• Anonym (Nyfiken)

Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??

Nå vad tycker ni, hur ska en 47 årig kvinna klä sig? Kan man ha på sig det man gillar eller finns det " big no no"?

• Svar på tråden Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??
  • K grrl
    SmalaSara skrev 2016-04-10 17:18:30 följande:
    Att klä sig efter figur och ålder är inte nödvändigtvis samma sak som att smälta in i tapeten. Man behöver varken spöka ut sig eller klä sig i kortkort för att synas och se snygg ut.
    Problemet är bara att den klädstil du beskrev i ditt första inlägg är både färglös och, tycker jag då, ganska tantig. Nu menar jag inte att man ska handla H&M:s ungdomskoncept, men det går också att vara stilfull och ändå ha färg eller roliga skärningar på sina kläder.

Jag tycker att hela diskussionen känns jättemärklig, som att det inte finns något mellanting mellan knälång-pennkjol-och-blus eller pvc-brallor och leopardmönstrad urringad blus.

För min del är stilfullt detsamma som välskräddat och genomtänkt, och det har föga med ålder att göra och mer med kroppstyp och utstrålning att göra. Mycket av det som har räknats upp ser inte bra ut oavsett hur gammal man är.
  • Anonym (Färgsprak)
    SmalaSara skrev 2016-04-10 17:46:35 följande:
    Ja... ?

Du menar att det i dina ögon ÄR att smälta i i tapeten att klä sig efter figur och ålder alltid i alla sammanhang...?

Det finns inget mellanting mellan svart/grått och pippilottaflätor och vamputstyrsel?
    Nej ibland undrar man!?

Vi ska ha föräldramöte imorrn och då lär 2/3 ingå i en lätt komiskt klonad församling som vill se ut som Mickan i Solsidan. 

Som det låter här i tråden borde jag kanske ha skinnjacka.
  • Anonym (stil)
    Anonym (J) skrev 2016-04-10 16:14:50 följande:
    Haha förmodligen någon som snöat in sig på tipsen Trinny och Susanna ger... :D
    De sätter ju på alla kvinnor någon form av kroppsstrumpa som täcker kroppen från byst till lår och därefter får fram en midja direkt under brösten, inte finns det många som kan tänka sig att använda formande plagg tror inte ens man kan sitta ned i den typ av formande plagg de envisas med att sätta på kvinnorna i programmet.

Kvinnor och män kan ha precis vilka kläder de vill oavsett ålder så länge de är smickrande för dem. Det som knappast smickrar någon som inte har riktigt snygga armar är linnen, shorts är heller inte speciellt snyggt om man inte har långa slanka ben utan en massa åderbråck.
  • SmalaSara
    K grrl skrev 2016-04-10 17:50:01 följande:
    Problemet är bara att den klädstil du beskrev i ditt första inlägg är både färglös och, tycker jag då, ganska tantig. Nu menar jag inte att man ska handla H&M:s ungdomskoncept, men det går också att vara stilfull och ändå ha färg eller roliga skärningar på sina kläder.

Jag tycker att hela diskussionen känns jättemärklig, som att det inte finns något mellanting mellan knälång-pennkjol-och-blus eller pvc-brallor och leopardmönstrad urringad blus.

För min del är stilfullt detsamma som välskräddat och genomtänkt, och det har föga med ålder att göra och mer med kroppstyp och utstrålning att göra. Mycket av det som har räknats upp ser inte bra ut oavsett hur gammal man är.
    "Problemet" är att flera skribenter tolkat min lista över saker som "ofta klär kvinnor 40+" som att det är det enda jag tycker de kan ha. Det är bara en lista över kläder som generellt sett klär många kvinnor 40+ och som sällan gör att någon ser ut som en pajas.

Det finns massor, MASSOR, av andra kläder och färger man kan ha.

Min lista över kläder att undvika var faktiskt inte särskilt lång.
  • sextiotalist
    SmalaSara skrev 2016-04-10 15:27:33 följande:
    Ok. Jag försöker svara då;

Av två skäl:

1. Jag tycker om när kvinnor ser snygga och stilfulla ut. När de är klädda på. Ett sätt som är vårdat och smickrande för deras figur.

2. Eftersom vi har normer för klädsel

Först en retorisk fråga: varför har inte alla vuxna mysbyxor på sig på jobbet? Det är ändå mest bekvämt.

Ytterst få klädstilar är olagliga. Men trots det går folk sällan klädda "hur som helst". Män går sällan i ballerinakjol och rosa gummistövlar exempelvis. Många har mysbyxor hemmavid men inte till jobbet o.s.v.

Samma sak gäller ålder och klädsel; för att ta ett drastiskt exempel: kjol med hello Kitty, Pippi-flätor och kattmönstrade tights kan gå bra på en femåring, men ser mindre bra ut på en 47-åring. Det tror jag de flesta tycker även om det inte är "förbjudet".

man kan ha olika uppfattning om var gränsen för när man inte längre kan ha vissa frisyrer eller kläder går. En del av de saker jag räknade upp ligger på gränsen tror jag; ok tycker en del -andra inte.

Det finns alltid undantag; människor som kan bära upp ett par skinnbyxor vid 50. Men de flesta kan inte det.

