Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Alla kan* amma!

Nej alla kan inte amma, tack och lov finns det ersättning så barnen överlever även om mamman inte kan amna

• sextiotalist
    Alexi skrev 2016-04-06 06:39:34 följande:

Men läser ni artikeln? Tror ni faktiskt inte själva att om förutsättningarna som beskrivs där var uppfyllda så skulle det göra stor skillnad? Jag tror det stenhårt. Amning är en kunskapsgrej. Jag vet det av egen erfarenhet. Mycket av struket jag hade med första barnet om amningen hade jag sluppit med bättre kunskaper. Jag var inte påläst. Jag trodde amning skulle gå av sig självt. Det gör det inte!

Nej, inte ens bland däggdjuren i naturen kan alla ge di.

Spädbarn dog förr pga mammor inte kunde amma. Människan är inte felfri. En del kvinnor kan inte producera bröstmjölk.
  • sextiotalist
    Alexi skrev 2016-04-06 08:08:17 följande:

Nej men det nämns ju i artikeln också att någon enstaka procent faktiskt inte har bröstmjölk. Det har ju ingen ifrågasatt.

Det är ju oändligt många fler idag i Sverige än så som inte ammar särskilt länge. Och för många är det en sorg. Och tänk om alla de hade fått rätt hjälp och skaffat sig rätt kunskap.

I och med att amningen skiljer sig åt i olika socioekonomiska grupper, åldrar osv så är väl det ett solklart tecken på att det handlar om yttre faktorer. För inte har väl fattigare, yngre och lågutbildade kvinnor biologiskt sämre förutsättningar att amma??

Och i vilken grupp lägger du mig i? Sonen vägrade ta bröstet och visst, jag kunde självklart "svälta" ut honom. Men för mig var det inte ett alternativ. Jag resonerar som så att i vårt land är det inte ett överlevandekriterium att få bröstmjölk ur bröstet och jag är ganska säker på att de fördelar amningen har inte övervinner den stress och ångest som en strulande amning ger.

En fungerande amning är säkert guld värt. Men en ångestfylld amning är en mardröm.
  • sextiotalist

Det är jag säker på. En trygg förälder är den bästa förutsättningen för anknytning och jag är väldigt säker på att en fungerande flaskmatning är betydligt bättre för anknytningen än en ångestfylld amning.

Fiona M skrev 2016-04-06 15:39:04 följande:

Jag tror inte alla kan amma, men jag ser inte heller varför alla skulle behöva: bekväma föräldrar matar och bondar bättre, oavsett hur de gör detta.

• sextiotalist
    Alexi skrev 2016-04-06 16:23:28 följande:
    M1rella skrev 2016-04-06 16:16:17 följande:
    Jag gjorde allt rätt, fick hjälp etc etc men mina ungar vägrar helt enkelt att ta bröstet. Vilket resulterade i mindre mjölkpoduktion. Så nej, alla kan INTE amma!
    Jag förstår inte, kan ni förklara för mig. Hur vägrar en nyfödd att ta bröstet? Saknar de hela den biologiska instinkten då som gör att bebisen börjar leta efter bröstet om den får ligga i lugn och ro på mammans bröst efter förlossningen? Vänder den bort huvudet?

Du behöver inte förstå, min son vägrade och han vägrade kopp också. Jag var kvar en vecka för att amningen inte kom igång och han tappade vikt hela tiden. När jag gjorde som jag själv ansåg vara rätt, tog flaskan, så blev han mätt för första gången på en vecka och vikten vände.

Han tog råmjölken, men sedan gick det inte längre
    Min teori är att han var för hungrig och efter råmjölken hade jag inget på ett par dygn, så han blev frustrerad och bröstet blev en obehaglig upplevelse.
    Han kastade sig bakåt och gallskrek.
    Många amingsivrare har svårt att förstå det. Men då jag har varit i kontakt med andra mammor som har haft liknande problem så har jag förstått att det förekommer och alla har mött samma oförståelse.
    Däremot hade min bvsssk mött detta förut, så hon hade full förståelse och stöttade mig till 100%
    Nej,
  • sextiotalist

Det jag reagerar mest på är att skribenten uttrycker det som det skulle vara ett stort samhällsproblem.
    Vad är problemet? Att allt inte gick som man hade förväntat sig? Det är möjligtvis ett personligt problem, men inget stort samhällsproblem eftersom vi trots allt är ett land där amningsfrekvensen är hög, trots att det inte är livsavgörande för ett barns överlevnad (till skillnad från länder med dåligt vatten och hög barnadödlighet pga bla maginfektioner).
    Samhällsproblem blir det när amningen påverkar vår hälsa i stort.
    Annars är information om amningen stor, jag är ganska säker på att de allra flesta som verkligen vill amma kan få det stöd som gör som det går att amma och inga fysiska hinder finns.

