• Anonym (Lillefin)

Kjol på män

Vad tycker ni om kjol på killar? Nu menar jag inte kilt utan vanlig kjol. Om du tycker att det är OK vilken längd tycker du det ska vara?

• Svar på tråden Kjol på män
  • Anonym (Fia)

Kan vara skitsexigt, generellt behöver det vara lång kjol dock om det inte är kilt - som bildexemplen tidigare i tråden. 
    Dock är inte transor sexigt, men det behöver ju verkligen inte vara samma sak. Använder man huvudet så hittar man säkert rätt där, det bör inte se ut som man lånat flickvännens eller mammas kjol - det finns kjolar med mer maskulint snitt som redan visats. Är man ändå osäker så går man på fullång, svart och rak.

• Anonym (verkligen inte)

Fruktansvärt avtändande och omanligt i mina ögon. Män med långt hör till samma kategori enligt mig. Föredrar en man som är en man och som visar det i sin utstrålning och i sitt utseende.

Män med långt hår ska det stå och inte hör.

• sextiotalist
    lövet2 skrev 2016-04-16 00:02:50 följande:

Nej, andras klädsel angår inte mig. I det här fallet - när frågan faktiskt ställs - så tittar jag och har en åsikt. I verkligheten, om jag stöter på en karl i kjol, så glider min blick ointresserat förbi medan jag konstaterar att det där var ingenting för mig. Jag blir inte upprörd, illamående, glad eller intresserad utan bara likgiltig.

Vad bra, då slapp jag skriva det. För mig är det precis som du beskriver det. Skulle möjligtvis reflektera över det men inget som jag bryr mig.

Om män vill springa omkring i kjol och högklackat så får de gärna göra det, men troligen skulle jag inte vända mig om och dregla precis.
  • Anonym (Lillefin)

Själv kan jag tänka mig att det lät ungefär så här när kvinnor började våga sig på att ha långbyxor i förra sekelskiftet. Deras kvinnlighet ifrågasattes nog precis lika mycket som manligheten ang kjol görs nu.

Anonym (Lillefin) skrev 2016-04-17 14:38:40 följande:

Själv kan jag tänka mig att det lät ungefär så här när kvinnor började våga sig på att ha långbyxor i förra sekelskiftet. Deras kvinnlighet ifrågasattes nog precis lika mycket som manligheten ang kjol görs nu.

Jag är trött på att hela den här jämställdhetsdebatten lett till att människor ska göras könlösa. Jag är av den åsikten att en kvinna ska få vara kvinna och en man vara den man han är. Givetvis ska man få vara som den man är - det håller jag med om men när en tre årig liten tjej inte vet om hon är tjej eller kille för att föräldrarna anser att det är skadligt för henne att veta, så då har det gått för långt. Att män ska börja klä sig i kjol och att småtjejer ska uppmuntras att inte klä sig i rosa kläder  bara för sakens skull är enligt mig fel väg att gå.
  • Anonym (Lillefin)
    Anonym (verkligen inte) skrev 2016-04-17 15:55:04 följande:

Jag är trött på att hela den här jämställdhetsdebatten lett till att människor ska göras könlösa. Jag är av den åsikten att en kvinna ska få vara kvinna och en man vara den man han är. Givetvis ska man få vara som den man är - det håller jag med om men när en tre årig liten tjej inte vet om hon är tjej eller kille för att föräldrarna anser att det är skadligt för henne att veta, så då har det gått för långt. Att män ska börja klä sig i kjol och att småtjejer ska uppmuntras att inte klä sig i rosa kläder  bara för sakens skull är enligt mig fel väg att gå.

