Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Ansvar 6-7åring

Men det handlar ju inte om att hon inte kan, som det låter på några. Det är väl snarare bekvämt. Finns massor med barn (inklusive mina egna) som hemma gärna ber om hjälp/får hjälp med sådant som de sköter klanderfritt på egen hand i förskola/förskoleklass/skola.

Min äldsta är 8 och kan behjälpliga äta med kniv och gaffel. Han ser dock inte riktigt grejen. Som han säger "ingen annan i klassen gör det". Och ja, jag jobbar i skolan. Många kör den amerikanska modellen.

Vad gäller kvälksläsning så kan det ju faktiskt vara så att pappan (om han är klok) faktiskt tycker att det är så pass viktigt så att det är ett uselt straff för att inte göra sig iordning i tid. Eftersom flickan uppenbarligen vill läsa så ge inte alternativet att dra ut på iordninggörandet.

Sedan är det väl inte direkt ovanligt att barn i den åldern inte alltid är supereffektiva vid kvällsbestyr. Jag har en 6- och 8-åring...samt snart 3-åring. Det tar liksom lite tid. Det ska lekas, klappar en katt, bara rulla en boll etc. Därför börjar man tidigt. Vi vet ju hur pass lång tid det vanligtvis tar. Barn i den åldern har tusen bestyr och då kanske inte tv-tittande så länge innan nattning är någon höjdare.

Som sagt. Det handlar knappast om vad flickan kan utan att du och sambon önskar olika rutiner.

• Flickan och kråkan
    lind1 skrev 2016-04-06 22:01:41 följande:

Flickan och kråkan: Precis! Jag håller också med om att tv -tittandet så sent inte är bra, dels ger det för lite tid för nattning och sen tror jag att hjärnan speedas upp av tv. Så jag vill helst att tvn ska vara avstängd vid kl 19 så det inte behöver vara nån stress. Men då finns det några program hon absolut vill se som slutar kl 19.20 och då måste hon enligt sambon få det... Jag tycker man kan se de programmen vid annat tillfälle på datorn istället.  

Och då handlar det inte om flickans bristande ansvar eller vad hon kan/inte kan, utan att du och din sambo har väldigt olika uppfattning om hur ni vill att vardagsrutinerna ser ut. Det är ju inte flickan som är problemet här utan din sambo .

Matsituationen är ju ganska enkel för dig att ändra. Det handlar ju inte om att du bestämmer om fostran utan låt alla ta mat själva helt enkelt. Ditt matbord också. Vänligt säg till flickan att mjölkpaketet står inom räckhåll och att hon kan ta mjölk själv. Det kan hon ju i skolan.
  • Flickan och kråkan

Om pappan tycker tv-stunden med dottern är viktig. Föreslå att hon ska vara iordninggjord för nattning innan programmet hon vill se börjar.

• Flickan och kråkan

TS, jag tänker som så här att du behöver ta ett samtal med din sambo om vardagsrutinerna för allas gemensamma trivsel. Flickan kan ju, hon sköter sig självständigt och åldetsadekvat i skolan, så det handlar ju snarast om att du är less på attityden och ogillar servandet just hemma eftersom det påverkar dig också. Ni delar ju trots allt hem. Ta upp det utifrån hur du önskar att matsituationen, kvällen etc såg ut utifrån dig själv tänker jag. Har din sambo någon tanke om hur han vill att det ska se ut? Hur tycker han att en bra kvällsmaten för en 6-åring ser ut? Har han någon tanke bakom sex itg sätt att tänka/göra/vara?

• Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2016-04-06 22:26:35 följande:

TS, jag tänker som så här att du behöver ta ett samtal med din sambo om vardagsrutinerna för allas gemensamma trivsel. Flickan kan ju, hon sköter sig självständigt och åldetsadekvat i skolan, så det handlar ju snarast om att du är less på attityden och ogillar servandet just hemma eftersom det påverkar dig också. Ni delar ju trots allt hem. Ta upp det utifrån hur du önskar att matsituationen, kvällen etc såg ut utifrån dig själv tänker jag. Har din sambo någon tanke om hur han vill att det ska se ut? Hur tycker han att en bra kvällsmaten för en 6-åring ser ut? Har han någon tanke bakom sex itg sätt att tänka/göra/vara?

Oj, vad tokigt det blev på slutet med autocorrect.

Hur tycker han att en bra kvällsrutin för en 6-åring ser ut? Har han någon tanke bakom sitt sätt att göra/vara?
  • Flickan och kråkan
    lind1 skrev 2016-04-07 00:21:27 följande:

Flickan och kråkan: Liten detalj men jag tycker också kvällssagan är jätteviktig. Dels tror jag sagor är bra för barns kognitiva utveckling men framförallt är det en mysig och kärleksfull avrundning på dagen. Flickan vill verkligen få höra saga så jag tänker att man kan använda det som ett sätt för henne att inte krångla med tusen andra saker och ignorera vad de vuxna säger. Om jag trodde konsekvensen blev att hon aldrig fick höra saga skulle jag använda ett annat sätt. 

