• ErikaST80

Är "mackor" verkligen så dåligt?

Mina småbarn äter lagad mat på förskolan, men hemma dukar jag oftast upp plockmat på kvällen där det ingår bröd, pålägg, grönsaker och "goda rester" från föregående dagar, som t ex ljumna köttbullar och makaroner. Då blir det ju som en buffé där alla tar vad de vill ha. Även de yngsta kan vara med och plocka och äta själva. Och jag håller förstås koll på vad de tar utav och uppmuntrar dem att smaka på t ex grönsaker.

Ibland är får de en färdiglagad varmrätt på kvällen. Om den rätten inte gillas av alla barnen och de blir sittande, eller vill lämna bordet, utan att äta brukar jag erbjuda dem en macka. Det berättade jag för BVC-sköterskan, och hon tyckte att det var förfärligt. "Barnen måste äta varm man på kvällen och lära sig att inte bara äta mackor."

Men jag vill inte att barnen ska gå hungriga från bordet. Och jag vill att de ska känna sig välkomna att sitta med även om den varma rätten inte är deras favorit. Med en macka får de iallafall något i magen.

Någon inflation i att äta mackor har vi inte haft. Men BVC-sköterskan menade att jag gjorde barnen en stor otjänst om jag gav dem en macka i stället för varm, lagad husmanskost. Hellre borde de gå hungriga och på så sätt lära sig äta den varma mat som bjuds.

Har ni fått samma starka reaktion från era BVC-centraler?

Jag har bott i andra delar av Europa, och där äter långt ifrån alla familjer lagad mat på kvällen. Det finns en "mack- och soppkultur", som tycks fungera utmärkt för t ex tyska familjer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-04-08 14:18
    BVC-sköterskan menade att barnen måste äta varm, lagad husmanskost på kvällen! Med kött/fisk, potatis/ris, sås och grönsaker!

• Svar på tråden Är "mackor" verkligen så dåligt?
  • Birgitta02

Tycker det gått lite hysteri i det där. Jag lagade alltid husmanskost på kvällen. Från scratch. Men mest för att jag själv var uppvuxen med det. Och att jag fick dåligt samvete annars. Men om barnen får bra mat i skolan, rejäl frukost, och du sen dukar upp som du berättar, så tycker jag nog att dina barn får det dom ska ha :). Herregud, vi bor i ett välfärdsland där man blir hysterisk om ungarna inte äter inom kostcirkeln varje dag. Barn överlever. Dessutom är vissa bvc-sjuksköterskor såna sabla besservissrar.

• LillaLoppi

Denna jeffla hysteri, om allt! Mat, tillsyn, resor, aktiviteter, skärmar, motion, uppfostran, yada yada yada.

Lagom av allt! Inte för hård, inte för slapp. LAGOM! Punkt.

Den curlade generationen växer upp och gör en helomvändning från den egna uppväxten. Den är inte heller så sund, at the end of the day.

Ett mellanting kanske vore på sin plats.

• fantasy06

Jag är uppvuxen på mackor på kvällarna eftersom jag fick lagad mat i skolan. Jag är

33 år nu o det är inget större fel på mig :)

• metervara

Vi brukar äta frukostmat till kvällsmat ibland, ser inte det dåliga med det. Bröd med diverse pålägg, kokta ägg, yoghurt, flingor, te.. Barnen älskar det, vi dukar upp framför tvn och har det gött!

Så trött på att allt ska vara så skitnödigt jämt. En macka har ingen dött av.

• Natulcien

"Varm lagad husmanskost" känns ju lite förlegat...
    Inget fel på det, men vi äter nästan aldrig det, d.v.s. i bemärkelsen proteiner + kolhydrater + grönsaker enligt kostcirkeln. Ofta skippar vi kolhydraterna eftersom vi föredrar bara fisk/kött med grönsaker till. Det är inte heller "husman", men gott och nyttigt. Ofta hackar vi ihop en sallad bestående av en massa gott och nyttigt, men det är varken varmt eller "husman".
    Mackor äter vi däremot inte till middag, men jag kan inte se något fel i det om man erbjuder en massa extra plock så som du verkar göra. Det är ju inte bättre med korv och makaroner, pizza eller tacos bara för att det är varmt och tillagat på en spis. Det är innehållet som räknas, inte tillagningssättet eller typen av föda.

Vet man att ens barn äter bra mat på förskolan/skolan, och att de faktiskt äter, så kan man ju ta det lite lugnare med kostcirkeln på kvällen. Personligen vill jag helst erbjuda bra mat på kvällen eftersom jag inte kan vara bombsäker på att sonen har ätit en ordentlig lunch på förskolan.

• LillaLoppi

Barn behöver kolhydrater för att växa, för hjärnans utveckling och för att puberteten ska komma igång i rätt tid.

• LillaLoppi

LCHF är ju rena rama dödsdieten med allt mättat fett. Visst, du kanske blir smal, men fy satan vad du förstör din kropp på insidan.

Ät normalt, lite av allt, och motionera. Då är du smal OCH sund.

Barn som sätts på en LCHF-kost riskerar att tvångsomhändertas enligt LVU:

www.aftonbladet.se/wendela/familj/article14018181.ab

• Fru Ve

Jag tycker det låter helt okej TS, så som du beskriver det att du dukar upp bröd med olika tillbehör. Lika näringsrikt som lagad mat. BVC-tanten missförstod säkert dig med flit eller av misstag. Inget att bry sig om.

• Bondförnuft

"Lagad mat" är liksom "välling" något som svenskar har hysteri över, och som många andra länder inte bekymrar sig om alls.

Det enda lagad mat betyder är att den är uppvärmd.

Det finns fördelar med både rå mat och kokad/stek/ugnsbakad. Råa grönsaker behåller mycket mer av sitt näringsinnehåll, medan till exempel uppvärmda/kokade/stekta tomater får mer lättupptagligt lykopen.

• Lemt77

Äsch skit i BVC. Har inget förtroende för de alls. Det känns inte som att de vet vad som är bäst för just min familj. När barnen ska sova i sina egna sängar, när man ska amma, vad man ska äta.

Jag har väl oftast planen att laga middag på kvällen men har släppt på det. Jag gör det som passar bäst för dagen. Ibland blir det som du beskriver. Oftast kanske lagad mat men tänker att bara barnen blir mätta. Mackor någon kväll gör inget enl mig. Jag kanske kokar ägg eller köttbullar till oxå.

Svar på tråden Är "mackor" verkligen så dåligt?