Anonym (Ts) skrev 2016-04-23 12:41:05 följande:
Har provat lax nu och gillar det! Första gången smakade jag en pyttepyttebit vid en buffé. Den smakade typ inget så jag blev modigare. Köpte laxfilé och första gången skar jag den i lite mindre bitar, la på creme fraishe blandat med örter och smulad fetaost och tomatklyftor, och körde 15 minuter i ugnen. Famlade lite i mörkret, var första gången jag lagade fisk. Men det blev helt ok. Nästa gång stekte jag en filé typ 3 min på varje sida, åt med potatis och ärtsås. Blev en riktig hit, jättegott blev det.
Så nu tänkte jag prova vidare med fler fiskar. Kanske torsk? Hur lagar man lättast det och vad serverar man till? Äggsås är ju klassiskt men jag är allergisk mot ägg så det går inte. Andra förslag?
Roligt höra du gillade lax.
Torsk e en riktig delikatess och också lätt laga till. MEN man måste va lite försiktig i tillagningen då den inte e lika fet som lax & därför lätt kan bli torr och tråkig.
Smörstek torskfilé som du stekte laxen MEN med örnkoll så den inte blir överstekt (mindre fet som sagt). Ärter och potatis blir gott till även här och brynt smör till direkt ur pannan en perfekt "sås". Vill man ha en mer avancerad sås e ju en klassisk sk beurre blanc till sjukt gott.
Nåt som e kanongott e knaperstekt bacon till. Helst tärnat bacon eller i små bitar. Ger en fin rökt smakbrytning till den milda torsken.
Finns många andra sätt laga torsk förstås men det här va lite enkla men goda basic varianter.