Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Är "mackor" verkligen så dåligt?

"Varm lagad husmanskost" känns ju lite förlegat...
    Inget fel på det, men vi äter nästan aldrig det, d.v.s. i bemärkelsen proteiner + kolhydrater + grönsaker enligt kostcirkeln. Ofta skippar vi kolhydraterna eftersom vi föredrar bara fisk/kött med grönsaker till. Det är inte heller "husman", men gott och nyttigt. Ofta hackar vi ihop en sallad bestående av en massa gott och nyttigt, men det är varken varmt eller "husman".
    Mackor äter vi däremot inte till middag, men jag kan inte se något fel i det om man erbjuder en massa extra plock så som du verkar göra. Det är ju inte bättre med korv och makaroner, pizza eller tacos bara för att det är varmt och tillagat på en spis. Det är innehållet som räknas, inte tillagningssättet eller typen av föda.

Vet man att ens barn äter bra mat på förskolan/skolan, och att de faktiskt äter, så kan man ju ta det lite lugnare med kostcirkeln på kvällen. Personligen vill jag helst erbjuda bra mat på kvällen eftersom jag inte kan vara bombsäker på att sonen har ätit en ordentlig lunch på förskolan.

• Natulcien
    LillaLoppi skrev 2016-04-08 15:09:33 följande:

Barn behöver kolhydrater för att växa, för hjärnans utveckling och för att puberteten ska komma igång i rätt tid.

LillaLoppi skrev 2016-04-08 15:15:18 följande:

LCHF är ju rena rama dödsdieten med allt mättat fett. Visst, du kanske blir smal, men fy satan vad du förstör din kropp på insidan.

Ät normalt, lite av allt, och motionera. Då är du smal OCH sund.

Barn som sätts på en LCHF-kost riskerar att tvångsomhändertas enligt LVU:

www.aftonbladet.se/wendela/familj/article14018181.ab

Är det mig du skriver till!? I så fall läste du nog inte mitt inlägg..?
    Jag har järnkoll på kostens näringsinnehåll och vad barn behöver så oroa dig inte. Bara för att vi ibland äter biff med en rejäl sallad så betyder inte det att vi äter LCHF. Jag har aldrig någonsin ätit någon sån där "trend-diet". Jag tror inte på så ensidig kost.Var fick du det ifrån? Snacka om att dra förhastade slutsatser. 

Nej ser du, här tränar vi hårt och äter allsidgt. 

• Natulcien
    LillaLoppi skrev 2016-04-08 17:22:03 följande:
    "Ofta skippar vi kolhydraterna eftersom vi föredrar bara fisk/kött med grönsaker till. Det är inte heller "husman", men gott och nyttigt."

Det är INTE nyttigt att OFTA skippa kolhydraterna.
    Jösses... Är middagen det enda målet i er familj, eller?

Om vår son äter kolhydrater till frukost, lunch, mellanmål och kvällsmat så mår han knappast dåligt av att dessa skippas vid ett antal middagar i veckan. My god! Dagens ungar vräker ju i sig kolhydrater. Vissa äter ju bara pannkaka, pasta, pizza och mackor. Förfasas å deras vägnar istället du...om du ändå ska ägna dig åt  missriktad energi.

• Natulcien
    Bebelle skrev 2016-04-09 10:20:24 följande:
    Man måste ju inte få i sig snabba kolhydrater på kvällen! Grönsaker innehåller ju också kolhydrater dessutom så du behöver inte oroa dig för de som äter sallad och kött till middag!
    Precis!
    Ett barn som äter havregrynsgröt till frukost, lunch bestående av hela kostcirkeln samt smörgås till mellanmål far knappast illa av att äta en biff med grönsaker till middag. Tvärtom! De flesta barn vräker i sig alldeles för mycket kolhydrater idag.
    Dessutom äter han nästan alltid en banan innan han lägger sig, vilken också innehåller kolhydrater. 
    Tröttsamt med människor som blir hysteriska så fort någon inte följer mallen... 
  • Natulcien
    Mooomin skrev 2016-04-09 20:44:04 följande:
    Jag blir förvirrad, menar du till middag? "Kvällsmat" är väl som du beskriver, just nån macka eller fil/yoghurt osv?
    Det där är regionalt. De flesta svenskar äter nog lunch mitt på dagen och middag när de kommer hem från jobbet på kvällen.
    Men i vissa delar av landet äter man middag mitt på dagen och kvällsmat när man kommer hem från jobbet. Därav förvirringen...
    Själv är jag uppväxt med lunch mitt på dagen, middag runt 17 och kvällsmat innan läggdags, och då var kvällsmat just t.ex. te och en smörgås.
  • Natulcien
    Bestemor skrev 2016-04-10 19:58:55 följande:
    Det är nog ganska många som tror barnen får bra mat på dagis och i skolan. Så är det oftast inte. Var med 1 vecka vid lunch och ät maten så ändrar ni säkert åsikt.

För det kan väl inte vara bara i Göteborg som den är dålig?
    Det varierar nog väldigt mycket. Vår förskola har egen kock som lagar jättegod mat och använder mycket ekologiskt. Jag har ätit av maten själv när jag skolade in sonen. Och det finns alltid salladsbuffé och ett vegetariskt alternativ.
Svar på tråden Är "mackor" verkligen så dåligt?