• Rani

Är "mackor" verkligen så dåligt?

Jag tycker det låter som en onödigt skitnödig sköterska faktiskt. P g a att:

1. Det är så det rekommenderas att man lär barn tycka om saker. Man erbjuder, men tvingar inte. Precis som du gör med din plockmat.

2. Mat blir inte nödvändigtvis mer näringsrik för att den är varm. "Ett lagat mål mat" låter så redigt. Men i många barnfamiljer innebär det korv, makaroner och ketchup typ. Kan inte se hur mackor skulle vara värre.

3. I många länder, t ex Norge, äter barnen mackor en gång om dagen och ett lagat mål en gång. De klarar sig bra.

4. Jag läste en artikel av en barndietist flr ett tag sedan som var mycket lugnande (appropå matkräsna barn). Hon menade att barn klarar sig utan att äta en enda grönsak, så länge de äter varierat i övrigt(och äter en och annan frukt). Kroppen är fenomenal på att få i sig det den behöver.

• Rani
    ErikaST80 skrev 2016-04-17 10:31:04 följande:

Tack så mycket för era råd från "vanliga föräldrar" som klarar sina barn bra och ser att de mår bra av mackor (och alltså inte enbart mackor, utan näringsrik kost, varm eller ej). Särskilt Rani sammanfattar vad jag instinktivt tycker, och jag har också framfört detta till BVC-sköterskan. Det blir väl någon "plump i protokollet" hos henne om att jag är en "dålig mamma som inte vet vad jag ska ge barnen för mat", men hon tystnade i alla fall när jag kom med mina argument. Så jag ska fortsätta säga så om och om igen när BVC frågar.

Så sent som igår vad det en artikel i Svenska Dagbladet där Magdalena Ribbing refererades med anledning av sin nya bok om vett och etikett. Bland annat skrev hon att det barn som inte gillar maten bör erbjudas en macka. Ribbing kanske inte är något "orakel" på barnavård, men det bekräftar för mig vanlig hyfs: Man låter inte någon gå hungrig från ett gemensamt matbordet! Inte heller barn.

Svar på tråden Är "mackor" verkligen så dåligt?