• Fia 28

Lära sig äta fisk

Rocket Mania skrev 2016-04-05 12:09:42 följande:

En idé är ju att du går till en bra fiskrestaurang och avnjuter en god middag. Bra tillagad fisk är bland det godaste som finns medan dåligt tillagad dito är hemskt.

Jag håller med. Det är lätt att misslyckas med fisk så om du aldrig ens tillagat fisk förut så är det ju inte så stor chans att det blir bra tyvärr. 

Något enkelt är förståss lax i ugn med såndär abbas citronsås. Benfria laxbitar är ju inte svårt att få tag på och bara att lägga i form och hälla såsen ovanpå och in i ugn.
  • Fia 28
    Anonym (Ts) skrev 2016-04-05 12:46:40 följande:

Vad är det som brukar gå fel vid tillagning av fisk? För mycket stekt, för lite stekt, eller vad län det vara? Jag är ganska bra på att laga mat i övrigt och brukar lyckas bra med det mesta.

Tror att jag som första försök vill hålla fisken ganska separat från annat. Typ ta en fiskbit till något, inte blanda in den i en sås eller något. Är det lax som gäller då eller? Hur är lax ur miljösynpunkt?

Tror det är vanligast att steka för mycket och krydda för lite. Fisk kräver en del kryddor för att smaka något. Lax känns som en ganska neutral fisk att börja med. 
  • Fia 28
    Anonym (Ts) skrev 2016-04-05 14:27:25 följande:

Är det stor skillnad i smak på olika märken av laxfile? Kollade runt lite i min lokala lilla konsum och där fanns endast coop laxfileer, både frysta och vakuumpackade. Coop är ju inte känt för hög kvalitet direkt, så jag kanske borde kolla en annan affär?

Finns någon risk att man blir dålig i magen av felaktigt lagad fisk, som med kyckling, eller är det safe?

Färsk är ju alltid bäst. En underkokt fisk blir du inte sjuk av.
Svar på tråden Lära sig äta fisk