• Anonym (Ts)

Lära sig äta fisk

Hatade fisk (all fisk) som barn. Minns inte hur det smakade eller vad det var som var så äckligt, men jag vägrade äta det. Har inte smakat en fiskbit på många många år och har aldrig köpt eller tillagat fisk själv.

Nu funderar jag på om jag borde lära mig att äta fisk men jag vet inte hur man börjar. Vad ska jag ta för fisk och hur ska jag tillaga den?

Mina kriterier är att det ska vara miljövänligt och ekologiskt hållbart (dvs ingen fisk som är hotad, eller där fisket förstör miljön på olika sätt) nyttigt (dvs Inga egenfiskade insjöfiskar) och jag vill inte behöva pilla med några ben. Existerar sådan fisk?

• Svar på tråden Lära sig äta fisk
  • Rocket Mania

En idé är ju att du går till en bra fiskrestaurang och avnjuter en god middag. Bra tillagad fisk är bland det godaste som finns medan dåligt tillagad dito är hemskt.

• Anonym (Ts)

Bra idé men jag vill prova hemma först. Har ingen aning om hur jag kommer reagera, kanske avskyr jag det än och blir illamående eller något.

• Rocket Mania
    Anonym (Ts) skrev 2016-04-05 12:13:12 följande:
    Bra idé men jag vill prova hemma först. Har ingen aning om hur jag kommer reagera, kanske avskyr jag det än och blir illamående eller något.
    Ja jag förstår hur du tänker. Men tänk om du lagar till en usel fiskrätt och så går du och tror att du inte gillar det?!

Gå tillsammans med någon annan då som du kan byta rätt med om du inte gillar det?
  • Fia 28
    Rocket Mania skrev 2016-04-05 12:09:42 följande:

En idé är ju att du går till en bra fiskrestaurang och avnjuter en god middag. Bra tillagad fisk är bland det godaste som finns medan dåligt tillagad dito är hemskt.

Jag håller med. Det är lätt att misslyckas med fisk så om du aldrig ens tillagat fisk förut så är det ju inte så stor chans att det blir bra tyvärr. 

Något enkelt är förståss lax i ugn med såndär abbas citronsås. Benfria laxbitar är ju inte svårt att få tag på och bara att lägga i form och hälla såsen ovanpå och in i ugn.
  • Anonym (Mums)

Köp rödspätta. Panera filéerna i mjöl blandat med ströbröd och salt, peppar samt rivet citron skal. Stek på ganska hög värme i ett par minuter per sida. Njut!

• Dr Nail

Ett tips är att inte göra nåt komplicerat. Köp rökt lax och gör en macka. Enkelt och svårt att ogilla.

• Anonym (Ts)

Vad är det som brukar gå fel vid tillagning av fisk? För mycket stekt, för lite stekt, eller vad län det vara? Jag är ganska bra på att laga mat i övrigt och brukar lyckas bra med det mesta.

Tror att jag som första försök vill hålla fisken ganska separat från annat. Typ ta en fiskbit till något, inte blanda in den i en sås eller något. Är det lax som gäller då eller? Hur är lax ur miljösynpunkt?

• Anonym (Mums)
    Anonym (Ts) skrev 2016-04-05 12:46:40 följande:

Vad är det som brukar gå fel vid tillagning av fisk? För mycket stekt, för lite stekt, eller vad län det vara? Jag är ganska bra på att laga mat i övrigt och brukar lyckas bra med det mesta.

Tror att jag som första försök vill hålla fisken ganska separat från annat. Typ ta en fiskbit till något, inte blanda in den i en sås eller något. Är det lax som gäller då eller? Hur är lax ur miljösynpunkt?

Rödspätta är mitt svar. Bra ur miljösynpunkt. Ofta blir fisken torr och smaklös.
  • Fia 28
    Anonym (Ts) skrev 2016-04-05 12:46:40 följande:

Tror det är vanligast att steka för mycket och krydda för lite. Fisk kräver en del kryddor för att smaka något. Lax känns som en ganska neutral fisk att börja med. 
  • flygrl

Fisk ska lagas till varsamt för undvika den blir torr & tråkig. Jag tycker den e perfekt när den e liksom "skivig" och på gränsen till rå kärna.

Nu vet jag inte med alla eko krav mm. men en bit laxfile (finns ju färdig styck förpackad) varsamt stekt i pannan e ju hur gott som helst serverad med några kokta potatisar och tex. gröna ärter.

Vill man inte fixa en enkel ört creme fraiche till funkar det minst lika bra med bara lite brynt smör direkt ur stekpannan över fisken. För min del får laxen gärna va lite rå i mitten ;)
    En god & nyttig måltid.

Svar på tråden Lära sig äta fisk