Och varför tolkar du mitt konto inlägg som att göra någon könslös? Allt handlar väl enbart om normalisering enligt mig. Idag är det ingen som höjer på ögonbrynen åt en kvinna i byxor men det gjorde man i början av 1900 talet. Alltså, människor idag ser inget konstigt med att kvinnor klär sig i manskläder vilket faktiskt byxor var för 100 år sedan. Det har alltså blivit helt normalt så varför skulle det inte kunna bli likadant med män i kjol? Vi kan ta smink och skönhetsvård som ett annat exempel. Fler och fler män använder smink och ansiktskrämer vilket börjar bli så vanligt att knappast någon reagerar längre. Jag anser istället att man kan ifrågasätta vem som har bestämt att kvinnor ska se ut och klä sig på ett sätt och män på ett annat? Det har inte ett skit med hen att göra utan mer med individens frihet att göra oavsett kön.
  • Hen
    Könet sitter verkligen inte i kläderna. Blir du mindre av ditt kön för att du har byxor eller kjol? Har man problem att identifiera sig med sitt kön sitter det verkligen inte i kläderna. Snacka om att underskatta barn.
  • kjolärcool

Jag instämmer helt: Långkjol känns mest klädsam på män.
    Man ska inte känna sig tvungen till att klä sig i något mot sin vilja. Liksom ska ingen känna sig tvungen att avstå från sin favoritklädsel.
    I enlighet med minimala könsneutrala grundregler vad som gäller offentligheten såklart.
    Estetiska aspekter behöver inte ens strida mot rörelsefriheten när det gäller långkjol på män:

www.bru.one

Det har annars hänt en hel del under 2016!

Storbritannien äntligen tillåter enl. lag både pojkar och flickor att välja skoluniform helt fritt (byxor eller kjol)
    Tyska lokaltrafikbolaget Üstra (Hannover) uppmuntrar manliga förare att bära kjol på jobbet i samband med en likställdhetskampanj
    2015 stämdes ett bolag i Malmö efter att arbetsgivaren trakasserat en manlig medarbetare i "kvinlig" klädsel.
    Kjolkamp på Roslagsbanan (2013)
    Så tiden är mogen! 

• Anonym (tjej)

Jag tycker det är helt ok med kjol. Vilken längd bryr jag mig inte om, det är ju upp till killen vad han gillar för kläder. Kön sitter inte i kläder. 

• Anonym (hmm)
    Eller när jag som förälder blir ifrågasatt när jag INTE uppmuntrar min som att ta på sig kjol. Eftersom sonen är totalt ointresserad. Jag har tydligen brister i mitt genustänk, påstås det.

Detta har faktiskt hänt på riktigt.
  • kjolärcool

Motsatsen känns sann. Kompetensen i genustänkandet verkar vara bristfällig snarare hos den som ställde frågan och inte alls hos dig. Att ta hänsyn till att ett barn inte vill ha kjol på sig, vare sig det gäller pojke eller flicka, är väl ett lika tydligt kompetensbevis i sig som också att ta hänsyn till att ens barn vill klä sig i kjol oavsett könet? Tidigare i tråden skrevs det om likgiltighet i samband med en man som syns i kjol. Jag tror när detta händer är målet nått. Något bättre kan väl knappast hända mannen i fråga? Jag måste annars erkänna att även denna (fina!) tråds existens är faktiskt ett slags tecken på att klädselfrihetsmålet inte har nåtts på riktigt. Likgiltighet känns lika uppskattande som beröm här. Tänk bara om det hördes åååh och aaaah i samband med varja kvinna i byxor som går förbi?! 

• kjolärcool
    Att män ska börja klä sig i kjol och att småtjejer ska uppmuntras att inte klä sig i rosa kläder  bara för sakens skull är enligt mig fel väg att gå.
    Helt rätt enligt min uppfattning. Denna väg leder till samma fel håll som om man uppmuntrade småtjejer (eller pojkar) att klä sig i rosa kläder eller om män (eller kvinnor) uppmuntrades att inte klä sig i kjol. Män (liksom kvinnor) SKA ju för övrigt inte klä sig i kjol, utan varje tänkbart sammhällsmotstånd emot ett sådant individuellt önskemål ska motverkas (vilket lyckas ju allt bättre).
Svar på tråden Kjol på män