Sen finns det de som tycker "kolla på mig, jag är minsann så avslappnad och speciell att jag lätt bryter klädnormer". Enligt min erfarenhet är det en bluff. Människor som är intressanta och speciella på riktigt behöver inte statuera sin personlighet på det viset.
    Jag är fullt medveten om vett och etikett. känner till klädkoder och vet att rätt klädsel på rätt plats är viktigt om man ska tas seriöst. Men du, verkligheten är mer än finansvärlden.
    Det jag ser med klädsel, det är att man skickar signaler, en kvinna klädd som du beskriver signalerar tråkig, vågar inte visa sin personlighet och signalerar "jag är rädd att bryta mot normen".
    En kvinna med stil, är en kvinna som inte behöver märkeskläder för att se elegant ut, en kvinna med stil vet hur man kombinerar kläder, vågar att handla det hon tycker om, kan hitta en häftig topp på Gina Tricot, en assossiar från HM etc.

Jag har flera väninnor som har höga tjänster (några är även på listan för inflytanderika kvinnor i affärsvärlden) och inte ser man dom klädda på det sättet som du tycker är rätt. Det är färger och kläder från olika typer av affärer. En eller två syr sina kläder själv.

Du har fastnat i ett fack och vet du, det är många kvinnor som är 50+ som har snygga figurer, väldigt många.
  • Margaux

Jag kan tycka att det är bäst att klä sig efter sin figur. Men det är ju inte åldersbetingat!
    Annars tycker jag det är rätt tacky med djurtryck så som leopardmönster etc. Bara sött på små flickor....
    Allt för korta kjolar går också bort och extremt djup urringning.
    Annars bör man klä sig i det man känner sig bekväm i!

• SmalaSara
    Anonym (Färgsprak) skrev 2016-04-10 18:09:23 följande:
    Nej ibland undrar man!?

Vi ska ha föräldramöte imorrn och då lär 2/3 ingå i en lätt komiskt klonad församling som vill se ut som Mickan i Solsidan. 

Som det låter här i tråden borde jag kanske ha skinnjacka.
    Skinnjacka -gärna pastellfärgad -är väl något som dessa mickan-wannabes skulle kunna ha på sig.

Hennes klädstil är sådär för det mesta. Funkar om man är under 25 kanske. Annars inte.

Svart skinnjacka till jeans och t-shirt kan du ha om du också äger och kör en MC. Då kan det vara coolt på 40+

Skinnjacka till pastellfärgat rysch (och utan mc-innehav) har bara klimakterietanter som vill verka yngre än vad de är.
  • SmalaSara
    sextiotalist skrev 2016-04-10 18:42:28 följande:
    Jag är fullt medveten om vett och etikett. känner till klädkoder och vet att rätt klädsel på rätt plats är viktigt om man ska tas seriöst. Men du, verkligheten är mer än finansvärlden.
    Det jag ser med klädsel, det är att man skickar signaler, en kvinna klädd som du beskriver signalerar tråkig, vågar inte visa sin personlighet och signalerar "jag är rädd att bryta mot normen".
    En kvinna med stil, är en kvinna som inte behöver märkeskläder för att se elegant ut, en kvinna med stil vet hur man kombinerar kläder, vågar att handla det hon tycker om, kan hitta en häftig topp på Gina Tricot, en assossiar från HM etc.

Jag har flera väninnor som har höga tjänster (några är även på listan för inflytanderika kvinnor i affärsvärlden) och inte ser man dom klädda på det sättet som du tycker är rätt. Det är färger och kläder från olika typer av affärer. En eller två syr sina kläder själv.

Du har fastnat i ett fack och vet du, det är många kvinnor som är 50+ som har snygga figurer, väldigt många.
    Hmmm. Innan du du drar slutsatser kan det vara bra att läs vad som faktiskt står. Som jag skrev precis;

Min lista över "saker som kvinnor 40+ ofta är snygga i" är just det. Inte en lista över det enda man kan ha på sig. Kan du se skillnaden?

Titta gärna på lista över vad jag inte tycker passar. Den är inte särskilt lång.

Jag vet att du tycker att det finns många kvinnor 50+ som har snygg figur; har sett dig skriva det många ggr. Men jag har en annan uppfattning i den frågan.
  • Anonym (stil)
    SmalaSara skrev 2016-04-10 18:50:31 följande:
    Skinnjacka -gärna pastellfärgad -är väl något som dessa mickan-wannabes skulle kunna ha på sig. Hennes klädstil är sådär för det mesta. Funkar om man är under 25 kanske. Annars inte. Svart skinnjacka till jeans och t-shirt kan du ha om du också äger och kör en MC. Då kan det vara coolt på 40+ Skinnjacka till pastellfärgat rysch (och utan mc-innehav) har bara klimakterietanter som vill verka yngre än vad de är.
    Tycker snarare att en massa människor under 25 år klär sig oerhört dåligt och inte alls efter sin kroppsbyggnad. Faktum är att en massa kvinnor över 45 år har betydligt snyggare figur än de kring 20-30 år eftersom de äldre inte är lika feta som de yngre, vi växte ju inte upp med snabbmat, en massa fika, lattar, godis och kolsyrade drycker, stillasittande fritid osv. så vi har hållit normalvikt även efter att vi fått vara barn och kommit in i klimakteriet.
    Jag har samma klädstorlek nu vid 50+ som jag hade vid 25 år så storlek det som var medium då 38-40 passar fortfarande.
  • SmalaSara

Åh jag glömde; en snygg kvinna med fin figur är snygg i det mesta. Även figurformad kavaj. En vacker kvinna uppfattas inte nödvändigtvis som tråkig bara för att hon inte sprakar som en julgran.

Svar på tråden Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??