SmalaSara skrev 2016-04-10 15:27:33 följande:
Ok. Jag försöker svara då;
Av två skäl:
1. Jag tycker om när kvinnor ser snygga och stilfulla ut. När de är klädda på. Ett sätt som är vårdat och smickrande för deras figur.
2. Eftersom vi har normer för klädsel
Först en retorisk fråga: varför har inte alla vuxna mysbyxor på sig på jobbet? Det är ändå mest bekvämt.
Ytterst få klädstilar är olagliga. Men trots det går folk sällan klädda "hur som helst". Män går sällan i ballerinakjol och rosa gummistövlar exempelvis. Många har mysbyxor hemmavid men inte till jobbet o.s.v.
Samma sak gäller ålder och klädsel; för att ta ett drastiskt exempel: kjol med hello Kitty, Pippi-flätor och kattmönstrade tights kan gå bra på en femåring, men ser mindre bra ut på en 47-åring. Det tror jag de flesta tycker även om det inte är "förbjudet".
man kan ha olika uppfattning om var gränsen för när man inte längre kan ha vissa frisyrer eller kläder går. En del av de saker jag räknade upp ligger på gränsen tror jag; ok tycker en del -andra inte.
Det finns alltid undantag; människor som kan bära upp ett par skinnbyxor vid 50. Men de flesta kan inte det.
Sen finns det de som tycker "kolla på mig, jag är minsann så avslappnad och speciell att jag lätt bryter klädnormer". Enligt min erfarenhet är det en bluff. Människor som är intressanta och speciella på riktigt behöver inte statuera sin personlighet på det viset.
Jag är fullt medveten om vett och etikett. känner till klädkoder och vet att rätt klädsel på rätt plats är viktigt om man ska tas seriöst. Men du, verkligheten är mer än finansvärlden.
Det jag ser med klädsel, det är att man skickar signaler, en kvinna klädd som du beskriver signalerar tråkig, vågar inte visa sin personlighet och signalerar "jag är rädd att bryta mot normen".
En kvinna med stil, är en kvinna som inte behöver märkeskläder för att se elegant ut, en kvinna med stil vet hur man kombinerar kläder, vågar att handla det hon tycker om, kan hitta en häftig topp på Gina Tricot, en assossiar från HM etc.
Jag har flera väninnor som har höga tjänster (några är även på listan för inflytanderika kvinnor i affärsvärlden) och inte ser man dom klädda på det sättet som du tycker är rätt. Det är färger och kläder från olika typer av affärer. En eller två syr sina kläder själv.
Du har fastnat i ett fack och vet du, det är många kvinnor som är 50+ som har snygga figurer, väldigt många.