Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??
Nå vad tycker ni, hur ska en 47 årig kvinna klä sig? Kan man ha på sig det man gillar eller finns det " big no no"?
Nå vad tycker ni, hur ska en 47 årig kvinna klä sig? Kan man ha på sig det man gillar eller finns det " big no no"?
PS: Odd Molly borde inte någon klä sig i, tbh.
Vad är det för fel på tights och tunika? En välskuren och lagom lös tunika är jätteklädsam på en kropp som kanske har sina skavanker ovanför ett par snygga ben.
Vad är det för fel på tights och tunika? En välskuren och lagom lös tunika är jätteklädsam på en kropp som kanske har sina skavanker ovanför ett par snygga ben.
Jag som är 50+ klär mig helst i jeans, inte några pösiga saker, utan de är rätt slimmade. Har även vissa formella plagg när man ska vara representativ.
Kjolar har jag gärna lite kortare eller nästan hellånga, pennkjolar äger jag inga och personligen så lägger jag dessa i samma tråkiga, fantasilösa grupp som kostymbyxor.
Jag har gärna högklackat, trivs bäst att ha klack, inte jättehöga, utan 6-8 cm (några par högre än så) är lagom för mig.
Toppar har jag börjat medvetet köpa mer färgglada, inta skarpa färger, men färg inser jag att det behöver man, då man tappar lite av sin naturliga färg.
På sommaren så har jag helst jeansjacka eller en tunnare parkas. På vintern/hösten så är det parkas som gäller (ja, jag har kappor också, men de används sällan).
Håret varierar, med att ha det uppsatt eller utsläppt, beror på dagsformen. Jag har inte alltför sällan tofs (men det ska man tydligen inte ha när man passerat 40 lärde jag mig nu).
Det viktigaste är att hitta en stil som man är bekväm med. Då brukar det fungera bäst.
Jag som är 50+ klär mig helst i jeans, inte några pösiga saker, utan de är rätt slimmade. Har även vissa formella plagg när man ska vara representativ.
Kjolar har jag gärna lite kortare eller nästan hellånga, pennkjolar äger jag inga och personligen så lägger jag dessa i samma tråkiga, fantasilösa grupp som kostymbyxor.
Jag har gärna högklackat, trivs bäst att ha klack, inte jättehöga, utan 6-8 cm (några par högre än så) är lagom för mig.
Toppar har jag börjat medvetet köpa mer färgglada, inta skarpa färger, men färg inser jag att det behöver man, då man tappar lite av sin naturliga färg.
På sommaren så har jag helst jeansjacka eller en tunnare parkas. På vintern/hösten så är det parkas som gäller (ja, jag har kappor också, men de används sällan).
Håret varierar, med att ha det uppsatt eller utsläppt, beror på dagsformen. Jag har inte alltför sällan tofs (men det ska man tydligen inte ha när man passerat 40 lärde jag mig nu).
Det viktigaste är att hitta en stil som man är bekväm med. Då brukar det fungera bäst.
Ha-ha, rätt inställning, folk får blunda, eller också kan man dela ut papperspåsar dom kan ha över huvudet. Jag har en vacker kollega som är väl runt 42år kanske, och hon har alltid tantkjolar, klockade, A-line el.dyl i trist mönster som slutar 10 cm nedanför knäna, figurnära polotröja i trist färg med tråkigt mönster eller prydlig blus med bylsig kofta. Färgerna är alltid sand, grus, betong, slembrunt osv. Till det, prydliga men fotriktiga tantskor. OK, hon är vacker ändå, men skulle vara mycket vackrare och se 10 år yngre ut om hon inte klädde sig som en tant. Varning för hennes stil!
Aldrig skinn-toppar ellr mys-dresser! ALDRIG!
Du ska klä dig elegant men enkelt, bra butiker för dig är nog Filippa.K och Calvin Klein.
Rör inte ens Odd molly kläderna!
Jag kommer antagligen att sticka ut lite nu...
"Alla" verkar tycka att "allt" är okej. Och på sätt och vis är det väl det. MEN
En kvinna kan enligt mig vara mer eller mindre snyggt klädd. Och jag tycker att för det flesta kvinnor gäller att de kan bära upp färre och färre plagg ju äldre de blir. En 45-åring blir lätt lite pajas-aktig i "fel" kläder.
För det första bör man klä sig efter kroppstyp och framhäva det som fortfarande är någorlunda fräscht.
Kvinnor på 40+ bör undvika:
* leopardmönstrat
* odd molly rysch pysch
* många (stora) smycken
* mycket färg; särskilt cerise, rött, gult , grönt (om man inte är negress, då är det snyggt)
* kort-kort (har mm snygga ben kan man accentuera dem i knälång pennkjol eller tighta jeans)
* skinnjacka
* djup urringning (om man inte är välbehållen just där)
* hästsvans eller flätor
* kraftig solbränna
* tights och tunika (gäller iofs alla åldrar)
*rött hår
Kvinnor på 40+ är ofta snygga i:
* jeans med stickat i neutrala färger
* jeans och tunn topp i neutral färg
*kostymbyxa till skor med lite klack
* tighta figursydda kavajer
* neutrala färger förutom en accessoar tex scarf eller väska med stark färg
* pennkjol , gärna med stövlar
* svarta tighta jeans och blus; gärna med högklackat
* kappa\ trenchcoat
* halvlångt, välvårdat hår utan lugg.
* ett par diskreta smycken