det är ett väldigt stort ansvar att lägga på ett barn som faktiskt är ganska litet själv.

Varför är det så viktigt för dig att få sitta i soffan och slippa hålla koll på dina barn?
  • Annita
    Shevi1 skrev 2018-07-01 12:10:05 följande:
    För jag kanske hade en dålig dag och vad är det värsta som kan hända.
    Har man en dålig dag tycker jag inte man ska åka till ett lekland med en treåring. En åttaåring och en tioåring, exempelvis, kan leka tillsammans och föräldern kan sitta i en soffa och dricka kaffe på såväl en bra som dålig dag.

Ja, vad kan hända. Treåringen kan givetvis skada sig eller bli illa behandlad av andra barn, tex. Har svårt att tänka mig att det kan hända en dödsolycka, om det nu är där du drar gränsen...?
  • Annita
    Shevi1 skrev 2018-07-01 12:52:52 följande:

Men tror du inte sjuåringen skyddar ett litet barn??

Tror alldeles säkert att en ansvarsfull sjuåring gör sitt bästa. Men som jag redan skrivit: sju år är inte så gammalt, och det är ett stort ansvar att lägga på ett barn. Barn har tex inte samma konsekvenstänk som vuxna: "om vi går den här vägen kan si eller så hända". Det är en av anledningarna till att man inte bör cykla själv i trafiken före tolv års ålder.

Så kort sagt svarar jag nej, jag tror inte sjuåringar klarar att i alla lägen skydda ett litet barn.
Svar på tråden Ungjävlar på lekland!