• Alexi

Alla kan* amma!

Så otroligt bra skrivet av någon som verkligen kan amning!

sagogrynet.wordpress.com/2016/04/04/okunskapen-ar-ett-stort-samhallsproblem/

*(Alla som VILL amma har, med rätt hjälp och stöd, möjlighet att få det att fungera i en utsträckning som förhoppningsvis passar individen. Men det är inget som kommer automatiskt. Det fungerar sällan felfritt av sig själv helt utan förkunskaper eller stöd av omgivningen. Precis som när vi ska lära oss att läsa eller köra bil.)

• Svar på tråden Alla kan* amma!
  • Santin

Sä jävla dumt. Nej. Alla kan inte amma av olika anledningar trots hjälp från vården.

• mandolin76

Kan tycka att texten är ett hån mot oss som verkligen velat och försökt allt för att få amningen att fungera. Jag visste allt det som stod i artikeln och jag fick all hjälp och stöd jag behövde. Jag ammade och älskade de få tillfällen min son verkligen tog bröstet och jag märkte att han verkligen fick något i sig, där emellan pumpade jag för att få igång produktionen. Efter en månad var jag jättestolt då tog det mig bara tre dagar att pumpa så mycket att det räckte till ett mål mat åt min son.

Jag visste det inte innan men efter min son föddes fick jag reda på att både jag och min syster var flaskbarn för att mamma inte hade någon mjölk, lika dant var det för min mormor och gammelmormor.

Jag är glad över att jag hade turen att omges av förstående och stödjande människor och att jag inte utsattes för den amningshysteri som rådde när min son föddes. Jag fick all hjälp jag ville ha för att få amningen att fungera men jag fick också stöd i att bearbeta besvikelsen över att det inte funkade. Att ge upp drömmen om att kunna amma sitt barn när man inte kan är inget man gör lättvindigt. Även om man vet att man inte är en sämre mamma om man ger barnet ersättning så känner man sig som det.

• Skånetjej01

Jag ammade min första i 5,5 månader sen tog mjölken slut. Med andra bestämde jag mig för att verkligen kämpa om jag märkte att mjölken började sina och det gjorde den provade alla tips som fanns, men gav upp när hon va knappt 3 månader för att hon bara skrek när jag ammade. Ville verkligen o blev så besviken, men samtidigt vet jag inte vad jag kunde gjort annorlunda.
    Så känns verkligen inte som att alla kan amma.

• sextiotalist

Nej alla kan inte amma, tack och lov finns det ersättning så barnen överlever även om mamman inte kan amna

• Nenne666
    sextiotalist skrev 2016-04-06 06:17:19 följande:

Nej alla kan inte amma, tack och lov finns det ersättning så barnen överlever även om mamman inte kan amna

• Maddi
    Alexi skrev 2016-04-05 21:31:22 följande:

Så otroligt bra skrivet av någon som verkligen kan amning!

sagogrynet.wordpress.com/2016/04/04/okunskapen-ar-ett-stort-samhallsproblem/

*(Alla som VILL amma har, med rätt hjälp och stöd, möjlighet att få det att fungera i en utsträckning som förhoppningsvis passar individen. Men det är inget som kommer automatiskt. Det fungerar sällan felfritt av sig själv helt utan förkunskaper eller stöd av omgivningen. Precis som när vi ska lära oss att läsa eller köra bil.)

Vad skönt att du känner så. Men jag lever i verkligheten, och i verkligheten kan inte alla amma.
  • Alexi

Men läser ni artikeln? Tror ni faktiskt inte själva att om förutsättningarna som beskrivs där var uppfyllda så skulle det göra stor skillnad? Jag tror det stenhårt. Amning är en kunskapsgrej. Jag vet det av egen erfarenhet. Mycket av struket jag hade med första barnet om amningen hade jag sluppit med bättre kunskaper. Jag var inte påläst. Jag trodde amning skulle gå av sig självt. Det gör det inte!

• Annelie 76

Med första tog det 10 dagar innan mjölken kom och andra vägrade suga på bröstet. Alla kanske kan amma men när det börjar så här och alla hävdar bestämt att alla kan amma så tappar man sugen. Nu hade inte jag några problem att pumpa men ersättning funkar bra det också. Här i västvärlden finns ingen anledning att pusha så hårt för WHOs u-lands doktrin som man gör.

• Oscarsmamma84

Vilket hån mot alla som inte kan amma. Mm säg att alla kan amma till min kropp efter förlossningen då den var fullt upptagen med o överleva då alla organen höll på att kollapsa men visst den prioterade fel klart det var viktigare att amma barnet än att överleva

• sextiotalist
    Alexi skrev 2016-04-06 06:39:34 följande:

Men läser ni artikeln? Tror ni faktiskt inte själva att om förutsättningarna som beskrivs där var uppfyllda så skulle det göra stor skillnad? Jag tror det stenhårt. Amning är en kunskapsgrej. Jag vet det av egen erfarenhet. Mycket av struket jag hade med första barnet om amningen hade jag sluppit med bättre kunskaper. Jag var inte påläst. Jag trodde amning skulle gå av sig självt. Det gör det inte!

Nej, inte ens bland däggdjuren i naturen kan alla ge di.

Spädbarn dog förr pga mammor inte kunde amma. Människan är inte felfri. En del kvinnor kan inte producera bröstmjölk.
Svar på tråden Alla kan* amma!