HJÄLP med enkel mat! (stökig TS, men jag behöver hjälp)
Hej allesammans!
Jag behöver lite hjälp, har försökt hitta kokböcker som är om sån här typ av mat men har inte haft någon vidare tur, så nu vänder jag mig till er alla (som förhoppningsvis står i köket mer än vad jag gör).
Jag är en enkel människa (när det kommer till mat), det behöver inte vara speciellt tillfixat, bara det smakar okej så är det bra. Jag vill inte behöva ha tusen olika ingredienser hemma, jag vill kunna laga flera olika maträtter med endast ett fåtal komponenter. Gärna utan att behöva fixa för mycket, lätta recept alltså (t.ex. "steka det ena, koka det andra, strö på det där = klart" vore super). Bra om det går snabbt.
Jag skulle vilja försöka hålla mig till sådant som växer/finns i Sverige, med vissa undantag (t.ex. avokado). Sedan skulle jag vilja sluta äta fläsk och nötkött, mest för att jag tycker så illa om att tillaga det.
Sånt som jag kan tänka mig att begränsa mitt matköpande till:
Fisk (lax är en favorit, speciellt kallrökt och gravad, men all fisk är okej) Ägg Gräddfil/creme fraiche Svamp (olika sorter) Gurka Tomater Avokado Sockerärtor Blomkål Broccoli Spenat Lök (all typ av lök) Sparris Rödbetor Palsternacka Potatis Morötter Frukt i olika slag. Nötter och frön. Havregryn (antar att det är bra att ha om man blir sugen på gröt) Honung (behövs till teet iaf) Citron Sen såklart kryddor, steksmör och saker som vinäger som behövs till tillagningen.
Vilka kombinationer är gott och vilka olika tillagningsalternativ finns det? Har ni några enkla recept som inkluderar någon/några av sakerna uppradade ovan? Något som gör t.ex. potatis godare? (tycker egentligen att potatis är lite tråkigt). Förslag på något mångsidigt som jag ska överväga att lägga till på listan? Något som jag kanske ska ta bort?
Väldigt tacksam för svar, det skulle hjälpa otroligt mycket att få fason på mitt mat-liv. Just nu så blir jag överväldigad av alla komplicerade recept och alla val i affären så jag faller tillbaka på skräpmat eftersom det är lätt... eller snabbmakaroner.