• Overthinker

    Cykla?

    Vet inte riktigt om detta faller under kategorin, men när började era barn cykla? :) Med stödhjul alltså!

  • Svar på tråden Cykla?
  • LillaLoppi

    Aldrig med stödhjul.
    Balanscykel från 1,5 års ålder. Trehjuling på förskolan. Cyklade på två hjul vid 3 års ålder.

  • LillaLoppi

    Jag rekommenderar balanscykel framför stödhjul.

    Efter balansen sitter behöver man bara lära sig trampa.

    Efter stödhjul måste man lära sig cykla helt från scratch.

  • Carambolan

    Äldsta är väldigt o-sportig och har varit lite sen med det mesta i fysisk väg. Han började cykla med stödhjul först när han var fyra. Innan dess valde han hellre trehjulingen de få gånger han alls intresserade sig för cykel. Tog väl ytterligare nåt år innan stöden åkte av.

    Mellanungen cyklade utan stödhjul när han var 3,5. Vår yngsta som nu är 3 springer i full fart med balanscykeln fortfarande och har inte visat intresse för att byta till riktig än.

  • sina

    Trehjuling från 1,5, balanscykel från 2, cyklade själv vid 3,5. Aldrig stödhjul.

  • kixan

    Aldrig stödhjul, mina har haft balanscykel. Äldsta var 5 när hen började med vanlig, nästa skulle precis fylla 3 och trean var lite drygt 2,5 år.


    A -03, F -05, V -10, S -14
  • HWR

    Balanscykel från 1,5 år och sen vanlig cykel från 3 år. Har aldrig använt stödhjul.

  • Flickan och kråkan

    Säger också balans-/springcykel. Vi har tre barn och aldrig använt stödord. Äldsta vågade inte sig på balanscykel förrän han var 3. Cyklade vanlig tvåhjuling utan stödhjul vid 4. Andra barnet älskade balanscykeln från det att han var 2 år. Cyklade vanlig tvåhjuling utan stödhjul vid 3. Yngsta blir 3 år i sommar. Han är som sin äldsta storebror lite försiktigare. Har först nu under våren börjat att riktigt gilla balanscykeln.

  • gbgumman

    Började med stödhjul när de nådde ner till tramparna. Sedan tog vi bort den när de var ca 4 år. Det gick fin fint. Aldrig förstått varför vissa tycker så illa om stödhjul.

  • gbgumman
    LillaLoppi skrev 2016-04-08 18:47:46 följande:

    Jag rekommenderar balanscykel framför stödhjul.

    Efter balansen sitter behöver man bara lära sig trampa.

    Efter stödhjul måste man lära sig cykla helt från scratch.


    Det märkte jag aldrig med våra. De började cykla fint när vi tog bort stödhjulen.
Svar på tråden Cykla?