• Anonym (Ts)

Lära sig äta fisk

Hatade fisk (all fisk) som barn. Minns inte hur det smakade eller vad det var som var så äckligt, men jag vägrade äta det. Har inte smakat en fiskbit på många många år och har aldrig köpt eller tillagat fisk själv.

Nu funderar jag på om jag borde lära mig att äta fisk men jag vet inte hur man börjar. Vad ska jag ta för fisk och hur ska jag tillaga den?

Mina kriterier är att det ska vara miljövänligt och ekologiskt hållbart (dvs ingen fisk som är hotad, eller där fisket förstör miljön på olika sätt) nyttigt (dvs Inga egenfiskade insjöfiskar) och jag vill inte behöva pilla med några ben. Existerar sådan fisk?

• Svar på tråden Lära sig äta fisk
  • Anonym (Spätt)

Jag skulle inte rekommendera rödspätta till en oinvigd faktiskt. Den har lite för mycket "smak", samma med makrill. Jag skulle köra på abborre faktiskt. Eller i nödfall torsk eller lax.

• Anonym (Ts)

Är det stor skillnad i smak på olika märken av laxfile? Kollade runt lite i min lokala lilla konsum och där fanns endast coop laxfileer, både frysta och vakuumpackade. Coop är ju inte känt för hög kvalitet direkt, så jag kanske borde kolla en annan affär?

Finns någon risk att man blir dålig i magen av felaktigt lagad fisk, som med kyckling, eller är det safe?

• No Logo

Nu finns det skrei (extragod torsk) i butikerna.

Ånga eller koka en bit och servera med kokt potatis samt knaperstekt bacon ovanpå.

Baconsmaken kan ju göra att det känns lite mer hemtamt första gången : )

• Anonym (Fish dicks)

Fi dong! Jag är också fiskhatare. Klarar inte av stanken eller konsistensen, vare sig från fisk eller skaldjur. Tänkte absolut inte tillföra något mer till tråden än det faktum att du inte är ensam.

Jag försöker prova nya fiskrätter någon gång om året, men det är fan svårt. Har hittills inte stött på något som jag inte klökts av så fort jag får det i munnen.

• Fia 28
    Anonym (Ts) skrev 2016-04-05 14:27:25 följande:

Är det stor skillnad i smak på olika märken av laxfile? Kollade runt lite i min lokala lilla konsum och där fanns endast coop laxfileer, både frysta och vakuumpackade. Coop är ju inte känt för hög kvalitet direkt, så jag kanske borde kolla en annan affär?

Finns någon risk att man blir dålig i magen av felaktigt lagad fisk, som med kyckling, eller är det safe?

Färsk är ju alltid bäst. En underkokt fisk blir du inte sjuk av.
  • Anonym (J)

Jag skulle inte tipsa dig om en stekt fiskrätt eftersom när man steker fisken smakar det oftast "extra mkt fisk". Vad gillar du för slags mat, husmanskost, kryddstarkt...? Något som är enkelt är att köpa frysta laxfiléer och lägga dem i foliepaket med lite olivolja eller smör, vårlök, och kanske lite rotfrukter. Krydda med salt och citronpeppar. Sen bakar du det i ugn tills fisken är klar.

Eller gör en sås. Köp rökt lax och blanda med en sås på grädde, lite tomatpuré, fiskbuljong, peppar och salt och citron. Servera till pasta.

Ett annat alternativ är att koka torsk och servera med äggsås och potatis.

• Anonym (Gillar fisk)

Köpte färsk skrei på Coop igår. På den stod det "13 min i ugn i 175 grader". Blev perfekt! Jag hade bara på lite citronpeppar, och åt kokt potatis o romsås till. Jätteenkelt!

• sextiotalist

Jag rekommenderar lax. Man kan köpa frysta laxkuber på t.ex ICA.
    Så mitt tips är att du tar några kuber, ta en god creme fraishesås (någon med örter t.ex) lägger kuberna på ett fat, så många du våga äta, salta och peppra, över med såsen, in i ugnen och låt det stå tills fisken är ljust rosa rakt igenom.
    Servera med potatis (i den form du tycker bäst om)
    Fördelar, du kan ta en väldigt liten mängd, ingen mat som du behöver slänga i större mängd (det som finns kvar i påsen behåller du infrusen, äter upp vid tillfälle eller ger bort).
    Spätta är inget jag rekommenderar för de som är ovana vid fisksmaken (jag älskar spätta i alla dess former)

• Tow2Mater

Friterade benfria vita tunna fiskfileer har väl så neutral smak man kan hitta. Smakar som chips ;) Panera filéerna i mjöl blandat med ströbröd och salt, peppar. Och fritera. (Men det krävs kanske att du inte är helt nyborjare på fritering som metod.)

• Tösabitens

Jag har lärt min fiskhatande sambo att tycka om det!

I början lagade jag fisk till mig och vi såg till att det fanns matlådor till honom (ifall det inte gick att äta)!

I början åt vi mycket stekt lax då det är lite matigare är ex. Torsk (glöm inte att stänka en bit citronsaft på, det tar bort en stor del av den distinkta fisksmaken) tillsammans med potatis och sås på créme fraiche och kryddan persillade!

När han vant sig lite mer började jag laga annan fisk än lax och gjorde då fiskgratäng bland annat vilket var en stor hit!

Min slutsats efter ett år är att ha mycket sås till i början om smaken är ett problem, ha alltid citron tillgängligt och försök att krydda fisken ordentligt så att smaken från fisk minskar!

PS. Min pojkvän är nu i utlandet ett halvår och gnäller tillochfrån över att inte få äta god fisk ;)

• Tow2Mater

Eller börja med att servera surströmming, så kommer han att tycka all annan fisk efter det är en barnlek ;)

Tösabitens; persillade, är det persilja?

