Är "mackor" verkligen så dåligt?
Mina småbarn äter lagad mat på förskolan, men hemma dukar jag oftast upp plockmat på kvällen där det ingår bröd, pålägg, grönsaker och "goda rester" från föregående dagar, som t ex ljumna köttbullar och makaroner. Då blir det ju som en buffé där alla tar vad de vill ha. Även de yngsta kan vara med och plocka och äta själva. Och jag håller förstås koll på vad de tar utav och uppmuntrar dem att smaka på t ex grönsaker.
Ibland är får de en färdiglagad varmrätt på kvällen. Om den rätten inte gillas av alla barnen och de blir sittande, eller vill lämna bordet, utan att äta brukar jag erbjuda dem en macka. Det berättade jag för BVC-sköterskan, och hon tyckte att det var förfärligt. "Barnen måste äta varm man på kvällen och lära sig att inte bara äta mackor."
Men jag vill inte att barnen ska gå hungriga från bordet. Och jag vill att de ska känna sig välkomna att sitta med även om den varma rätten inte är deras favorit. Med en macka får de iallafall något i magen.
Någon inflation i att äta mackor har vi inte haft. Men BVC-sköterskan menade att jag gjorde barnen en stor otjänst om jag gav dem en macka i stället för varm, lagad husmanskost. Hellre borde de gå hungriga och på så sätt lära sig äta den varma mat som bjuds.
Har ni fått samma starka reaktion från era BVC-centraler?
Jag har bott i andra delar av Europa, och där äter långt ifrån alla familjer lagad mat på kvällen. Det finns en "mack- och soppkultur", som tycks fungera utmärkt för t ex tyska familjer.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-04-08 14:18
BVC-sköterskan menade att barnen måste äta varm, lagad husmanskost på kvällen! Med kött/fisk, potatis/ris, sås och grönsaker!