Jag har sista året pratat nästan varje vecka med min sambo om vad jag tycker. Gällande ex den specifika situationen med mjölken måste vi pratat om åtminstone 20 gånger och han säger varje gång att han ska börja säga att hon kan ta själv. Detta håller i sig kanske en vecka och sen slutar han. Jag brukar aldrig hälla upp mjölk men har svårt att säga att hon själv kan ta när pappan inte gör det.  När jag frågar honom om varför han gör så säger han att det är av ren vana. När det gäller nattningen och en del övriga situationer (ex ta av ytterkläder själv) säger han att han inte förstår att hon inte längre är "bebis". Han tror att han måste tjata på henne för att få henne att göra saker för hon kan inte ta beslut själv. Och när han låter henne få sin vilja igenom om hon gråter är det för att det är för jobbigt för honom att hon blir ledsen (han har otroligt dåligt samvete för att hon blev skilsmässobarn). Så i grunden tror jag att han ser på henne som om hon fortfarande är 4 år och så står han inte ut med att hon blir ledsen för stunden. 

Ett av mina problem är att jag känner en osäkerhet inför hur mycket plats jag kan ta i vårt hem och hur mycket av mina regler som ska gälla. Dessutom känner jag en osäkerhet i min relation till flickan, även om hon ibland börjat kalla mig mamma. Det känns svårt att jag ska vara den som är strängare än bioföräldrarna, jag är rädd att det skulle skada min och flickans relation. Därför har jag tänkt att förändringar måste komma från pappan primärt och att vi båda sen följer samma regler. Problemet är väl att sambon inte förstått hur mycket det skaver i mig att inte kunna bete mig naturligt i vår familj och att jag faktiskt inte kommer orka fortsätta såhär i längden. Så jag får väl säga som det är, antingen måste vi hitta ett gemensamt sätt och han måste ta vad jag säger på allvar eller kommer jag inte kunna leva med dem :/

Jag tänker att du tar det "en annan väg" än att vara sträng. Att vänligt be någon ta mjölk som står på bordet när han/hon ber om det är ju inte att klanka in på andra föräldrars territorier. Det säger jag vänligt till kompisar till mina barn som är här också. Du tror inte du får din sambons stöttning i situationen om du skulle göra på det viset? 

Om kvällarna är ett problem så tycker jag att ni kan sätta er ner allesammans och alla får säga hur de önskar att kvällarna var. Flickan är så pass stor att hon förstår att hon behöver borsta tänder, ta på pyjamas och gå och sova. Pappan antar jag förstår att hon inte kan vara uppe hur länge som helst etc. Flickan kommer troligtvis att säga att hon vill se ett visst program och mysa med pappa i soffan och sedan höra godnattsaga. Och det är ju helt ok, då gör man bara upp en rutin där det fungerar. Kanske passar det bäst att man då gör sig i ordning innan tv-tittandet exempel. Du behöver inte klampa in med DINA regler utan man lägger upp en vardag som fungerar för alla som bor tillsammans.

Sedan får du ju backa på andra områden även om det kanske stör dig. Du kanske tycker att tv-tittande på kvällen är fel, du kanske inte tycker att pappan ska hjälpa flickan med vissa saker etc. och då får du ta det med honom men även vara medveten om att det kanske egentligen inte finns ett rätt eller fel. Jag packar mina barns gympa- och träningskläder. Visst är det att curla, men de tar ansvar för andra saker som jag anser viktigare. Mina föräldrar fixade det väldigt länge åt mig också och jag blev det till trots en högst välfungerande samhällsmedborgare .

Gör saker tillsammans med henne kravlöst. Bjud inne henne att hjälpa till med matlagning exempelvis. Visa henne hur man gör och låt henne testa själv. Säg till henne innan eller efter måltiden att du skulle bli jätteglad om hon hjälpte dig med att duka eller ställa av sin tallrik från bordet. 
  • Flickan och kråkan
    Foreverlove skrev 2016-04-07 12:56:35 följande:

Låter som elaka styvmamman.
    Hade inte gillat dig om jag var barn.
    Det är pappan som bestämmer inte du.
    Visst är det lite curling men eftersom du inte har barn själv så ...
    Tror dessutom att skilsmässobarn blir lite mer "daltade" med pga att föräldern känner något slags dåligt samvete.
    Små struntsaker som du räknar upp.

Låter snarare som en fullkomligt konflikträdd och överbeskyddande pappa. Det är inte farligt eller elakt att be en 7-åring att klara en enkel uppgift själv. Jag är ett skilsmässobarn. Vanligtvis hjälper man som förälder sina barn för mycket av egen lättja. Det är enklare att göra det själv - man slipper eventuell konflikt, man slipper att det blir fel och det går ofta fortare.

Och TS är väl ändå inte gäst i sitt eget hem? Hon bor ju där också. Hennes matbord lika mycket som pappans och flickans. Jag hade inte tyckt att det varit trevligt med en tråkig ton vid matbordet för att någon inte automatiskt servas. Hur tycker du att TS ska bete sig i en matsituation eller en kvällssituation eller någon annan situation där pappan inte är med? 

Vad är det barnet å 7 år inte bör gilla? Att någon vänligt ber henne hälla upp mjölk i sitt eget glas? Att någon ber henne ta av sig och hänga upp ytterkläderna själv? Att någon tycker att hon faktiskt är tillräckligt stor för att bestämma lite om sin egen situation?

Svar på tråden Ansvar 6-7åring