• Anonym (J)
    Tow2Mater skrev 2016-04-07 03:06:18 följande:

Eller börja med att servera surströmming, så kommer han att tycka all annan fisk efter det är en barnlek ;)

Tösabitens; persillade, är det persilja?

Persillade är en krydd/örtblandning med bland annat persilja i :)
  • Anonym (Ts)

Har provat lax nu och gillar det! Första gången smakade jag en pyttepyttebit vid en buffé. Den smakade typ inget så jag blev modigare. Köpte laxfilé och första gången skar jag den i lite mindre bitar, la på creme fraishe blandat med örter och smulad fetaost och tomatklyftor, och körde 15 minuter i ugnen. Famlade lite i mörkret, var första gången jag lagade fisk. Men det blev helt ok. Nästa gång stekte jag en filé typ 3 min på varje sida, åt med potatis och ärtsås. Blev en riktig hit, jättegott blev det.

Så nu tänkte jag prova vidare med fler fiskar. Kanske torsk? Hur lagar man lättast det och vad serverar man till? Äggsås är ju klassiskt men jag är allergisk mot ägg så det går inte. Andra förslag?

• modsey

ser att du testat lax, det är en bra fisk med len god smak och lätt att variera.
    Nu är det skreisäsong, det är otroligt gott. Ånga eller koka den och strö strimlad bacon över, servera med någon god vitvinssås och pressad potatis.
    Sen har du ju marulk som är en riktigt fin fisk med lite mer köttig struktur.
    Något annat som är gott är pankopanerade fiskbiffar. Du gör en "smet" av ex lax och torsk och kryddar ( finns massa recept på nätet) så formar du biffar av dem, panerar och steker. Ät som hamburgare eller med pressad potatis och romsås.

• flygrl
    Anonym (Ts) skrev 2016-04-23 12:41:05 följande:

Har provat lax nu och gillar det! Första gången smakade jag en pyttepyttebit vid en buffé. Den smakade typ inget så jag blev modigare. Köpte laxfilé och första gången skar jag den i lite mindre bitar, la på creme fraishe blandat med örter och smulad fetaost och tomatklyftor, och körde 15 minuter i ugnen. Famlade lite i mörkret, var första gången jag lagade fisk. Men det blev helt ok. Nästa gång stekte jag en filé typ 3 min på varje sida, åt med potatis och ärtsås. Blev en riktig hit, jättegott blev det.

Så nu tänkte jag prova vidare med fler fiskar. Kanske torsk? Hur lagar man lättast det och vad serverar man till? Äggsås är ju klassiskt men jag är allergisk mot ägg så det går inte. Andra förslag?

Roligt höra du gillade lax.
    Torsk e en riktig delikatess och också lätt laga till. MEN man måste va lite försiktig i tillagningen då den inte e lika fet som lax & därför lätt kan bli torr och tråkig.

Smörstek torskfilé som du stekte laxen MEN med örnkoll så den inte blir överstekt (mindre fet som sagt). Ärter och potatis blir gott till även här och brynt smör till direkt ur pannan en perfekt "sås". Vill man ha en mer avancerad sås e ju en klassisk sk beurre blanc till sjukt gott.

Nåt som e kanongott e knaperstekt bacon till. Helst tärnat bacon eller i små bitar. Ger en fin rökt smakbrytning till den milda torsken.

Finns många andra sätt laga torsk förstås men det här va lite enkla men goda basic varianter.
  • flygrl

Håller helt med modsey om att ångkokt eller kokt skrei ( = riktigt fin torsk) e "otroligt gott". Ångkokning e en bra metod då den e skonsam för som sagt man måste va jävligt noga med inte överlaga den. Varsam tillagning is da shit.
    Och det rökta baconet e fina grejer här med ja.

• Anonym (Ts)

Vad många bra svar jag får, tack!

Nu kommer nästa fråga: funkar det att ha fiskrätter i matlåda? Kan man frysa in och micra? Jag gillar storkok nämligen

• Haskel

Varför inte fortsätta med något så enkelt som fiskpinnar. Det är inget kulinariskt, men smakar inte heller illa. Tämligen mild och enkel smak. Smakar egentligen inte fisk direkt, liksom de flesta panerade fiskrätter.

Det går bra att ta med fisk som matlåda. Många  rätter går dessutom utmärkt att frysa.

• Baby Lei

Jag tycker att du ska hoppa i med huvudet före, du är matintresserad och du har testat lax.

Gå till en riktigt bra sushirestaurang vet ja! Du måste ju ha varit jättenyfiken på vad storheten med shushi är när du bara kunnat äta vegobitarna tidigare?

De flesta börjar med lax och räkbitar (den kokta räkan) om de är ovana för att sen efter några gånger gå loss på alla möjliga fiskar och bläckfiskar och råa räkor och pilgrimsmusslor och allt möjligt.
    Men välj en bra restaurang så att det blir riktigt gott!

Sen åker du världen runt (i alla fall med smaklökarna) och äter andra internationella fiskrätter - alltifrån Brittiska Fish and chips till Peruanska Cheviche, till en fransk Sole (sjötunga), Salad Nicoise, eller underbar norsk Skrei för den delen!  Vilken rolig matresa! Kör loss :)

Mina svenska favoriter är allt ifrån stekt inlagd strömming på en bit knäckebröd, till gubbröra, Janssons (med ansjovis då såklart), enkel tonfiskröra med mycket kapris och majjonäs, eller halstrad sik på tunnbröd.. (och många fler nu när jag börjar tänka på det..)

Svar på tråden Lära sig äta fisk