• sextiotalist
    Alexi skrev 2016-04-06 17:49:20 följande:
    Men hade du velat amma så kanske det hade gått att lösa med duktig personal, man kanske hade behövt ge lite mer ersättning i väntan på, tillmatnings-set och liknande. Tänk om du hade varit en sån person som väldigt gärna velat amma och sörjde mycket att det inte blev. Då är det ju viktigt att man ger rätt råd och stöd från vården. 
    Hade det varit så viktigt för mig, så hade jag nog kämpat ännu hårdare, men eftersom amningen inte var någon större sak för mig, så var jag inte beredd på att slita så mycket för detta.
    Min inställning var, amning ett förstahandsval, men inte till vilket pris som helst.
  • sextiotalist
    kixan skrev 2016-04-08 13:52:37 följande:

Det ÄR ett samhällsproblem att amningen minskar!

Enligt Lancet series on breastfeeding finns det massor av fördelar med att så många som möjligt helammar i sex månader och fortsätter amma efter det också. INTE BARA i U-länder.

Om kvinnor runt om i världen kunde amma optimalt skulle 823 000 barns liv och 20 000 mödrars liv kunna räddas. Samhället skulle spara miljarder, dels i minskade konstnader för sjukvård och dels i vad hela hanteringen runt bröstmjölksersättning kostar. Det är inte bara kortsiktigt heller, kvinnor som ammar får i lägre grad vissa cancertyper och barnen som ammas har dels mindre hälsoproblem när de är små och växer sedan upp till friskare vuxna.

OBS! På befolkningsnivå, det spelar ingen roll om ditt oammade barn är friskt som en nötkärna eller om din mamma ammade i 10 år och ändå dog av bröstcancer innan hon fyllt 50, men sett stort så finns det massor med vinster med amning för alla!

Jag vet att i u-länder räddar det liv. Men att det är ett samhällsproblem i Etiopien innebär inte att det är ett samhällsproblem i Sverige. Det är likvärdigt med att inte vattna gräsmattan i Sverige skulle ge mer regn i Sahara. Det är mig veterligen inget barn som avlidit pga det inte ammats i Sverige.
  • sextiotalist
    kixan skrev 2016-04-09 09:22:42 följande:

Alltså läste du det jag skrev? Det finns massor med fördelar med amning, INTE BARA I U-LÄNDER! Att barn ÄVEN I I-LÄNDER mår bättre av att ammas. Är mindre sjuka både som barn och vuxna. Att risken att kvinnan drabbas av cancer minskar ju längre hon ammar, oavsett var i världen hon bor. Med mera. Nej, kanske inget barn i Sverige senaste decennierna avlidit pga att det inte ammats, men däremot finns det ju en risk för försämrad hälsa. Bl.a mag/tarm-problematik och önh-infektioner är vanligare.Sök på "Lancet series on breastfeeding" om du vill veta mer...

Fortfarande inget samhällsproblem. De skillnaderna är små och inte på den nivån så att det är ett samhällsproblem. Dessutom är man inte helt ense inom vetenskapen hur stor skillnaden är.

Nu befinner vi oss i Sverige och är därmed intresserad undersökningar hur amningen är ett samhällsproblem i Sverige utifrån vårt klimat, vårt hygienstandard och det föräldraskap som är i Sverige
  • sextiotalist
    kixan skrev 2016-04-09 10:24:04 följande:

Kan vi jämföra oss med USA då? Eller Storbritannien? Det finns studier som visar på hur betydelsefull amningen är i de länderna som väl ändå måste anses ha ungefär samma levnadsstandard som oss?

Och att ha friskare barn och på sikt minska risken för cancer och därmed spara rätt mycket pengar i sjukvårdskostnader, rör inte det oss i Sverige?

Det skulle vara den amerikanska medelklassen. Inte heller Storbritannien heller. Både USA och Storbritannien har annan matkultur och även andra faktorer. Japan däremot
  • sextiotalist
    kixan skrev 2016-04-10 09:05:20 följande:

Jamen dåså. Om du utgår ifrån att andelen barn som helammas i sex månader ökar med 10% och att de därefter fortsätter ammas upp till ett eller två års ålder, skulle sjukvårdskostnaderna i USA reduceras med 312 miljoner USD...

Och som jag sagt tidigare, men inte har några siffror på (har inte läst hela studien själv), så tillkommer ju öven enorma kostnader för att framställa, förpacka och transportera ersättning, samt vatten, energi och rengöringsmedel som går åt varje dag i tillagningen.

Hur ser det ut i Sverige.?

Alltså jag tycker att amning är ett förstahandsval. Men fortfarande inget samhällsproblem.

Visst går det åt resurser för att tillverka ersättningen, men det är på micronivå i Sverige. Vi bor inte i Californien med extrem vattenbrist.
Svar på tråden Alla kan* amma!