• Tussilago6

    Hur många av er tvillingmammor var inom "riskgruppen" för att få tvillingar?

    Hej alla tvillingmammor!

    Jag undrar hur många av er som uppfyllde några av kvalifikationerna för att vara en potentiell tvillingmamma innan ni blev gravida? Jag själv fick tvåäggstvillingar när jag var 24 år, utan att ha tvillingar i släkten eller någonting annat som skulle öka chansen, vilket gjorde att jag vart totalt chockad! Hade ju aldrig ens tänkt tanken!

    Nu däremot så är jag 35år, har varit gravid 6ggr, lite överviktig , äter folsyra och har ju fått tvåäggare tidigare. Och nu planerar jag och sambon för en liten sladdis och jag kan inte riktigt sluta undra hur stor sannolikhet det är för att få tvillingar igen... Vad tror ni?

  • Svar på tråden Hur många av er tvillingmammor var inom "riskgruppen" för att få tvillingar?
  • Cleo1

    Hej! Jag har två åriga killar,tvåäggs och har det genetiskt i släkten.Tre par på min mammas sida.Är gravid nu och var sjukt orolig att det skulle vara två igen men det är en liten bara denna gång.Lycka till!

  • Lemt77

    Jag är tvåäggstvilling och fick tvåäggstvillingar som barn nr 2. Jag trodde inte jag skulle få eftersom jag hört att det alltid "hoppar över ett led" men läste på lite och det där stämmer ju inte. Däremot så är det ju ärftligt och ärv från mor till dotter.

  • lördagsgodis
    Tussilago6 skrev 2016-04-06 08:18:51 följande:

    Hej alla tvillingmammor!

    Jag undrar hur många av er som uppfyllde några av kvalifikationerna för att vara en potentiell tvillingmamma innan ni blev gravida? Jag själv fick tvåäggstvillingar när jag var 24 år, utan att ha tvillingar i släkten eller någonting annat som skulle öka chansen, vilket gjorde att jag vart totalt chockad! Hade ju aldrig ens tänkt tanken!

    Nu däremot så är jag 35år, har varit gravid 6ggr, lite överviktig , äter folsyra och har ju fått tvåäggare tidigare. Och nu planerar jag och sambon för en liten sladdis och jag kan inte riktigt sluta undra hur stor sannolikhet det är för att få tvillingar igen... Vad tror ni?


    Har ni 8a barn och planerar för en till?! Wow skulle önska att vi hade plats tid och råd med det:) min mammas båda kusiner (tjejer) fick tvåäggstvillingar men vi vet inget om tvillingar tidigare på min mammas sida trots en hel del släktforskning så visst kan slumpen spela in
  • Tussilago6
    lördagsgodis skrev 2016-04-06 09:32:21 följande:

    Har ni 8a barn och planerar för en till?! Wow skulle önska att vi hade plats tid och råd med det:) min mammas båda kusiner (tjejer) fick tvåäggstvillingar men vi vet inget om tvillingar tidigare på min mammas sida trots en hel del släktforskning så visst kan slumpen spela in


    Nej, "bara" 5, jag har haft två ma också. Våra andra barn är relativt stora nu, 15, 13, tvillingarna är 10 och en som är fem. Tid och pengar önskar man ju alltid mer av, men jag tror det finns utrymme för en till.

    Ja man undrar ju om det var en engångsgrej, att kroppen bara råkade släppa ett extra ägg den gången eller om det händer nån gång ibland. Men de övriga fem graviditeterna har det ju iaf bara varit en!
  • Tussilago6
    Lemt77 skrev 2016-04-06 09:21:48 följande:

    Jag är tvåäggstvilling och fick tvåäggstvillingar som barn nr 2. Jag trodde inte jag skulle få eftersom jag hört att det alltid "hoppar över ett led" men läste på lite och det där stämmer ju inte. Däremot så är det ju ärftligt och ärv från mor till dotter.


    Ja det har man ju hört, men det låter samtidigt osannolikt, har man genen så har man ju liksom!
  • Tussilago6
    Cleo1 skrev 2016-04-06 09:04:04 följande:

    Hej! Jag har två åriga killar,tvåäggs och har det genetiskt i släkten.Tre par på min mammas sida.Är gravid nu och var sjukt orolig att det skulle vara två igen men det är en liten bara denna gång.Lycka till!


    Tack! Jag var också lite orolig sist, graviditeten efter tvillingarna alltså, jag hade ingen jättelust att ha två direkt efter igen. Men nu känns det lugnt, det får gärna bli två igen! Hade jag känt att det var otänkbart med tvillingar igen så hade jag inte skaffat fler.
  • modsey
    Tussilago6 skrev 2016-04-06 11:28:55 följande:

    Ja det har man ju hört, men det låter samtidigt osannolikt, har man genen så har man ju liksom!


    Precis och gener kan ju liksom inte tänka ????
  • LFF

    Det skulle vara åldern då som var "boven" i dramat (36 vid befruktning, 37 vid födsel), eller de två tidigare (misslyckade) graviditeterna. Oavsett vilket var det extremt oväntat.

    Det kan finnas en pytteliten genetisk bit också då min farmors syster fick tvillingar, dock inte farmor eller mina fastrar så jag vet inte om det finns en genetisk bricka med.

  • LFF
    Lemt77 skrev 2016-04-06 09:21:48 följande:

    Jag är tvåäggstvilling och fick tvåäggstvillingar som barn nr 2. Jag trodde inte jag skulle få eftersom jag hört att det alltid "hoppar över ett led" men läste på lite och det där stämmer ju inte. Däremot så är det ju ärftligt och ärv från mor till dotter.


    Kan även ärvas på fädernet, från farmor till barnbarn. Det enda är att en man med tvillinggen inte kan påverka sin partners förmåga att få tvillingar.
  • Lemt77
    LFF skrev 2016-04-06 13:08:32 följande:
    Kan även ärvas på fädernet, från farmor till barnbarn. Det enda är att en man med tvillinggen inte kan påverka sin partners förmåga att få tvillingar.
    Ja det förstår jag om det finns i släkten så kan det ärvas i andra led med. Dock aldrig till killar. Min tvillingbror löper ju inte större chans för tvillingar. Men mina döttrar. Och egentligen borde väl min syster oxå ha lite större chans till det.
  • LFF
    Lemt77 skrev 2016-04-06 13:15:54 följande:
    Ja det förstår jag om det finns i släkten så kan det ärvas i andra led med. Dock aldrig till killar. Min tvillingbror löper ju inte större chans för tvillingar. Men mina döttrar. Och egentligen borde väl min syster oxå ha lite större chans till det.
    Nej, din bror kan ju självklart inte göra så det blir tvillingar, men får han en dotter så kan denna få genen Skrattande
  • stormfågel

    Jag har många tvillingar i släkten (bland annat min mamma som är tvåäggstvilling) och var på det sättet lite "beredd" :)

    Men vi fick enäggstvillingar! Lite otippat.

Svar på tråden Hur många av er tvillingmammor var inom "riskgruppen" för att få tvillingar?